Voiko vl erota?
Mikä voisi olla tilanne, jossa ero tai asumusero voitaisiin hyväksyä?
Kommentit (7)
ei anna lupaa erota.
Näin ymmärsin kirjoituksesta netissä.
http://freepathways.wordpress.com/2012/06/14/avioraiskaus/
että sitä ei saisi anteeksi!
Avioeron saa varmasti anteeksi siinä kuin lapsenraiskaamisenkin.
eihän sitä kukaan täällä maanpäällä loppujen lopuksi päätä, kuka on oikeasti uskovainen ja kuka pääsee taivaaseen. - - Itse uskon niin, kuin minulle on lapsena opetettu.
Olen vl kasvatuksen saanut ja minulle opetettiin kotona että vain me oikeassa uskossa olevat pelastumme, Kyllä seurapuhujat tiesivät vainajistakin sanoa, että kuka joutui kadotukseen ja kenestä "jäi todistus" rauhanyhdistykselle etät oli "oikeassa uskossa".
Taisit vähäsen kaunistella ja narrata.
Vanhoillislestadiolaisuushan tunnetaan juuri muut ulossulkevasta seurakuntaopistaan, jonka mukaan vain he ovat pelastettuja.
voi erota, mutta uudelleen ei voi mennä naimisiin, niinkauan kun ex-puoliso elää.
voi erota, mutta uudelleen ei voi mennä naimisiin, niinkauan kun ex-puoliso elää.
menneet uuden nuoren naisen kanssa naimisiin vaikka ex-vaimo elää ja hengittää.
mutta tiedän toki tapauksia, joissa toinen on ns.kieltänyt uskonsa, lähtenyt ja mennyt uusiin naimisiin ja myöhemmin tämä jätetty on myös löytänyt uskovaisena uuden ja mennyt uudelleen naimisiin. En näe tuota ongelmana. Varmasti jos toinen on esim.väkivaltainen, niin ero on usein ainut vaihtoehto, eikä siinä mitenkään kukaan mene sanomaan että ei vois olla enään uskovainen. Kuitenkin lähtökohtana on se, että avioliitto on pyhä ja kallisarvoinen asia, ja sitä kannattaa vaalia. Mielestäni tämä olisi hyvä asia ihan kaikkien ihmisten muistaa. Ja se rakkaushan on aika pitkälle myös tahto-kysymys. Mutta toki jos itse tietäisin uskovaisen perheen, jossa olis vaikka väkivaltaa, niin kyllä neuvoisin eroamaan... Ja eihän sitä kukaan täällä maanpäällä loppujen lopuksi päätä, kuka on oikeasti uskovainen ja kuka pääsee taivaaseen. Se on jokaisen omakohtainen asia, ja uskon asia. Itse uskon niin, kuin minulle on lapsena opetettu... vaikka en varsinaisesti ole tuohon omaan mielipiteeseeni mitään ohjetta tai opetusta saanut, kyllähän se järjen käyttö on kuitenkin aina sallittua!
T.vl
valitettavasti näin ei ole. Kriisiperheissä ja väkivaltaisissakin suhteissa paikallisen rauhanyhdistyksen ihmiset pyrkivät pitämään pariskunnan yhdessä. SRK:n vuosikokous hyväksyi 2006 kannanoton, joss ajulistettiin, että avioliitto on ikuinen ja pyhä, ja avioerlo on syntiä. Myäs jo joutuu toisen eronhakemuksen takia hylätyksi ja jää uskovaiseksi kun puoliso jättää, niin se jätetty ei saa solvimauutta avioliittoa, ennen kuin eksä on kuollut.
Tästä voi lukea faktatietoa:
"Uudelleen avioituminen mahdollistuu Raamatun mukaan vasta puolison kuoltua."
http://www.srk.fi/index.php?p=artikkeli_1
Tuskin kenenkään oikeustaju voi hyväksyä, että pakotetaan syytön osapuoli kärsimään erosta ja elämään yksinäisyyteen tuomittuna koko elämänsä ajan. Syytön joutuu kärsimään kohtuuttoman ankarasti siitä, kun puoliso lähti pettämisen tielle.