Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anorektikkojen äidit

Vierailija
01.06.2012 |

Oletteko tyytyväisiä lapsenne saamaan hoitoon?

Millaista hoitoa lapsesi on saanut?

Missä kunnossa lapsesi on nyt?

Minkä ikäisenä lapsesi sairaus alkoi? kuinka huomasit sen? Minkä ikäinen lapsesi on nyt?

Miten sisarukset ovat selvinneet?

Isä?'

Miten jaksat?

Minun lapseni ei ole saanut mielestäni kunnollista hoitoa ollekkaan. Avohoito ei toimi. Avohoidossa hoitajat epäilevät kaikkea mitä lapseni sanoo(vaiika toinen hoitaja voi todistaa lapsen puhuvan totta) Osastohoito ei ollut myöskään laadukasta. Toki lapsen paino nousi, mutta hoito oli hyvin hajanaista ja vaihteli vuorossaolevan hoitajan mukaan. Omahoitaja ja varaomahoitaja olivat melkein koko ajan sairaus ym lomilla. Lapsi oli heitteellä

Lapseni on paranemassa saamastaan hoidosta huolimatta. Ei tokikaan ole terve. On reilusti alipainoinen ja ei syö kunnolla. Koulussa ei tahdo jaksaa käydä. Sai kesätyötä, mutta on hyvin väsynyt vaikkei ole ollut töissä kuin reilun viikon.

Lapsi sairastu 15v ja on nyt täysi ikäinen.

Huomasin liian pian sairastumisen jälkeen(tuttavapiirissä muutama anorektikko)Hoitoa oli tosi vaikea saada, koska ei ollut laihtunut kiloissa vielä silloin riittävästi.

Sisaruksille tosi vaikea paikka. Yksi siskoista oireili välillä myös syömishäiriötyyppisesti, mutta sai minun ankaran painostuksen jälkeen hoitoa ja nyt on ok tilanne.

Isä ei osaa käsitellä asiaa. On täysin hukassa.

Nyt tuntuu etten enää jaksa takapakkeja. En halua olla anorektikon äiti.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoreksiassa nykykäsityken mukaan on suolisto-ongelma. Anoreksialla on yhteys autismiin.

Yllä olevassa tapauksessa kyseessä näyttää olvan psykodynaaminen osastohoito.  Se ei ole sovelias autismikirjon häiriöiden hoitoon.

Vierailija
2/5 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muuten tiedän asiasta.

Toki olet oikeassa, hoito vaihtelee erittäin paljon mihin sattuu hoitoon pääsemään. Parasta olisi syömishäiriöihin erikoistuneet yksiköt koska heidät on koulutettu syömishäiriöihin. Tavallisella nuoriso/aikuispsykiatrisella osastolla ei (vielä) välttämättä ole kokemusta kovin paljon, ja hoito voi olla hyvinkin hajanaista.

Mutta. Muista että syömishäiriöisen tie on pitkä ja kivinen. Osastohoitokaan ei ihmeitä voi antaa. Hoidossa ei voi pitää ikuisesti.

Yleensä osastohoidossa ei kauheasti välttämättä päästä edes käsittelemään psyykkisiä asioita jotka syömishäiriöön ovat johtaneet hoitoaikojen lyhyydestä johtuen, tai ihan siitä että potilas ei ole valmis millään tasolla asioita käsittelemään.

Hoitajat eivät myöskään ole psykoterapeutteja.

Syömishäiriöisen kanssa pitää tosiaan se muistaa että parantuminen (jos sitä edes kokonaan tapahtuu) ei yleensä tapahdu edes muutamassa vuodessa vaan se vaatii erittäin pitkän ajan ja potilaan oman halun parantua sairaudestaan.

Googlaa jos löytäisit syömishäiriöisten vanhempien ryhmää asuinpaikastasi :)

Jaksamista perheellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
01.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömishäiriöt ovat vain pikku teinipissisten hömpötystä, joka ajan kanssa menee ohi. Täysi-ikäisiä ja aikuisia syömishäiriöisiä ei oikein tunnusteta edes olevan.

Tältä minusta tuntuu. Olen itse sairastunut jo ilmeisesti 10-vuotiaana, syönyt oireillen jo 5-vuotiaana, mutta minä oksensin ruokani, joten minua pidettiin tyhmänä. Olisi pitänyt pikkutytön ymmärtää, ettei sitä ruokaa ahdeta niin paljon, että oksentaa. Tämä oli siis saamani hoito.

Olin lapsuuden hoikka, mutta normaalipainossa ja aloin laihtua vasta päästessäni opiskelemaan. Sain jopa laksatiivien käytöstä ja jatkuvasta oksentelusta sisäisen verenvuodon, mutta en hoitoa syömisongelmiin. Olinhan jo aikuinen ja minun tulisi ymmärtää nämä asiat.

Sairastin 24 vuotta, ja suhteeni ruokaan tuskin koskaan tulee olemaan terve. Mutta hoitoa ei tippunut, eikä tipu.

Vierailija
4/5 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ruoasta tehdään ongelma

Osastolle lapsemme joutui nimenomaan alivilkkautensa takia. Hän vaatii rohkaisua toimilleen, kun taas muut lapset tarvitsevat kuria. Osastolla onkin lapsellemme ilmaantunut uusia ongelmia. Ensimmäinen ongelma syntyi soittimesta, josta hän joutui luopumaan. Toinen ongelma tuli taskuun unohtuneesta purkkapussista. Komas ongelma syntyi margariinin syönnistä, kun voimariinia ei osastolla ole tarjolla. Myös yömaidon ja kalanmaksan jättäminen tuotti hänelle tuskaa. Vastapainoksi lasta on yritetty opettaa myös nauttimaan roskarouasta, limusta ja makeisista, joita tarjoillaan kiitokseksi hyvästä käytöksestä. Ongelma on kun lapsi inhoaa noita ruokia. Kotona tämä ei ole ongelma, sillä emme kotona ole tarvinnut palkita lapsia kyseisillä keinoilla. Kannustus ja hyvä sana tuntuvat olevan paras palkkio.

Vierailija
5/5 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin itse parantuneen  anorektikon äitinä rohkaista sinua. Tärkein onoikea terapia. Pyydä lääkäriä tekemään sellainen lausunto, että tyttäresi saa Kelan tukemaa terapiaa. Terapeutin pitäisi olla mieluiten nuorisoterapeutti. Tyttäreni kävi terapiassa muutaman vuoden ja on nyt terve. Tosin hän sai myös hyvää osastohoitoa.

Harmi, että miehesi ei pysty tukemaan. Hain itse myös terapia-apua tyttären sairastellessa, se auttoi minua ja koko perhettä.

Voimia, kaikkea hyvää. Tilanne on rankka, mutta ei toivoton. Lujan lempeä äiti, joka saa itselleen tukea, on anorektikolle hyväksi. Päivä kerrallaan, toivoa unohtamatta!