Voiko mansikoita (kasveja) siirtää, vaikka ne jo kukkivat?
Mihin vuodenaikaan mansikan rönsyt istutetaan uuteen paikkaan? Entä voiko emokasveja siirtää, kun ne jo kukkivat (osittain)? Vai mikä olisi niille hyvä siirtoajankohta, jotta ei menetä marjasatoa?
Kommentit (8)
syksyllä ,kuitenkin että ne kerkiävät juurtumaan ennen pakkasia. Kukkivista en tiedä,mutta jos otat tarpeeksi suuren juuripaakun niin ehkä eivät kärsi, jos on pakko siirtää.
Yritän siirtää mansikat siten että tulee kunnon paakku mukaan ja kastelen ne etukäteen kunnolla. Jos ei onnistu, siirrän sitten joskus myöhemmin sadonkorjuun jälkeen.
ap
Mä siirsin eräänä keväänä emokasveja toiseen paikkaan ennenkukintaa. Sinä kesän sato ei ollut mitenkään erityisen runsas. Seuraavana kesänä tuli todella runsas sato.
Annoin naapurille muutaman rönsyn, kun alkoivat viedä tilaa kasvimaalta. Rönsyissä oli jo kukkia ja pari vihreää mansikkaa. Sinä kesänä menestyivät kohtalaisesti, mutta sitten seuraavana kesänä taas tuli hyvä sato.
Eli mun kokemus on, että jos keväällä siirrät, niin ei tuu hyvää satoa. Ehkä kasvukauden loputtua kantsii siirtää, niin ehtii hyvin juurtua ennen seuraavaa kautta.
En ole mikään viherpeukalo/puutarhuri, kunhan kokeilen vaan kasvattaa jotain.
minua kiinnostaisi onko rönsyt otettava aina pois eli vievätkö ne jotekin voimaa emokasvilta vai tekevätkö mansikkamaasta vain epäsiistin?
rönsythän otetaan syksyllä pois, siksi luontevaa istuttaa ne heti, ovat sitten keväällä hyvässä kasvussa.
SAin ohjeen, että vain rönsyn ensimmäinen taimi kannattaa istuttaa, muut eivät ole yhtä satoisia. en tiedä pitääkö paikkaansa. Kokeilen mansikankasvatusta vasta toista vuotta.
ap
SAin ohjeen, että vain rönsyn ensimmäinen taimi kannattaa istuttaa, muut eivät ole yhtä satoisia. en tiedä pitääkö paikkaansa. Kokeilen mansikankasvatusta vasta toista vuotta.
ap
ja siinä neuvottiin että jos on pakko siirtää kasvi kun se on jo lehdessä, niin pitää saada mahdollisimman paljon ympäröivää maata mukaan ja juuria ei saisi missään nimessä menettää. Jos tämä ei ole mahdollista, kannattaa kasvia leikata, koska suuri kasvusto vie paljon voimaa ja kärsinyt juuristo ei kykene sitä uudessa paikassa elättämää :)