Mitä opettajat tekee sellaista, että he ansaitsevat koko kesän lomaa?
Heitänpä tähän omaksi aloitukseksi tämän kysymyksen.
Mitä sellaista opettajat tekevät, että he ansaitsevat koko kesän lomaa? Verrattuna muihin työss käyviin??
Kommentit (53)
vaan esim. kokeita ei tarvitse laatia itse vaan ne kopioidaan oppikirjan opettajan oppaasta. Opettajainkokoukset: ainakin meidän koulussa oppilaat potkaistaan ko. päivinä puolilta päivin kotiin, jotta opet voivat kokoustaa.
Lisäksi oppilaat ovat vain välttämätön paha, jota ilman ei voisi nostaa palkkaa. Kaikki ratkaisut koulussa tehdään opettajien näkökulmasta.
Itse olen entisessä elämässäni ollut ravintolassa töissä. Työaika 18-4 seisaallaan ja jos hyvin sattuu, voi välillä päästä vessaan. Ympärillä huumaava melu ja vittuilevat asiakkaat. Opettajien tarvitsee kestää oppilaiden vittuilua vaan se muutama tunti ja loppuaika on muuta. Suurimman osan työajasta saa istua ja työ tehdään päivällä. Kyllä mielestäni ravintola-ala on paljon rankempi kuin opettajan työ. Terveydenhoitoalan työstä minulla ei ole kokemusta, mutta luulenpa, että sekin hakkaa opettajan työn rankkuuden mennen tullen.
Koitappa kestää räkiviä, mesoavia, huorittelevia, vittumaisia ja huutavia mamukakaroita. Kyllä säkin tartteisit pitkän loman jaksaaksesi
Mutta lomaa on vain max.5 viikkoa vuodessa ja sillä pitää jaksaa.
vaan esim. kokeita ei tarvitse laatia itse vaan ne kopioidaan oppikirjan opettajan oppaasta. Opettajainkokoukset: ainakin meidän koulussa oppilaat potkaistaan ko. päivinä puolilta päivin kotiin, jotta opet voivat kokoustaa. Lisäksi oppilaat ovat vain välttämätön paha, jota ilman ei voisi nostaa palkkaa. Kaikki ratkaisut koulussa tehdään opettajien näkökulmasta. Itse olen entisessä elämässäni ollut ravintolassa töissä. Työaika 18-4 seisaallaan ja jos hyvin sattuu, voi välillä päästä vessaan. Ympärillä huumaava melu ja vittuilevat asiakkaat. Opettajien tarvitsee kestää oppilaiden vittuilua vaan se muutama tunti ja loppuaika on muuta. Suurimman osan työajasta saa istua ja työ tehdään päivällä. Kyllä mielestäni ravintola-ala on paljon rankempi kuin opettajan työ. Terveydenhoitoalan työstä minulla ei ole kokemusta, mutta luulenpa, että sekin hakkaa opettajan työn rankkuuden mennen tullen.
vaan esim. kokeita ei tarvitse laatia itse vaan ne kopioidaan oppikirjan opettajan oppaasta. Opettajainkokoukset: ainakin meidän koulussa oppilaat potkaistaan ko. päivinä puolilta päivin kotiin, jotta opet voivat kokoustaa.
Lisäksi oppilaat ovat vain välttämätön paha, jota ilman ei voisi nostaa palkkaa. Kaikki ratkaisut koulussa tehdään opettajien näkökulmasta.
Itse olen entisessä elämässäni ollut ravintolassa töissä. Työaika 18-4 seisaallaan ja jos hyvin sattuu, voi välillä päästä vessaan. Ympärillä huumaava melu ja vittuilevat asiakkaat. Opettajien tarvitsee kestää oppilaiden vittuilua vaan se muutama tunti ja loppuaika on muuta. Suurimman osan työajasta saa istua ja työ tehdään päivällä. Kyllä mielestäni ravintola-ala on paljon rankempi kuin opettajan työ. Terveydenhoitoalan työstä minulla ei ole kokemusta, mutta luulenpa, että sekin hakkaa opettajan työn rankkuuden mennen tullen.
Tuskimpa koululaisten loma-aikoja on opettajien ehdoilla säädetty? Miten ihmeessä ajattelit pakottaa opettajat töihin kesällä jos lapsetkaan eivät siellä ole.
Mitä lapset tekee kun ansaitsee koko kesän lomaa?
Kantsisko sit alkaa opeksi?
ravintolatyöhön tarvitaankaan peruskoulun jälkeen? Ai niin - ei mitään :)
Joo, mutta tämä se on varma kesän merkki, kun alkaa kateellisten huutelu opettajien "lomista" (= opetuksettomasta ajasta)
Teen usein töitä viikonloppuisin, öisin ja iltaisin pitkin lukuvuotta. Kesällä mm. luen ja teen sellaisia luovuuttani lisääviä asioita, joista opetuksen taso paranee. Opetan lukiossa. Varsinaisia kesälomapäiviä ei ole koko kesää, vaan kesän aikana jo valmistelen tulevaa vuotta. Ennen koulun alkua on ihan pakollisia kokouksiakin. Tervetuloa alalle, jos tunnet intohimoa työhön! Kesäloman takia ei kannata opettajaksi ryhtyä. Esim. sisareni, joka on juristi, pitää aivan yhtä paljon lomia kuin minä - ja ansaitsee paljon enemmän. Mieheni palkka on kaksinkertainen omaani verrattuna, eikä hän tee töitä kotona koskaan. Hän on insinööri.
Työ on henkisesti kuluttavaa, sen lisäksi että olet useita tunteja esillä luokan edessä ilman omaa ajatusrauhaa, saat kuunnella siihen päälle vielä kaikenlaista mitä teinien suusta tulee ilman suodatusta.
Palkkaa tosin opettajille ei kesältä makseta, se raha on tienattu jo etukäteen vuoden aikana.
Minäkin seison lähes koko työajan huumaavassa metelissä kuuntelemassa asiatonta kielenkäyttöä ilman vessataukoa. Työstäni tekee rankkaa se, että minä joudun puuttumaan siihen meteliin ja kielenkäyttöön. Eli jos tarjoilijatkin joutuisivat ojentamaan asiakkaitaan ja käskemään näitä olemaan hiljaa, rankaisemaan tupakanpolttajia ja toisten kiusaajia, istuttamaan asiakkaita jälki-istunnoissa jne. voitaisiin ehkä olla samalla viivalla. Ja jos tarjoilija onnistuu saamaan asiakkaat hiljaiseksi, voisi hän vangita näiden mielenkiinnon seuraavaksi kuudeksi tunniksi ja saada nämä tekemään mielekkäitä oppimista edistäviä tehtäviä. Mahtaako onnistua?
Sitä paitsi mitäpä ap ehdotat opettajille tehtäväksi oppilaiden loma-aikoina? Kaappien siivousta? HOJKS ym. suunnitelmien tekoa (vanhemmat myös kesäaikaan koululle palavereihin)? Voisiko joku jäärä ihan oikeasti miettiä, että kansan kielellä opettajan kesäloma (yli 2kk) on työehtosopimuksessa opetuksetonta aikaa, josta erikseen on määritelty kesäloma.
Minäkin seison lähes koko työajan huumaavassa metelissä kuuntelemassa asiatonta kielenkäyttöä ilman vessataukoa. Työstäni tekee rankkaa se, että minä joudun puuttumaan siihen meteliin ja kielenkäyttöön. Eli jos tarjoilijatkin joutuisivat ojentamaan asiakkaitaan ja käskemään näitä olemaan hiljaa, rankaisemaan tupakanpolttajia ja toisten kiusaajia, istuttamaan asiakkaita jälki-istunnoissa jne. voitaisiin ehkä olla samalla viivalla. Ja jos tarjoilija onnistuu saamaan asiakkaat hiljaiseksi, voisi hän vangita näiden mielenkiinnon seuraavaksi kuudeksi tunniksi ja saada nämä tekemään mielekkäitä oppimista edistäviä tehtäviä. Mahtaako onnistua?
Ap tässä. Emmää kateellinen ole enkä halunnut kyllä panetellakaan. "puistatus" En itse haluaisi lapsia opettaa enkä päivähoidon parissakaan työskennellä.
Mutta kysäisinpä vain, että mitä opettaja tekee enemmän työajassa verrattuna moneen muuhun ammattiin.
Vaan nyt täytyy mennä, lapset riitelee pihalla ja erotuomari täytyy olla kehissä...
Mutta kysäisinpä vain, että mitä opettaja tekee enemmän työajassa verrattuna moneen muuhun ammattiin.
Kuten tässä on moneen kertaan sanottu, opettajilla on aivan saman pituinen loma kuin muillakin. Kyse ei ole mistään sisääntehdyistä tunneista vuoden aikana. Kyse on siitä, että ensinnäkin LAPSET ovat lomalla koko kesän ja opettajien palkka on jaettu 12 kuulle.
Enää ei riitä kouluasioiden opetus.
Hirvittäville lapsille pitää opettaa myös pöytätavat, käytös jne.
Hatunnosto opettajille!
ilman pitkää kesälomaa. Palkka on kehno opintojen laajuuteen ja työn vaativuuteen nähden. Uskon, että moni muukin vaihtaisi alaa, jos kesäloma lyhenisi.
Tervetuloa alalle! Etenkin erityisopettajia tarvitaan jatkuvasti.
Jokaisella on ollut mahdollisuus valita opettajan ammatti.
Luulin että opettajat palkataan nykyään lukuvuosi kerrallaan ja ovat kesäkuukaudet kortistossa.
tuskinpa monikaan enää valitsisi opettajan ammattia, jos ei saisi kesällä ladata kunnolla akkujaan. Ei opettajan työ ole ainakaan vuosien kuluessa helpommaksi mennyt monestakaan syystä. Jos ei olisi kunnon lomia, lapsia opettaisivat uupuneet ja työhönsä kyllääntyneet opettajat, jos nyt ees ammattitaitoisia olisi saatu. Opettajanhan täytyy olla koko ajan skarppina ja valmiina reagoimaan monenlaiseen käytökseen ja tilanteeseen.
Otetaan opettajilta 12 kuukaudelle jaettu palkanmaksu pois ja maksetaan vain koulukuukausilta. Vuosiansiot samat, opetukseton aika saman mittainen.
vai
Laitetaan lapset kesäksi kouluun. Opettajille enemmän töitä=enemmän palkkaa.