Leikitkö lapsena Kuka pelkää mustaa miestä? Ikäsi?
Kommentit (53)
jäävät ottamaan muita kiinni, ainakin meillä jäi.
Kuka pelkää mustekalaa olivat kaksi eri leikkiä.. Idea oli sama, mutta ensimmäisessä kiinnisaatu jäi aina yksin "mustaksi mieheksi". Toisessa taas kiinniotetut jäivät kentälle mustekalan "lonkeroiksi", jolloin kiinniotettavat vähenivät erä erältä ja peli vaikeutui.
meillä leikittiin sitä alaluokilla liikunnantunnilla ihan opettajan johdolla :) synt.1989
36 vuotias olen ja tiedän että ainakin 4 vuosiluokkaa minun jälkeenkin leikittiin samoja leikkejä =) silloin se mustamies ei merkinnyt meille mitään, tummia ihmisiä ei ollut pahemmin turussa silloin, varmaan samaa kuin lakupekka..siis oikeasti mustanvärinen mies
jäävät ottamaan muita kiinni, ainakin meillä jäi.
Kuka pelkää mustekalaa olivat kaksi eri leikkiä.. Idea oli sama, mutta ensimmäisessä kiinnisaatu jäi aina yksin "mustaksi mieheksi". Toisessa taas kiinniotetut jäivät kentälle mustekalan "lonkeroiksi", jolloin kiinniotettavat vähenivät erä erältä ja peli vaikeutui.
se oli sellainen leikki mitä leikittiin niin kauan kun jaksettiin (eli olisi voinut jatkua vaikka loputtomiin). Mustekala taas loppui väkisinkin sen jälkeen kun viimeinen saatiin kiinni.
mulla sama kun jollain aik.kirjotti,että en kyllä ikinä ajatellut sen tarkoittavan tummaihoista ihmistä....kuvittelin että se on joku musta hirviö..tyyliin lumimies
Jopa liikunnanope leikitti sitä ala-asteen liikkatunneilla. 30 v.
Ikä 34v. Ei sitä pienenä edes ymmärtänyt että mitä se tarkoitti. Meille päin tuli neekereitä vasta paljon myöhemmin. Ikävä kyllä.
Yksi lapsista oli ollut ruotsinkielisissä urheiluharjoituksissa ja kertoi sitten ylpeänä, että minä tiedän, mitä se mustekalaleikki on ruotsiksi: "Vem är rädd för svarta mannen?"
Ja meilläkin toi "mustekalaa" oli eri leikki, jossa kiinnijääneet otti mustekalaa kiinni kädestä ja sitten koko letka yritti saada lisää ihmisiä kiinni.
Ja nyt puolisoni on mustaihoinen. :D
Onkohan kyseistä leikkiä enää nykyaikana soveliasta leikkiä?? Kuka pelkää mamujakin kun kuulostaa vähän rasistiselta...?
Itse en kyllä ymmärtänyt lapsena, että mustalla miehellä neekeriä olisi tarkoitettu.
Meilläkin nämä olivat kaksi eri leikkiä. Muistaakseni oli musta mies, jossa oli yksi hippa, mustekala, jossa mustekalan kiinni saaneet jäivät paikoilleen hipaksi eivätkä saaneet liikkua ja jokin kolmas, jossa kiinni jääneet saivat liikkua hippoina. Musta mies oli omissa mielikuvissani sellainen pitkään mustaan takkiin pukeutunut lierihattuinen pahis. Se oli muutenkin vähän sellainen pahaa sutta ken pelkäisi-leikki :)
Meillä oli pieni kyläkoulu, jossa koko koulu leikki aina yhdessä. Paljon leikittiin mustaa miestä, nurkkajussia, purkkista ja kirkonrottaa. Munaa ja puuhippaa pelattiin pienemmällä porukalla.
Joo! En edes muistanut tuota, mut kyllä, nyt ku ajattelee ni onhan aika hämmentävän niminen leikki.
tää on niin tätä kukkahattu tätien höpinää, ei lapset edes ajattele tuota leikkiä rasistisesti!
Ja ei ees varmaan ne "oikeat" mustat miehet....
Olen syntynyt vuonna 1990 ja meillä ala-asteella leikittiin "Kuka pelkää mustaa miestä" -leikkiä ihan tuolla nimellä. Elikkäs joskus 1996-2000. Sittemmin kun menin tet-viikolle 1. luokalle "apuopeksi" niin leikin nimi oli ihan eri. Ei ollut enää sopivaa leikkiä mustaa miestä.
Leikittiin tietenkin, ikää 63 v.
OT Näin ensimmäisen kerran mustan miehen kun hän tuli kyselemään meiltä,että missä on vessa (ei tosin näillä sanoilla). Olimme välitunnilla koulun pihalla, jonka vieressä oli turistikohde eli vanha kirkko.
Leikittiin ala-asteella, suunnilleen vuosina 2000-2005. Minulla on ikää 25v.
Ala-asteen koulun kentällä oli joka välkkä koko koulun mustamies -leikki. Silloin tuntui että leikkimässä oli satoja ihmisiä käsittänyt jättimäinen massa, eli meitä oli ehkä 50 :)
Mutta se oli hieno juttu joka on jäänyt mieleen. Ihan oppilaiden organisoima juttu. Muistan kuinka mustaksi mieheksi jäi aina se, joka ei tajunnut edellisen pelin päätyttyä spontaania juoksukisaa kentän toiselle puolelle ja jäi mustaksi mieheksi. Muistan edelleen kuinka kerran kolmannella luokalla jäin ja kuinka yksi kuudennen luokan poika "jäi" tahallaan heti ekassa juoksussa mulle että sain apua - olin kai niin säälittävä pikkuruinen tyttö saparoineni :)