Mieheni 16v sisko, alkoi taas neuvoa mua lapsen hoidossa ja kasvatuksessa!
En tiiä itkeäkö vai nauraa. :D
Oonko mää todellaki niin huono äiti?!
Muutenki hän on aina toisen siskonsa (9vuotiaan) kanssa kommentoimassa mitä teen väärin heidän mielestään ja mitä pitää millonki ja missä tilanteessa tehdä. Menee niin hermot.!
Kommentit (12)
jos et kestä lasten kritiikkiä on sinulla vielä paljon kasvamista vanhemmaksi, synnyttäminen kun ei vielä riitä.
No kerroppa mitä se neuvoi, niin mietitään kumpi on fiksumpi. Ei kannata suhtautua ennakkoluuloisesti pelkän iän perusteella. Tuon ikäiset lukee esim. kehityspsykologian perusteita lukiossa.
Et tietenkään ole. 16-vuotiaana moni on täynnä itseluottamusta eikä onneksi ole vielä samanlaista näkökulmaa kun sitten kun on omia lapsia.Näin ollen hänen näkökulmastaan aikuisten suhtautumistapa moneen asiaan tuntuu turhalta ja väärältä. Älä missään nimessä anna asian vaikuttaa itsetuntoosi tms. Voit vaikka sanoa, että mukava kuulla erilaisia näkemyksiä ja että sitten isona ollessaan äiti voi tehdä oman lapsensa suhteen päätökset. Voit myös oikeasti olla avoimin mielin, koska 16-vuotias voi tuoda jotain ihan hyviäkin ajatuksia, joita ei itse tule huomanneeksi.
minua ei kakarat neuvo miten omaa lastani kasvatan. Älä anna hyppiä nenällesi.
minua ei kakarat neuvo miten omaa lastani kasvatan. Älä anna hyppiä nenällesi.
niin voisiko vika olla ap:n tavassa kasvattaa?
lapsi ei saisi itkeä yhtään kun hän on menossa päiväunille-> hakevat HETI pois ja alkavat neuvoa minua kuinka lapsen ei ole pakko nukkua just nyt eikä sitä väsytä yms.
Jos lapsi itkee, heti alkavat neuvoa mikä lasta vaivaa, eivätkä usko sitä mitä minä sanon.
Lapsi ei saa olla hetkeäkään yksin esim. lattialla leikkimässä, vaikka tykkää yksin leikkiä, vaan sitä riepotellaan kokoajan johonkin.
Pelleilevät lapselle kokoajan kun hän on esim. iltapuurolla, ja kantavat leluja siihen yms.! Eivätkä usko mitä sanon.
Heidän mielestään meidän lapsemme pitäisi olla jo ilman vaippaa, pitäisi syödä itse ja kävellä. Ikää vajaa vuosi.
Ja se 9v on opettanut lapsellemme sanan kakka, mitä hokee kokoajan.
Enemmänki mua naurattaa ne niiden kasvatus opetuksensa. :D En ota niistä nokkiini, vaan raivostuttaa kun eivät usko mitä niille sanon.
Itse seurasin 16-vuotiaana läheltä kuinka siskoni hoiti ja kasvatti lapsiaan ja olisin ehkä voinut vinkata jotain häneltä oppimaani myös jollekkin toiselle äidille. Ihme miksi siihen pitää suhtautua noin agressiivisesti, jos toinen ajattelee että neuvosta voisi olla apua. Vaikuttaa tosiaan vähän siltä, että jotain on jota itsekkin miettii että tekeekö oikein, jos noin kovasti neuvot ottaa sielun päälle. Eikähän tuo monelle ome edes mikään ikäkysymys, vaan mitään vinkkejä ei haluta keltään, vaikka niin saattaisi päästä helpommalla.
Ja olen sen 16 vuotiaan kanssa käynyt ihan hyviäkin keskusteluja kasvatuksesta ja siitä, mitä lapsi oppii ja on missäkin iässä.
Joskus vaan niin raivostuttaa se toiminta.
lapsi ei saisi itkeä yhtään kun hän on menossa päiväunille-> hakevat HETI pois ja alkavat neuvoa minua kuinka lapsen ei ole pakko nukkua just nyt eikä sitä väsytä yms.
Jos lapsi itkee, heti alkavat neuvoa mikä lasta vaivaa, eivätkä usko sitä mitä minä sanon.
Lapsi ei saa olla hetkeäkään yksin esim. lattialla leikkimässä, vaikka tykkää yksin leikkiä, vaan sitä riepotellaan kokoajan johonkin.
Pelleilevät lapselle kokoajan kun hän on esim. iltapuurolla, ja kantavat leluja siihen yms.! Eivätkä usko mitä sanon.
Heidän mielestään meidän lapsemme pitäisi olla jo ilman vaippaa, pitäisi syödä itse ja kävellä. Ikää vajaa vuosi.
Ja se 9v on opettanut lapsellemme sanan kakka, mitä hokee kokoajan.
Enemmänki mua naurattaa ne niiden kasvatus opetuksensa. :D En ota niistä nokkiini, vaan raivostuttaa kun eivät usko mitä niille sanon.
No tämä selvensikin. Eli kyse ei ole mistään kasvatusneuvoista, vaan häiritsevät teidän rutiineja. No koitahan sanoa vielä.
että tuon ikäiset vaan kokeilevat rajojasi, ihan kuten ikään kuuluu.
Ota vähän jämäkämpi ote heidän kanssaan. Itse lähtisin siitä, että sanoisin heitä kaikkia mukuloiksi tai lapsiksi. Siis se oma vauveli ja nuo kaksi isompaa. Samoin niputtaisin heidät, koska eivät ole erityisen vieraita samaan penskasakkiin esim. lapset iltapalalle. Lapset olkaas nätisti pöydässä. Isommat näyttäkääs mallia pienemmille.
Päiväunista, meillä lapset ovat nukkuneet tai ottaneet päivälevot ihan isoiksi asti. Monessa ammattikasvattajaperheessä lapset ja aikuiset ottavat lyhyet päivänokoset aina iästä riippumatta. Voit sanoa vierailijoille, että meillä on tälläinen tapa.
Älä lähde heidän sepityksiinsä mukaan, kuulostaa siltä, että jostain syystä haluavat kiusata sinua. Ovat siis melko lapsellisia vielä. Joten ota heidät sen ikäisinä kuin ovatkin.
hyvä oli kirjotuksesi, niinku moni muuki täällä. Olen yrittänyt jaksaa kärsivällisesti olla niide kanssa, mutta välillä se on niin vaikeaa. Meille tämä vuosi ja sitä edeltävä raskaus ei ole ollut helppo muutenkaan.
Raskauspahoinvointini kesti viikolta 6 synnytyssaliin, olin suurimman osan raskaudesta tiputuksessa. Lapsen ollessa 2viikkoa sain kuulla sairastavani syöpää, nyt sitte on sitä hoidettu. JA kaiken lisäksi olen masentunut.
joten, kärsivällisyys niide penikoiden kanssa alkaa olla nollissa totaalisesti.
käske säästämään viisaudet omille lapsilleen, sä saat pilata omasi ihan niinkuin itse haluat.