2,5 v siirtyminen omaan huoneeseen nukkumaan - kysymyksiä!
Meillä ois tässä pikku hiljaa aikomus siirtää poika (2,5 v) omaan huoneeseen nukkumaan. Tähän asti poika on nukkunut meidän sängyn vieressä pinnasängyssään. Pojan huoneen ja meidän huoneen välillä on yksi huone (=keittiö). Mä olen nukkunut aina ovi kiinni, mutta nyt täytyy varmaan alkaa pitää ovea öisin auki, että kuulee, jos poika herää. Vaelteleeko muiden lapset öisin paljon? Pelkään, että poika herää yöllä ja käy laittamassa vaikka lieden päälle tai avaa ulko-oven ja häipyy. Pitää varmaan varmuuden vuoksi laittaa oven turvaketju kiinni. Mä kyllä olen tosi herkkäuninen, joten luulen, että heräisin, jos poika herää. Mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Toinen juttu mitä mä mietin. Mulla on kamala tulipalokammo ja pelkäänkin jo etukäteen mahdollista tulipaloa! Mitä jos vaikka keittiössä syttyy tulipalo ja palovaroitin ei herätä meitä tarpeeksi aikaisin. Jos ei päästäiskään pelastamaan poikaa. Ton takia haluaisin nukkua aina pojan kanssa samassa huoneessa, mutta koska meille on 3 kk päästä tulossa vauva ja poika on niin herkkäuninen, on hänen pakko nukkua silloin eri huoneessa kuin vauva.
Poika heräilee edelleen öisin (on heräillyt koko ikänsä), joten ottaa jo valmiiksi aivoon, jos sitten kun poika nukkuu omassa huoneessa, täytyy ravata siellä. Onko teillä muilla esim. patja jossain lastenhuoneen lähettyvillä, jos lapsella onkin vaikea yö ja heräilee koko ajan. Mä haluaisin tonne jonkun varapatjan, muttei se mahdu mihinkään säilytykseen. Kiva sitten istua lattialla ja rauhoitella poikaa...
Mitenkäs muilla on mennyt noi edellä mainitut asiat?
Kommentit (12)
Hyvin se meni vaikka alkuun heräili ja hieman pelotti. Jouduttiin sitten hommaamaan himmeä pistokkeeseen tuleva yövalo ja homma rauhottu viikossa parissa. Meillä heräillään edelleen öisin muutaman kerran pisulle. Tulee yleensä hakemaan minut seuraksi. Pikkuveljen syntymän jälkeen heräili aina kun sain vauvan nukkumaan. Ja olenhan tuon saanut kiinni leikkimästäkin keskellä yötä. Pahojaan ei kyllä tee.
Ja turhaan pelkäät mitään tulipaloa tms. Jos se palohälytin ei hälytä niin ette välttämättä herää vaikka olisitte kaikki samassa huoneessa. Tää kommentti ei sua kyllä varmasti lohduta, mutta älä ole yli suojeleva, voit silti rakastaa lastasi muutenkin.
Siirrettiin pari kuukautta sitten omaan huoneeseen. Yöllä jos herää tulee yleensä meidän keskeen nukkumaan tai sitten huutaa huoneessaan äitiä ja äiti pakkautuu sitten samaan pikku sänkyyn nukkumaan tytön kanssa:)
Meillä otetaan aina illalla lieden sulake pois paikoiltaan ja ulko-ovi sekä parvekkeen ovi laitetaan turvaketjulla kiinni.
Aikaisemmin meillä ei näitä turvaketjuja ollut,mutta kesäisen tapauksen jälkeen on ne tullut oviin...eli meillehän kävi niin että mökillä ollessamme tyttö oli herännyt ja saanut ulko-oven auki ja lähtenyt omille teilleen! Luojan kiitos mitään kauheampaa ei tapahtunut ja tyttö löytyi ehjänä!
Minäkin olen herkkä uninen ja yleensä herään kyllä pienimpääkin ääneen,mutta tuon tapauksen jälkeen on meillä myös itkuhälyttimet öisin päällä varmistamassa että varmasti herään...
Meidän poika nukkuu vielä pinnasängyssä eikä vaelteluongelmaa ole, mutta pari ajatusta silti...
Jos kerran vauvakin on tulossa on varmaan parempi että poika siirtyy omaan huoneeseen, että unirauha paremmin säilyy sittenkin kun vauva heräilee öisin. Oman rauhan saamiseksi pyri minimoimaan riskit: Laita ulko-oveen ketju tai ovi takalukkoon niin että sen saa vain avaimella auki. Entä auttaisiko liesisuoja? En tiedä kuinka näppäriä 2,5-vuotiaat jo ovat sormistaan, mutta meillä vajaa 2v ei pysty lieden nappuloita pyörittelemään kun on liesisuoja edessä. Suosittelen.
Muutimme uuteen asuntoon ja siirsimme samalla pojan omaan huoneeseen. Oli siihen asti nukkunut omassa lastensängyssään meidän vanhempien sängyn vieressä.
Muutos tapahtui todella helposti. Itseasiassa poika ei reagoinut muutokseen mitenkään. Oli selvästi innoissaan uudesta huoneestaan. Poika ei vaella öisin, itseasiassa ei tule koskaan yöllä pois itse sängystään vaan huutelee sieltä, jos on hätä. Hän heräileen silloin tällöin öisin ja silloin tietty pitää mennä pojan huoneeseen rauhoittelemaan. Olemme ratkaiseet " kriisiyöt" siten, että toinen vanhemmista jää pojan huoneeseen irtopatjan päälle nukkumaan. Pojan huoneessa on kuutioksi taipuva irtopatja (leikkitarkoituksessa) ja se on helppo vetää siihen lattialle, jos poika kaipaa lohduttajaa.
Tai sitä, että pelkäät pojan menevän yöllä keittiöön ja laittavan hellan päälle. Olisiko teidän mahdollista lukita keittiön ovi yöksi tai laittaa siihen jonkinlainen salpa niin, ettei poika voi edes päästä keittiöön? (Sanoit keittiön olevan pojan ja teidän makuuhuoneiden välissä, mutta onnistuisiko silti?) Miten sitten olisi jonkinlainen turvaporttisysteemi estämään kulkua? Ja jos kovin pelkäät yöllistä tulipaloa, niin sitten vaan asentelette useamman palovaroittimen makuuhuoneisiin ja keittiöön. On kai melkein mahdotonta, että kaikki hälyttimet olisivat samaan aikaan epäkunnossa.
Kaikin puolin rauhallisia öitä toivottelen teille!
Meillä on täällä kolmiossa 3 palovaroitinta, joten luulisi tosiaan, että edes joku niistä toimisi, jos tarvetta on. Täytyy varmaan tehdä niin, että ovi laitetaan illalla varmuusketjuun ja keittiön ovi kiinni. Se ovi onkin nyt yhden johdon takia niin tiukka, ettei poika saa sitä itse auki. Parvekkeen ovessa on ns. lapsilukko. Ja kun pidetään sekä lastenhuoneen ovi että meidän huoneen ovi auki, niin kaipa mä herään, jos poika lähtee seikkailemaan. Ja voihan se olla, ettei poika liiku yöllä sängystä mihinkään. Toivon kuitenkin, että poika tulee aamulla mun viereen köllöttelemään, koska olen tosi huono nousemaan sängystä... Luulen kyllä, että poika alkaa herättyään leikkimään. Toivottavasti ei vaan ala sen takia heräilemään aikaisemmin.
Mitä sellainen " kuutiopatja" (tai mikä olikaan) maksaa ja mistä niitä saa?
oikeampi nimi on taittopatja. Maksoi 69 euroa Kodin Anttilassa vuosi sitten. Tässä nopeasti löytämäni linkki, jossa ko. tuote on esitelty (Handy-taittopatja). Meillä on juuri tuo kuvassa oleva raidallinen (niitä on muitakin värejä), sopii kivasti väriensä puolesta pojan huoneeseen. Poika tykkää leikkiä ja pomppia sen päällä ja se on toiminut mm. majantekovälineenä :).
http://meidanmokki.fi/mokkikokeilee/article116828-4.html
90x200cm ja se on toiminut tahan asti hyvin. Joko tytto nukkuu siella itsekseen tai huutaa minua ja joudun joskus jaamaan viereen vahaksi aikaa, etta nukahtaa uudelleen. Aluksi halusin juniorisangyn kun huone pieni ja olis naytanyt niin somalta, mutta olen osi tyyttvainen, etta ostimme normaali sangyn mihin mahdumme lapsen kanssa veirekkain. Hadan tullen tytto voidaan nostaa meidan sankyyn ja isa tai mina menemme jatkamaan unia hanen huoneeseen. Onneksi ei tata ole viela tarvittu.
Turvalukko tai tavallinen koukku(niin ylos ettei lapsi ylety) estaaa pihalle ladot (itse ja veljeni vaeltelimme vahan vanhempana ihan uloskin asti)ulko-oveen mieln rauhan sailyttamiseksi. Uskon kylla, etta moni lapsi heratessaan alkaa huudella, eika lahde esim hellaa unisena paalle laittamaan. Voitha alkuun kayttaa babyfonia(itkuhalytinta) vaikkaiki siita kuulet kylla kaiikki rasahduksetkin ja heraat ehka liiankin usein. Itse kaytin ehka ensimmaisen 1/2 v ajan kun olin tottunut nukkumaan samassa sangyssa tyton kanssa ja yhtakkia han olikin omassa huoneessaan.
juu elikkä me siirrettiin tyttö omaan huoneeseen jo 5kk ikäisenä kun yöt alkoi olemaan sitä että jos hän heräsi niin alkoi vaan leikkimään ja pelleilemään kun näki meidät siinä sängyn vieressä eikä suostunut millään laittamaan uudestaan nukkumaan. Kun siirrettiin omaan huoneeseen niin nukkui yöt läpeensä heräämättä kertaakaan.
Nyt tyttö 1v3kk ja edelleen nukkuu omassa huoneessa ja vaihdettiin pinnasänky jatkettavaan. Aamulla tyttö sitten hipsii meidän viekkuun nukkumaan vielä pikkuseksi aikaa, yöt nukkuu edelleen heräämättä.
Joskus jos hän on kipeä niin silloin voi herätä yölläkin ja hiippailee viereen. ja herään kyllä joka kerta kun tyttöki herää, olen sen verran herkkäuninen.
Poika 1v5kk on nukkunut omassa huoneessaan 8kk ikäisestä ja pinnasängyssä. On kerran päässyt sieltä pois ja sen jälkeen olen laittanut sukkahousut pojalle yöksi ettei varpaillaan pääsisi kiipeämään pois. Lisäksi pojan huoneen ovi on yön kiinni (eikä hän ylety avaamaan sitä vielä).
Meillä on kaikki yöt käytössä itkuhälyytin sillä huoneiden välissä on sauna ja pesuhuone. Olen säätänyt sen herkälle että kuulen jos poika puhuu jotain tai villimmin pyörii sängyssä. Se ei kuitenkaan kääntymisestä hälyytä joten turhaan ei herää.
Haaveilen siitä, että kun poika siirtyy omaan huoneeseen, en heräisi enää jokaiseen kahahdukseen. Siksi toi itkuhälyttimen käyttö ei oikein innosta. Mutta katsotaan, miten homma alkaa sujua, kun joskus saisimme itseämme niskasta kiinni ja pojan omaan huoneeseen. Vajaan 2 kk päästä syntyy toinen lapsi, joten ei tässä ole enää kauan aikaa pojalla opetella nukkumaan omassa huoneessa ennen vauvan syntymää.
nukkumaan muutama kuukausi, silloin heillä oli ikää 2v10kk ja 1v10kk. vanhempi nukkuu lasten sängyssä ja jos herää yöllä tulee meidän makkariin ja olen herkkä uninen ja herään kun askeleita alkaa kuulua vaikka olkkari vaan välissä. Toinen tyttö nukkuu vielä pinnasängyssä eikä mitään ongelmia. mitään levyjä ei mein lapset ruukaa pyöritellä kielletty on ja ulos eivät menisi ilman vanhempaa, ovat melkoset hiljaisia ja arkoja lapsia.