te joilla on käynyt perhetyöntekijä
Millaista apua neuvolan perhetyöntekijältä saa? Keskusteluapua vai enemmänkin käytännön apua?
Kommentit (7)
taas nimenomaan EI tehnyt siivoamista sun muuta, vaan meni esim. lasten kanssa ulos tai viihdytti niitä, jotta mä saatoin nukkua taikkapa sitten vaikka siivota (mitä en tietenkään tehnyt, vaan menin nukkumaan!).
eli joskus vahti lapsia mutta sanoi ettei se voi tulla tavaksi.
ei siivonnut tai muuta.
kahvitellen useimmiten istuttiin, kuten oli ohjeistettukin.
Apu voi olla perhetyöntekijän aikaa kotona (ei lapsenvahti työn tai opintojen takia). Palveluseteleitä joilla voi ostaa apua yksityisiltä palveluntarjoajilta. Puoltoja päivähoitoon jne.
Meillä perhetyöntekijä kävi kotona juttelemassa/kartoittamassa tilanteen ja kirjoitti puollon lapselle päivähoitoon määräajaksi tiettyyn tuttuun päiväkotiin.
Perhetyöntekijä oli myös minulle henkireikä tärkeiden mieltä askartuttaneiden asioiden kuuntelijana. Tiesin että jos minun voimani pettää, on apu jo lähellä.
meillä kävi ptt n puolen vuoden ajan, kun otin yhteyttä raskaan elämäntilanteen takia (mies oli hulttio, lapset vaikeita). ptt oli lasten kanssa kerran viikos n kolme h kerrallaan. itse sain olla, tehdä mitä halusin; yleensä menin nukkumaan. oli iso apu.
siivoamiset ym ei kuulunut tehtäviin, enkä olettanutkaan niin, oli ihanaa kun joku muu oli lasten kanssa hetken kun itse olin ypöyksin. olen ikuisesti kiitollinen
taisin saada "säälipisteitä" syöpään sairastuneena yh:na. Olisivat tulleet useamminkin ja ihan kaikki kodinhoidolliset työt oli ok.
Tuo asioilla käynti siis oli sytostaateissa käynti...
pääsääntöisesti oli lapsen kanssa, lähti yleensä puistoon kun en itse kotipihaa pitemmälle uskaltanut lähteä (vaikea raskaus), ja mies oli viikot toisella paikkakunnalla töissä.
Saattoi täyttää/ tyhjentää tiskikoneen tai laittaa pyykit kuivausrumpuun jos oli joku sellainen selvästi kesken, mutta ei varsinaisesti kuulunut työ kuvaan. Isoin apu oli se että sain itse nukuttua kun ptt lähti lapsen kanssa pois kotoa, ne pari tuntia unta oli taivaallisia.
Meillä oli vielä aivan upea ihminen ptt:nä jolle oli helppo myös puhua, ja avautua ja saada henkistä puoltakin auki (hänellä oli myös koulutus ja "välineistö" siihen)
Meillä kävi ptt imuroimassa, tiskaamassa.
Joillain kerroilla viihdyyti lasta ollessani asioilla.