Psykoosin pelko
Minulla on todettu ahdistuneisuushäiriö kymmenkunta vuotta sitten. Oireet on pysyny tosi hyvin hallinnassa, mutta nyt kun olen raskaana ahdistus on nostanut päätään taas oikein voimalla. Erityisesti pelkään sairastuvani psykoosiin. Tarkkailen jatkuvasti itseäni ja mietin kokoajan, että nytkö se tapahtuu. Lisäksi menin, idiootti kun olen, lukemaan jonkun artikkelin psykoosista ja ennakko-oireet vastaavat juurikin minun oireitani: ahdistus, pakkoajatukset, ärtyneisyys jne. Nyt pelottaa sitten entistä enemmän. Onko muilla kokemusta psykoosin pelosta? Miten olette selvinneet raskaudesta ja synnytyksestä ja synnytyksen jälkeisestä elämästä psykoosin pelon kanssa?
Kommentit (7)
Kerrothan peloistasi siellä? Neuvolassa? (lapsivuode)psykoosi ei ole pikkujuttu!
Syön lääkkeitä ja toivottavasti saan ajan psyk.polille. Tähän saakka olen käynyt juttelemassa terveyskeskushoitajan kanssa, mutta en ole saanut siitä paljoakaan apua. Tiesitkö sinä joutuvasti tai olevasti psykoosissa? Minulla tuo pelko on valtava. Pääsin, jossain vaiheessa jo eroon siitä, mutta sitten erä tuttavani sairastui ja omat pelkoni aktivoituivat uudestaan. Huoh.... kaikkea sitä ihminen pelkääkin =/
ap
Pelkoa oli ennen kuin aloitin masennuslääkkeen ja terapian. Niitä siis suosittelen sinullekin. Kaikki kuvaamasi kuulostaa kovin tutulta, mutta ei ainakaan omalla kohdallani ole mitenkään ilmentänyt sitä, että psykoosi olisi oikeasti mahdollinen. Ainakin itsellä tuo pelko on liittynyt turvattomuuden tunteeseen ja hallinnan pettämisen tunteeseen.
Ehdotan siis että käyt juttelemassa asiasta ja harkitset ehkä lääkitystä, asiantuntijan kanssa.
Minulla oli odotusaikana samanlaisia pelkoja, mutta mitään ei sitten tapahtunutkaan, ja itseasiassa ahdistus on kadonnut lähes kokonaan lapsen saamisen jälkeen ja olen onnellisempi kuin koskaan. Olen saanut hurjasti lisää itsetuntoa ja onnistumisen tunteita lapsen syntymän jälkeen. Olen samaa mieltä kuin tuo kirjottaja yllä, joka sanoo että se pelko liittyy turvattomuuden tunteeseen ja hallinnan pettämisen tunteeseen. muista kuitenkin, että todennäköisesti pelko on ihan turha. Sekin on jo tärkeää, että tunnistat itse pahan olon, ja huomaat että sinua ahdistaa.
Ja lakkaa hyvä ihminen nyt lukemasta noita oireita, voin vannoa, että löydät itseltäsi vaikka minkä sairauden, jos luet oireita lääkärikirjoista jne. ;-)
Suosittelen terapia + lääkitys -yhdistelmää. Älä turhaan murehdi psykoosia, se on kuitenkin hyvin harvinainen. :)
Tsemppiä odotukseen!
Järkeni kyllä sanoo, että oikeasti olen ahdistunut ja stressaava elämäntilanne aiheuttaa juurikin tuota hallinnan menettämisen pelkoa. Minulla on joskus paniikkikohtauksiakin ja niiden aikana erityisesti luulen, että sekoan just. Lisäksi minulla on joku perustavanlaatuinen pelko siitä, että epäonnistun äitinä ja lapseni joutuvat kärsimään. Tämä psykoosin pelkokin kytkeytyy siihen: pelkään että sairastun ja esim. vahingoitan lapsia jotenkin. Tai vähintään heidät otetaan huostaan kun minä tulen hulluksi.
Inhottavia pelkoja, mutta onneksi niitä ei ole koko aikaa.
mulla ei ollut psykoosin pelkoa, mutta sairastuin psykoosiin :) kyllä siitä selviää. Oikeasti elämää ei voi kauheasti hallita. Se synnytys lapsen tulo maailmaan mullistaa sun elämän ja saat niin paljon muuta ajateltavaa :)
Käytkö terapiassa tai syötkö lääkkeitä? Mulla ainakin hyvät lääkket jotka auttoivat :)