1v tenavan syömisistä
5. päivä tätä kuuta lapseni täytti 1v. Hänen syömiset ovat päivää kohden seuraavanlaiset:
aamupuuro 3dl vettä + 2dl puurojauhetta = n. 4dl puuroa
3-4h puurosta eka lämminruoka 2prk lihasosetta (pikkupurkki)
3-4h ekasta ruuasta toinen lämminruoka 1prk lihasosetta (pikkupurkki)
jälkkäriks hedelmäsosetta (pikkupurkki)
ja mehua hän juo päivisin nokkiksesta ja rinnalla on öisin 2-3 kertaa.
Miltä kuulostaa? Kokkareruokaa hän ei suostu syömään ja kotiruokaa on soseutettu, mutta yleensä sylkee ne pois, vaikka kuinka luirua koittas tehdä ruuasta. Sormiruokaa söi aiemmin enemmän, mutta nyt kun annan makaronin-, leivän- tai jotain muita palasia niin maahan työntelee.
Ja en usko, että hän nälkäänsä herää yöllä rinnalle, janolle korkeintaan. Ja tuskin aina edes on rintaa vailla, mutta nostan kuitenkin rinnalle.
Ja vielä lisäys, että kokkareruokaa oon koittanu haarukallaki hienontaa, mut ei kelpaa.
Valitettavan usein sylkee soseetkin pihalle. Ja ruokapöydässä pitää aina olla jotain viihdykettä, kuten leluja, muita tavaroita, musiikkia tai musiikkivideoita, muuten ei ainakaan syö.
Mitenhän sais syömään kiinteitä? Tosin sekin varmaan vaikuttaa, kun pojulla on vasta 6 hammasta ja kaikki eessä niin eihän se saa niitä paloja pienittyy...
Ja tuo sylkeminen... Onko siihen keinoja, miten sais loppumaan?
Kommentit (10)
hampaat helpottavat kummasti, mutta niitähän hänellä ei juuri olekaan. Mehu, tosi viisasta. Syö vain kolme kertaa päivässä? Ja niillä kerroilla sitten ihan sika isot annokset :D
Järmeetä...
hampaat helpottavat kummasti, mutta niitähän hänellä ei juuri olekaan. Mehu, tosi viisasta. Syö vain kolme kertaa päivässä? Ja niillä kerroilla sitten ihan sika isot annokset :D
Järmeetä...
Yksivuotiaalle ei 1-2 pikkupurkkia lihasosetta ole todellakaan mikään jättiannos! Makumaailmaa saisit ainakin hieman avarrettua kun ostaisit niitä 8kk ja 1-3v soseita. Niissä on kökköjä, mutta ne mene sauvasekottimella aivan hienoksi! Vähän löysää niistä tahtoo tulla, mutta kun heittää sekaan itse keitettyä perunaa lisäksi niin tulee sopivan sakeata. Ajattelin vaan, että aika suppea makumaailma on yksivuotiaalla, jos syö niitä alle puolivuotiaalle tarkoitettuja pikkupurkkeja pääasiassa :/
Itselläni on 1,5v lapsi joka syö edelleen sileätä ruokaa. Kökkäreistä ruokaa syö pari lusikallista eikä enempää. Lapseni on jo nyt alipainoinen, joten nälkää ei voi odotella ja pakottaa syömään kökköjä vaan on annettava sitä mitä syö. Syöminen on myös aina valtava sirkus, joten tiedän mistä puhut.
Mulle tuli vaan semmoinen olo sun kirjoituksesta, että oletko itse ollut riittävän aktiivinen ja tarjonnut lapselle riittävästi eri makuja?? Jos siirtyminen niihin maustetumpiin piltteihin voisi olla teillä edistysaskel. Ne 190g purkit meinaan maistuukin jo paljon enemmän tavalliselle ruualle kuin ne pikkupurkit.
syö neljä kertaa, korjasin kai jo?
Ja mehua annan, koska ei juo maitoa eikä vettä ja jotainhan se pitää juoda.
Ja onko nuo annokset nyt niiiin isoja? Syö kumminkin yleensä ihan hyvin...
Ja jos joku tahtoo mittoja tietää niin 1v neuvolassa 73cm ja n. 10kg. Kasvu lähes pysähtyi n puoli vuotiaana, mut nyt kasvaa ihan hyvin.
Ap
Tuota ison purikin mössäämistä pitää kokeilla! Kuulostaa hyvältä idealta. Ja helpottavaa kuulla, että muutkin vähän vanhemmat lapset syö sileää ruokaa.
Ja olisin tosiaan ite voinu olla aktiivisempi... :)
Miljoonat kiitokset! Iltaruualla lähtee kokeiluversioon tuo kokkarepiltin mössäys.
Mutta tuo kalkkilisä... Mimmoisessa muodossa se on? Minkä valmistajan?
Jännä, kun eivät oo neuvolassakaan mitään ehdottaneet. Itekki oon miettiny tuota kalsiumin saantia...
Ap
anna mehuja, kyllä se lapsi alkaa juomaan maitoa tai vettä kunhan lakkaat tarjoamasta mehuja...pilaat jo valmiiksi lapsen hampaat...
Että juo vain mehuja, ja tissillä pari kertaa yössä? Kaipa sieltä on jotain vihkosiakin annettu luettavaksi, muttet ole muistanut lukea?
tablettina joka on tosi helppo jauhaa itse hienoksi. Itse jauhan tabletin (meillä itseasiassa puolikas, koska lapsi juo soijamaitoa jonkun verran) kahden lusikan välissä ja sekoitan pieneen määrään hedelmäsosetta. Siksi pieneen määrään, jotta tulee varmasti syötyä, kun koskaan ei tiedä kuinka paljon sosetta kelpaa kerralla.
Kalsiumia lapsen pitäisi saada 500mg vuorokaudessa.
ja toki illalla syö vielä saman satsin puuroa kuin aamulla. Eli n. 3-4h iltaruuasta.
Ap