Leikitkö lapsena Kuka pelkää mustaa miestä? Ikäsi?
Kommentit (53)
ovat nyt 10-14 veet... Sittemmin on sanoja muutettu kyllä.
mutta sittemmin on sanoja muuteltu, etkö ymmärrä?
Eli 10v on käyttänyt vielä sanoja mustaa miestä, nykyään ei...
mutta sittemmin on sanoja muuteltu, etkö ymmärrä?Eli 10v on käyttänyt vielä sanoja mustaa miestä, nykyään ei...
pelkää mustekalaa" Ei saa sanoa mustaa miestä, kun se on poliittisesti epäkorrektia. Mamut suuttuu.
se vanhin vielä tarhassakin, jossa käytetiin myös vielä mustaa miestä. Koulussa? En tiedä.
Mielsin 'Mustan miehen' kylläkin vaaralliseksi gangsteriksi/kidnappaajaksi, en tummaihoiseksi mieheksi.
Tajusin muuten vasta kuultuani leikin sanojen muuttamisesta, että vanhat olivat epäkorrektit:/ En koskaan ajatellut, että leikissä viitataan ihonväriin, vaan mustiin pukeutuneeseen mieheen pimeällä kujalla tms.
Kaiken lisäksi olen itse mulatti:)
ekasta lähtien ja myös kutoset olivat mukana.
Lapset leikkii vieläkin noilla sanoilla koulussa. Paljon somaleita yms leikissä mukaan, ketään ei tunnu loukkaavan. :)
ja ikä on 34 vuotta.
Tähän täytyy kyllä myös sanoa, että itse en ajatellut tuon mustan miehen tarkoittavan ikina ihonväriltään mustaa, vaan omissa ajatuksissa se oli mustiin pukeutunut, pelottava nokinen mies.
Vasta aikuisena olen ymmärtänyt, että mustalla miehellä voidaan joidenkin mielestä tässä leikissä tarkoittaa myös ihmisen ihonväriä.
Ja omat lapset ei leiki noilla sanoilla.
olen 29v. Oma lapseni on kertonut ,että koulussa leikkivät kuka pelkää jäämiestä.
Ikää 28v.
Omat muksut leikkivät myös, vanhoilla sanoilla.
se vanhin vielä tarhassakin, jossa käytetiin myös vielä mustaa miestä. Koulussa? En tiedä.
Enpä itsekään lapsena ajatellut mustan miehen tarkoittavan tummaihoista. (Mutta eipä lapsi olekaan rasisti jos ei vanhemmat opeta)
Kuka pelkää mustekalaa olivat kaksi eri leikkiä.. Idea oli sama, mutta ensimmäisessä kiinnisaatu jäi aina yksin "mustaksi mieheksi". Toisessa taas kiinniotetut jäivät kentälle mustekalan "lonkeroiksi", jolloin kiinniotettavat vähenivät erä erältä ja peli vaikeutui.
ikää 20w. tosin meillä koulussa kolmosluokalla sitten kiellettiin sen leikkiminen. tai siis sanalla "mustaamiestä". en kyl muista mikskä se siten vaihdettiin. olisko ollut "punahilkkaa"...
Ikää 27v.