Laskisitko 10v ja 12v keskenään rannalle uimaan?
Kommentit (14)
nyt ovat 18 ja 16. Hengissä...vaikka kun uutisia lukee ei koskaan tiedä kuinka kauan??
Päästän myös 9-v. pikkusiskonsa uimahalliin samanikäisen kaverin kanssa. Kahdestaan.
Kannattaa opettaa mukulat aikaisin uimaan.
Varsinkaan paria vuotta vanhemman kaverin kanssa. Poikani haluaisi esittää rohkeampaa ja taitavampaa kuin onkaan...
Jonkun rauhallisemman, samanikäisen kaverin kanssa saattaisin ehkä päästää. Siis sellaisen kaverin, johon voisin luottaa enemmän kuin omaani...
12 vuotiasta ei saa laittaa vielä yksin ilman aikuista veteen. Olen kertonut tämän täällä aiemminkin.
ennen kuin jotain 16-vuotiaana ja en silloinkaan yksin, vaan ikäisensä tai aikuisen kanssa.
Jotain odottamatonta voi aina sattua. (suonenveto, joku kohtaus)
Olimme tekun porukan kanssa vuokranneet pienen uimahallin ja siellä yksi (tietysti jo aikuinen) meinasi hukkua sukellellessaan. Sillä meni suunnat sekaisin ja pyrki pohjaan päin. Oli sen jälkeen todella kauhuissaan. Tosin oli vähän juonut, mutta en tiedä, voiko muutenkin mennä suunnat sekaisin. Tosin tuskin olis sitä kukaan osannut pelastaa .
11 v, 15 v ja 17 v ja kaksi vanhinta saavat luonnollisesti mennä. Nuorin ei saa vielä pariin vuoteen. =) Hyvin on meidän lapset selvinneet tästäkin kamalasta asiasta ettei ole päästetty.
Mä epäilen että tässä kohtaa tieto lisää tuskaa; me vanhemmat olemme sh-palomies ja sh-ensihoitaja. Siksi ehkä olemme aika tarkkoja näissä asioissa.
12 vuotiasta ei saa laittaa vielä yksin ilman aikuista veteen. Olen kertonut tämän täällä aiemminkin.
eli 13 vuotiaan uimataidottoman saa päästää, mutta ei 12 vuotiasta, hyvää uimaria.
Voi jeesus, pieni maalaisjärjen käyttö on sallittua, jopa toivottavaa.
Pääsääntönä mulla on se että yksinään lapsi ei läde uimaan, mutta kaveriporukassa/sisarusten kanssa saa lähteä, koska ovat molemmat hyviä uimareita. Ja ikää 10 ja 12v.
ps. itse olin pienenä ekaluokkalaisena muutaman vuoden vanhempien lasten kanssa läheisellä järvellä. Kaikki osasimme hyvin uida ja meille oli iskostettu päähän se että rantaa kohden uidaan.
että uimataidottomalla ei ole yksin asiaa rannalle (ja tajuatte nyt että tarkoitan tällä veteen menemistä, turha alkaa saivarrella) vaikka olisi 30-vuotias. Eli uimataidoton 13-vuotias vs. uimataitoinen 12-vuotias -vertaus oli höhlä.
Mutta joo, miehen lapset on suunnilleen ap:n aloituksessa mainitun ikäisiä, ja en luottaisi heitä kahdestaan rannalle. Jos alkavat siellä nahistella niin äkkiäkös siinä on vettä keuhkossa. Monilla sisaruksilla on aika brutaaleja leikkejä ja se leikin ja tappelun rajahan tuppaa olemaan häilyvä, siispä en ottaisi riskiä että tämä tapahtuisi kaiken lisäksi vedessä.
Eiköhän tuo kuitenkin riipu pitkälti 10-12-vuotiaista. Ja ehkä vähän siitäkin millainen uimaranta kyseessä. Onko valvottu? Minkälaista sakkia muuten? Voisiko tulla houkutus kokeilla isompien vanavedessä juttuja, joihin taidot eivät kuitenkaan oikein riitä?
12-vuotiasta täysin uimataitoista saa päästää vielä yksin veteen. Eli vanhemman on oltava itse jopa vedessä valmiina.
Itse paineltiin ala-asteelta suoraan koulusta kavereiden kanssa uimarannalle keväällä ja syksyllä uimaan, kallioille hyppimään yms. Sekä tietysti koko kesä siinä välissä. Ikää oli alle 10, eli tyyliin 2-3.luokkaa mentiin. Kukaan ei koskaan kysellyt tai kyseenalaistanut, voiko pojat mennä uimaan. Muutenkin paineltiin kavereiden kesken ihan omineen pitkin kyliä. Ihme holhoamiseksi mennyt nykyään touhu. Mitä vi**ua sitä muutenkaan olisi koko kesän tehnyt, kun vanhemmat töissä.
tietenkin! Just oltiin rannalla ja kaikki tuo ikäsethän siellä on kavereittensa kanssa ilman vanhempia.