Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen mielestä on oikein sanoa kehitysvammaista tai

Vierailija
23.05.2012 |

jollakin muulla tavalla vammaista vajaaksi/vajakiksi? Olen ihan tyrmistynyt tuollaisista nimityksistä. Joskus kymmeniä vuosia sitten oli käytössä sana vajaamielinen, jolla tarkoitettiin kehitysvammaista. Ikäänkuin ihmisen mieli olisi jotenkin vajaa. Ihan kamalaa, että tänä päivänä joku puhuu vajakeista.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajakeiksi sanotaan lähinnä epämiellyttäviä, typeriä ihmisiä.

Kehitysvammaisia sanotaan enemmänkin kehareiksi. Kehari voi olla vajakki jos se on epämiellyttävä typerys, jos se ei ole ,niin se ei ole vajakki.

Vierailija
2/5 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliaatikko kummisetäni sanoo itseään vajakiksi viitaten sairauteensa. Siis kysyy kahvipöydässä: -Mikä näistä on vajakki-pullaa yms.

Eli hän on kääntänyt haukkumasanan lempinimeksi erilaisuudelleen.

Itse ymmärrän sanan vajakki tarkoittavan tyhmää, tai ns. hitaasti jonkun asian käsittävää en niinkään kehitysvammaista, vaikka oletankin sanan alkuperän olevan sanassa vajaaälyinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammainen ei sitä välttämättä ole eli se ei ole vajakki. Kehitysvammainen on kehari, eikä se mun mielestä ole mikään solvaus.

Vierailija
4/5 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun halutaan sanoa tyhmäksi.

Vierailija
5/5 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että monille ihmisille sana vammainen on synonyymi tyhmälle. Nehän eivät todellisuudessa ole synonyymejä – vai synonyymeja. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan