amis vs lukio - omat muistelot nuoruudesta (OV)
Minä menin lukioon koska vanhemmat pakottivat ja koska suvussa on aina menty lukioon. Muu ei tullut kyseeseen vaikka tein kyllä totisesti parhaani että olisin saanut todella paskan todistuksen yläasteelta. Mulla oli kapinavaihe menossa eikä mua kiinnostanut mitkään jatko-opinnot. Olisin varmaan mennyt kavereiden perässä mihin tahansa tai mieluummin ehkä jättänyt menemättä ja keskittynyt bilettämiseen. Tai sit ajattelin valita amiksesta tutkinnon, jossa ei tarvii lukea yhtään mitään tai jossa ei tule läksyjä lainkaan.
No, ei onnistunut mun suunnitelma. Isä ja äiti pisti kovan kovaa vastaan ja tuli elämälle sellaiset ehdot, että katsoin viisaimmaks mennä lukioon vaikka asia suuresti minua vituttikin.
Ekat puoli vuotta laiskottelin ja lähinnä nukuin tunnilla mut sit tajusin, että tämä onkin ihan siedettävää ja mitä paremmin klaaraan koulun, sitä nopeammin pääsen omilleni asumaan ja jatko-opintoihin.
Olen kiitollinen vanhemmilleni että pakottivat sinne, vaikka en silloin sitä osannutkaan arvostaa. Lukiosta menin yliopistoon, suoritin KTM-tutkinnon ja nyt mulla on hyvinpalkattu siisti sisätyö. Jos olisin saanut tehdä mitä lystää tai olisin mennyt amikseen, en varmaankaan olisi samassa jamassa koska en ollut oikeasti mistään ammattikoulun alasta kiinnostunut. Tarkoitukseni olisi vain ollut vetelehtiä ja bilettää.
Yläaste klaarattiin jotenkuten läpi, oli aikamoinen kapina päällä. Hain amikseen, koska tiesin, mitä haluan tehdä (olla laivakokki). Vanhempani antoivat minun valita itse, mitä haluan opiskella. Muutin toiseen kaupunkiin 16v. opiskelija-asuntolaan, jossa siis asuin sen kolme vuotta. Pääsin läpi melko hyvillä papereilla ja työpaikan sain heti kun valmistuin. Tein hyvän vaikutuksen työharjoittelussa ja samasta laivasta irtosi sitten työpaikkakin. Palkka ei kummoinen mutta tykkäsin työstä kovasti.
Niitä hommia tein, kunnes esikoinen ilmoitti tulostaan. Jäin lopulta maihin töihin, koska halusin ns. normaalin työajan eli ei mitään viikko laivalla, viikko kotona-hommaa. Joskaan en mennyt oman alan hommiin vaan minusta tuli ahtaaja (eli laivojen kanssa ollaan edelleen tekemisissä =D). Palkka nousi reilusti. Tykkään myös tuosta työstä kovasti.
Minun tapauksessani lukiosta ei olisi ollut mitään hyötyä, vaan käytännössä minulla olisi mennyt kolme vuotta ihan hukkaan.