Tyttäreni kirjoitti ihan alakanttiin yo-kirjoituksissa.
Päästötodistuksessa lähes kaikki 9 ja nyt arvosanat kirjoituksissa b-b-b-c-m. Miten tsemppaisin häntä, kun itsekin olen pettynyt tulokseen.
Kommentit (58)
...jossa arvosanoja ollaan annettu liian löllöin perustein ja opiskelijalle näin annettu tasostaan väärä kuva. Näitä riittää!
Ja päinvastoin.. Itse sain huippulukiossa usein kursseilla tapella ysistä tai kasista mutta useampi ällä tipahti helposti ja tuli tosi yllätyksenä. Sama lla tavalla kävi muillekin lukiokavereilleni, ns. tavisoppilaita ja ällän ja een paperit kaikilla.
ei niillä ylppäreillä kyllä oikeasti paljon väliä tulevaisuuden kannalta ole. Pääsykokeisiin tsemppaisin kai omaa tytärtäni vaikka pettynyt olisin minäkin.
midän likan ka. oli vähän yli 9 ja E oli heikoin, mutta koulu kuuluun maan kärkikouluihin.
...jossa arvosanoja ollaan annettu liian löllöin perustein ja opiskelijalle näin annettu tasostaan väärä kuva. Näitä riittää!
Mulla oli yläasteella juuri noin. Oli todella surkea koulu, jossa oppilaiden taso oli huonoa. Keskiarvoni oli yläasteelta lähtiessä 9,6 ja huippulukiossa se romahti seiskaan. En siis ollutkaan niin fiksu kuin annettiin ymmärtää.
varmasti potuttaa. Mutta ylioppilas on silti ylioppilas. en tiedä saanko omiani sinne edes houkuteltua.
...jossa arvosanoja ollaan annettu liian löllöin perustein ja opiskelijalle näin annettu tasostaan väärä kuva. Näitä riittää! Ja päinvastoin.. Itse sain huippulukiossa usein kursseilla tapella ysistä tai kasista mutta useampi ällä tipahti helposti ja tuli tosi yllätyksenä. Sama lla tavalla kävi muillekin lukiokavereilleni, ns. tavisoppilaita ja ällän ja een paperit kaikilla. ei niillä ylppäreillä kyllä oikeasti paljon väliä tulevaisuuden kannalta ole. Pääsykokeisiin tsemppaisin kai omaa tytärtäni vaikka pettynyt olisin minäkin.
eli saadakseen 9 piti tosissaan osata. Kirjoituksissa sitten tuli laudatur toisensa perään, vaikka esim. englanti oli 8.
midän likan ka. oli vähän yli 9 ja E oli heikoin, mutta koulu kuuluun maan kärkikouluihin.
Olin yhdessä näistä eliittilukioista. Keskiarvo ~8, mutta kirjoituksista älliä. Oli muuten paljon helpommat kokeet kuin meidän normaalit kurssikokeet.
Mulla oli yläasteella juuri noin. Oli todella surkea koulu, jossa oppilaiden taso oli huonoa. Keskiarvoni oli yläasteelta lähtiessä 9,6 ja huippulukiossa se romahti seiskaan. En siis ollutkaan niin fiksu kuin annettiin ymmärtää.
eikä kyse ole välttämättä edes fiksuudesta vaan suoritusten reilusta rankkaamisesta. Meillä tässä huippulukiossa todella ahkerille ja fiksuille oppilaille palautettiin aina punakynällä ristiin rastiin merkittynä:" älä kirjoita tätä fraasia ylppäreissä kun se on kliseinen, voisit lisätä tähän vielä xx ja y, tämä lause menee ohi tehtävänannon jne" Hitsi, jossain huonommassa lukiossa opettaja olisi vain läjäyttänyt paperiin ja todistukseen kympin. Ylppäreissä saattaa sitten pettyä karvaasti.
ei niillä numeroilla/kijraimilla ole niin väliä loppu elämän kannalta, pääsykokeilla on.
tietenkin voi korottaa jotain jos haluaa.
eikä kyse ole välttämättä edes fiksuudesta vaan suoritusten reilusta rankkaamisesta. Meillä tässä huippulukiossa todella ahkerille ja fiksuille oppilaille palautettiin aina punakynällä ristiin rastiin merkittynä:" älä kirjoita tätä fraasia ylppäreissä kun se on kliseinen, voisit lisätä tähän vielä xx ja y, tämä lause menee ohi tehtävänannon jne" Hitsi, jossain huonommassa lukiossa opettaja olisi vain läjäyttänyt paperiin ja todistukseen kympin. Ylppäreissä saattaa sitten pettyä karvaasti.
Mutta tuntui, että koko lukio-opiskeluaika oli pelkästään ylppäreitä varten, ei yleissivistystä. Joka kurssilla painotettiin että "tämä kysytään ylppäreissä, osatkaa tämä". Entäs oikea elämä?
huippulukion käynyttä oppilasta. Ja vielä samaan aikaan :)
Ei kyllä uskois aloitusten tasosta ja niiden vastauksista.......
Mutta tuntui, että koko lukio-opiskeluaika oli pelkästään ylppäreitä varten, ei yleissivistystä. Joka kurssilla painotettiin että "tämä kysytään ylppäreissä, osatkaa tämä". Entäs oikea elämä?
sen myönnän että äärimmäisen yo-keskeistä opetus tuossa koulussa oli. Toki siinä samalla yleissivistyskin karttui, mutta... lisäksi siellä oli paljon ahdistuneita ja masentuneita opiskelijoita ja joak toisella tytöllä syömishäiriö.
syksyllä voi korottaa numeroita, jos haluaa
ehkä hän jännitti
tue lastasi ap
huippulukion käynyttä oppilasta. Ja vielä samaan aikaan :)
Ei kyllä uskois aloitusten tasosta ja niiden vastauksista.......
No itse en ainakaan aloita mitään keskusteluja täällä, ja vastaankin vain kun on jokin järkevä keskustelu menossa. Mutta todellisuudessa huippulukioiden kasvatitkin ovat täysin normaaleja ihmisiä. Ja onhan täällä suurin osa käynyt yliopistonkin, mutta silti taso on mitä on välillä.
Melkein kaikkiin opiskelupaikkoihin päästäkseen pitää tehdä pääsykoe, jossa hyvä yo-todistus auttaa vain lisäpisteiden verran.
Itsekin kirjoitin pari vuotta sitten alakanttiin ylppäreissä, (ei mitään muuta syytä kuin se että olen ylimielinen laiska paska), mutta pääsin suoraan yliopistoon.
Etelä-Tapiolan lukio, Espoo
Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu
Ressun lukio
Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu
Helsingin normaalilyseo, Helsinki
Tampereen klassillinen lukio, Tampere
minkä näistä olette käyneet? :) Itse sykin kasvatti!
Itse jännitin hirveästi kirjoituksia ja ne menivät huonommin kuin todistuksen keskiarvo antoi odottaa. Pääsin yliopistoon ja tällä hetkellä ammatissa, josta haaveilin. Joten.... tyttösi pärjää varmasti, vaikkei todistuksessa luekkaan eximia laudatureita.
Melkein kaikkiin opiskelupaikkoihin päästäkseen pitää tehdä pääsykoe, jossa hyvä yo-todistus auttaa vain lisäpisteiden verran.
Siis monissa yliopistoissa valintakokeet ratkaisevat, eikä surkeassa pääsykoemenestyksessä auta edes kuusi ällää.
sen myönnän että äärimmäisen yo-keskeistä opetus tuossa koulussa oli. Toki siinä samalla yleissivistyskin karttui, mutta... lisäksi siellä oli paljon ahdistuneita ja masentuneita opiskelijoita ja joak toisella tytöllä syömishäiriö.
Joo, mielisairaalaan tai "lomalle" katosi oppilaita vuosittain. Itse tosin oli taidelukiossa, mahtanut sekin vaikuttaa valikoituneisiin oppilaisiin?
Etelä-Tapiolan lukio, Espoo
Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu
Ressun lukio
Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu
Helsingin normaalilyseo, Helsinki
Tampereen klassillinen lukio, Tampereminkä näistä olette käyneet? :) Itse sykin kasvatti!
Clasu :D
Lukion päättötodistusta en ole tarvinnut ikinä missään, työhaastatteluissakin lähinnä vain oltiin kiinnostuneita onko sellainen vai ei. Älä siis turhaan murehdi tyttäresi arvosanoja, pääasia että lukio on nyt kunnialla suoritettu!
Mitä noihin arvosanoihin tulee - itse kirjoitin saksasta B:n ja nyt valmistun yo:lta saksan opeksi.. Että ylioppilaskokeet eivät tosiaan mittaa oikeaa taitoa, ovat vain sattumanvaraisia kysymyksiä ja oppilaalla voi olla huono päivä kirjotuspäivänä.
Varsinkin kielikokeet olivat mielestäni todella epäreiluja, eivätkä edes natiivipuhujat olisi kirjoittaneet niistä laudaturia.
Tottakai pisteet pääsykokeisiin eivät ole niin hyvät kuin 9 laudaturin kirjoittajalla, mutta onneksi pääsykokeissa mitataan myös oikeaa taitoa ja motivaatiota.