Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OAJ ja työttömyyskassa

Vierailija
22.05.2012 |

Olen OAJ:n jäsen ja sain juuri oman alan töitä (opettaja). Muistan hämärästi, miten opeopintojen alkuaikoina SOOLin jäsen kertoi, miten jo pienetkin sijaisuudet kerryttää sitä työttömyyskassajuttua. mutta pitääkö mun ilmoittaa jonnekin nämä sijaisuudet, vai meneekö tieto oaj:lle automaattisesti?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittohan ei maksa ansiosidonnaista, vaan työttömyyskassa. Oletko myös työttömyyskassan jäsen, onko siihen pitänyt liittyä erikseen? Ymmärtääkseni nykyään ei enää automaattisesti liity kassaan, kun liittyy liittoon.

Jos olet kassan jäsen ja joskus tarvitset ansiosidonnaista, osoitat palkkakuiteillasi yms. tiedoilla hakemuksesi yhteydessä, että täytät työssäoloehdon ja minkä suuruiseen ansiosidonnaiseen olet oikeutettu. Etukäteen ei siis tarvitse ilmoitella.

Vierailija
2/6 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksamalla oaj:n jäsenmaksun liittyy samalla myös työttmyyskassaan, joten se on hoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet liitot kyllä maksavat jäsentensä puolesta työttömyyskassan jäsenmaksun, mutta mielestäni "pakkoliitokset" kassaan on jo nykyään laillakin kielletty ja liittyminen pitää tehdä laittamalla esim. ruksin oikeaan kohtaa lomaketta samalla kun liittyy liittoon... Mutta hyvä kuitenkin sinulle, jos homma on hoidossa :)

Vierailija
4/6 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain sijaisuus sinällään ei kerrytä työssäoloehtoa, vaan palkasta maksettava maksu on merkki siitä, että olet töissä. Monet kunnat pystyvät maksamaan tämän maksun suoraan, kunhan vaan teet palkanmaksuun valtakirjan.

Voit myös maksaa maksut itse, mutta silloin on hyvä ottaa työttömyyskassasta selvää kuinka monta prosenttia sinun tulee maksaa tuloistasi ja mille tilille ja millä viitteellä...

Luottamusmies/OAJ:n yhteysopettaja tietää varmasti kuntasi kiehkurat.

Vierailija
5/6 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut, että palkansaajan työnantajan on pakollista maksaa tvak-maksu.

t. utelias ohis

Vierailija
6/6 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysvakuutusmaksu on lakisääteinen, pakollinen parin prosentin maksu, ja sen tosiaan maksaa työnantaja jollekin haluamalleen vakuutusyhtiölle.

Kassan jäsenmaksu taas on vapaaehtoinen ja riippuu siitä, haluaako työntekijä maksaa sen vai ei. TYöntekijä voi halutessaan kirjoittaa työnantajalle valtakirjan periä tämä maksu suoraan palkasta ja työnantaja voi halutessaan suostua tähän vaivannäköön, mutta kummankaan ei ole pakko: maksun voi maksaa myös itse suoraan kassalle/ammattiliitolle. Tätä varten liitosta/kassassa saa pankkisiirtotiedot ja tiedon siitä, miten maksu maksetaan ja miten suuri prosentti palkasta se on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä