Pitäisikö omia euroja ruveta jo vaihtamaan esim. Sveitsin frangeihin?
Kommentit (70)
Tätä en ole koskaan tajunnut! Talletussuojan piiriin kuuluvat ja ei ne rahat häviä tililtä minnekään!
21.01.11
Suomen talletussuoja on noussut 100 000 euroon
Evli Pankin asiakkaat kuuluvat suomalaisen talletussuojan piiriin. Talletussuojan yläraja on noussut 100 000 euroon vuoden vaihteessa. Aikaisemmin tallettajan talletusten pääoma ja korko on korvattu Suomessa 50 000 euroon saakka. Muutos perustuu EU-direktiiviin, jolla kaikille jäsenvaltioille säädetään sama talletussuojan yläraja.
Talletussuoja koskee erikseen jokaisen perheenjäsenen talletuksia ja erikseen jokaisen talletustilin yhteisomistajaa. Lain tarkoittama tallettaja ei ole henkilö, jolla on vain käyttöoikeus tiliin. Suojan piiriin kuuluvat kaikki yksityishenkilöt, yritykset, säätiöt sekä julkisyhteisöt, kuten kunnat ja seurakunnat.
Lisätietoa Talletussuojarahaston Internet-sivuilta
Suomalainen sosiaaliturvatunnus tarvitaan, pysyvä osoite suomessa (poste restante osoite ei käy) ja virallinen, poliisin hyväksymä henkilöllisyystodistus.
Ruotsissa on ihan yhtä tiukka laki kuin Suomessa, rahanpesulaki velvoittaa siihen. Koetas mennä vaihtamaan esim. keskuspankkiin vanhentuneita kruunun seteleitä niin huomaat ettei se ilman ruotsin kansalaisuutta onnistu.Off the topic.
epäilen, että pelkkä osoite ko. maassa riittää. Saahan Suomessa asuva ulkomaankansalainenkin avattua täällä tilin, ei siihen kansalaisuutta vaadita. Aika vaikeaksi menisi elämä monella ulkomailla töissä olevalla, jos ei saisi pankkitilia avattua asuinmaassaan.
Mutta sen osoitteen ko. maassa se varmaankin vaatii.
Olen odottanut milloin Timo Simo pääsee julkisesti sanomaan " mitäs minä sanoin.."
Kreikassa on vaalit 17.6. ja sen jälkeen valuuttana tulee olemaan drakma. Kaikki joukolla varaamaan halpoja matkoja sinne kesälle 2013!!!!!!!!!!!!
Suomalainen sosiaaliturvatunnus tarvitaan, pysyvä osoite suomessa (poste restante osoite ei käy) ja virallinen, poliisin hyväksymä henkilöllisyystodistus.
Ruotsissa on ihan yhtä tiukka laki kuin Suomessa, rahanpesulaki velvoittaa siihen. Koetas mennä vaihtamaan esim. keskuspankkiin vanhentuneita kruunun seteleitä niin huomaat ettei se ilman ruotsin kansalaisuutta onnistu.Off the topic.
epäilen, että pelkkä osoite ko. maassa riittää. Saahan Suomessa asuva ulkomaankansalainenkin avattua täällä tilin, ei siihen kansalaisuutta vaadita. Aika vaikeaksi menisi elämä monella ulkomailla töissä olevalla, jos ei saisi pankkitilia avattua asuinmaassaan.
Mutta sen osoitteen ko. maassa se varmaankin vaatii.
kuin kansalaisuus. Jos oleskelet pysyvästi maassa niin silloin saat sen maan henkilötunnuksen. Eli esimerkiksi Suomessa pysyvästi asuvat kuuluvat Suomen sosiaaliturvan piiriin ja heillä on suomalainen henkilötunnus. Mutta tällä ei ole mitään tekemistä kansalaisuuden kanssa.
Henkilön on siis asuttava kyseisessä maassa voidakseen avata pankkitilin. Henkilötodistukseksi riittää vaikka sen maan passi, jonka kansalainen henkilö on.
Tämä on sataprosenttisen varma tieto koska lähipiiristä löytyy ulkomaankansalaisia, jotka asuvat enemmän tai vähemmän pysyvästi SUomessa ja heillä on ihan normaalisti pankkitili SUomessa ja monella asuntolainakin. Ja tunnen myös ulkomailla asuvia suomalaisia, joilla ei ole kaksoiskansalaisuutta tms. ja heillä on pankkitili maassa, jossa asuvat.
En usko että taviksen elämä muuttuu oleellisesti Suomessa ainakaan 50 vuoteen. Eurolle käy miten käy mutta mitään rahaa ei kannata ruveta vaihtamaan muuhun valuuttaan.
Yritykset (vienti) ovat eri asia ja yritysten tulisi ottaa valuuttariskit huomioon ajoissa.Samoin euron romahdus voi tuoda kestämättömiä ongelmia vientiyrityksille. pelkäämpä että niitä ei juuri tulevaisuudessa montaa ole Suomessa.
talletussuoja. Jutta Urpilainen kun on huolehtinut maamme asiat niin että Kreikkaan "sijoitetut" (lue, lahjoitetut) rahat ovat vakuutettu PANKKITALLETUKSENA. Missähän pankissa/maassa kyseinen miljardien summa makaa? Ja MISSÄ VALUUTASSA?????
Vai kerroksena kulta Usan keskuspankin kultasäilössä? Meinaan että """ kreikan euroilla""" ei taida olla mitään arvoa kellekään..
En usko että taviksen elämä muuttuu oleellisesti Suomessa ainakaan 50 vuoteen. Eurolle käy miten käy mutta mitään rahaa ei kannata ruveta vaihtamaan muuhun valuuttaan.
Yritykset (vienti) ovat eri asia ja yritysten tulisi ottaa valuuttariskit huomioon ajoissa.Samoin euron romahdus voi tuoda kestämättömiä ongelmia vientiyrityksille. pelkäämpä että niitä ei juuri tulevaisuudessa montaa ole Suomessa.
Merkittävä osa mun säästöistä on yhdysvaltalaisiin yrityksiin sijoittavassa osakerahastossa. Yhdysvallat huolehtii vaikka asevoimin, että niiden talous pysyy elinvoimaisena. Tietysti osakekursseissa tapahtuu heiluntaa, mutta antaa heilua.
Euro suhteessa dollariinhan on devalvoitunut ja revalvoitunut moneen kertaan, eikä kenenkään asuntolainoja ole irtisanottu. Ainahan sitä voi varautua vaikka maailmanloppuun, mutta onko elämä silloin elämisen arvoista?
Suomi tulee huolehtimaan tavis-kansalaisistaan lainaamalla rahaa markkinoilta. Niin tekevät muutkin maat. Se mitä joku firma myy ulkomaille ei ole enää paljoa väliä Suomelle.Verotuloilla ei tällaista maata enää pyöritetä.Urpilaisen takuutukset eivät paljoa paina tässä leikissä.Periaatteessa on sama teemmekö mitään vai emme. Raha ei enää pitkään aikaan ole muodostunut työtä tekemällä.
Suurimmalla osalla ihmisiä on vain velkainen asunto ja niukalti käyttörahaa pankissa.Tämä ei muutu mihinkään vaikka euro räjähtäisi.
on pyrkiä hoitamaan asuntolaina pois. Etenkin jos ei ole tosi varakas, ei mitään järkeä nyt sijoitella osakkeisiin tai pitää rahaa pienikorkoisella tilillä. Mut asunto on kiinteetä omaisuutta, ja näin matalien korkojen aikana sitä saa lyhennettyä vielä tavallista tehokaammin, ainakin jos on se tasalyhenteinen laina. Vasta kun asunto on maksettu, kannattaa miettiä mitä lopuille rahoille tekisi
Ei mitään järkeä maksaa lainoja pois.
asuntolainojen korkojen verovähennykset otetaan tulevaisuudessa pois...
Ei mitään järkeä maksaa lainoja pois.
maksaa lainaa pois? Ajatteletko sä jotenkin, että sä pystyt ennakoimaan sen hetken kun korot lähtee nousee ja maksat sitten jonkun superköntän just ennen sitä veke? Vai ajattelitko että korkean koron aikaan on kivempi maksaa kun silloin saa maksaa sitä korkoa enemmän? Meitsi ei tajua. Laina kannattaa kaikissa olosuhteissa maksaa aina pois. Jos et usko, niin netissä jopa on hyviä rahablogeja, jotka sanoo samaa. Wanhalla kansalla on vielä muistissa 70-luku jolloin kannatti odottaa, että inflaatio syö velan.Tää ei päde enää nyt, etenkään siksi että pankkitalletusten korot on järjettömän alhaiset ja osakekurssit järjettömän epävakaat.
62:lle pakko sanoa, että tuo sun kirjoitus taitaa olla hyvä merkki siitä, että nyt kannattaa ostaa osakkeita. Kerro sitten, kun sinusta on hyvä aika ostaa, niin myyn sitten.
62:lle pakko sanoa, että tuo sun kirjoitus taitaa olla hyvä merkki siitä, että nyt kannattaa ostaa osakkeita. Kerro sitten, kun sinusta on hyvä aika ostaa, niin myyn sitten.
nolla, mutta vittuilussa kyllä piisaa. Miksi?
Yleensä ihminen joka tietää jonkun vastavaäitteen, myös sanoo sen. Kerro toki, mikä meni pieleen. Mä oon kuukausikaupalla etsinyt itse niin kirjoista kuin netistä tietoa, mikä tässä taloustilanteessa on järkevintä ja mulla jäi käteen vaan toi. Onko sulla jotain muuta kuin esimerkiksi miehesi vahvat mutumielipiteet, joiden pohjalta kuittailet mulle? Kuulisin mielelläni .Olen nyt vähän ärtynyt, mutta siis ihan vilpittömästi haluaisin oppia et mitä tässä kandeisi tehdä.
Miten mieheni liittyy tähän mitenkään? Mieheni ei ole mitenkään talousalan ammattilainen (en ole kyllä minäkään) eikä ole edes niin kiinnostunut taloudesta kuin minä.
Keskivertosääntö osakemarkkinoilla on se, että silloin kannattaa ostaa kun veri virtaa kaduilla. Nyt taitaa olla se hetki. Mitä useampi on sitä mieltä, että osakkeet eivät tule enää koskaan nousemaan, niin sitä halvemmallahan niitä saa. Pitkään salkkuun toki pitää ostaa, ei voi yhtään tietää, että mikä tilanne on vaikka 2 vuoden päästä.
En itse osaa sanoa mitään muuta kuin että itse en näe muuta keinoa tästä kriisistä pois kuin inflaatio. Itse kun olen julkisella alalla töissä, niin on itsestäänselvää, että minun palkat eivät tule nousemaan inflaation myötä ja siten jos olisi suuri laina, niin ei tulisi hyötyä tuosta inflaatiosta kuitenkaan. Pitkässä juoksussa osakkeet ovat kestäneet hyvin inflaatioa. Tulevasta tuskin kukaan tietää ja itse uskon, että ainut fiksu veto tässä tilanteessa on hajasijoittaa. Jos siis on vaikka 300 e kuussa ylimääräistä, niin itse ainakin laittaisin 100 e kuussa varmana ylimääräisiin asuntolainan lyhennyksiin, 100 e korkoihin ja 100 e osakkeisiin. Näin kaikki munat eivät olisi ainakaan samassa korissa ja tarvittaessa voisi sitten kestää vaikka hetken työttömyyttä, työkyvöttömyyttä, korkojen nousua tms.
No, mut jokainen tekee tavallaan, mutta keskiverrosti jos ei ole varma, että mitä tulee tapahtumaan, niin ehkä ei kannata tosiaan kaikkia rahoja laittaa samaan paikkaan, jos ei ole pakko.
Mikäli sijoituksen riskittömyys on tärkeää, asuntolainan lyhentäminen on erittäin järkevää. Mistään edes suhteellisen riskittömästä sijoituksesta ei saa samaa tuottoa, vaikka lainakorot ovatkin alhaisia.
Osakkeisiin ja osakerahastoihin kannattaa laittaa vain sellaisia rahoja joista ei yöunet mene vaikka sijoituksen arvo jonain päivänä puolittuisi.
Mikäli sijoituksen riskittömyys on tärkeää, asuntolainan lyhentäminen on erittäin järkevää. Mistään edes suhteellisen riskittömästä sijoituksesta ei saa samaa tuottoa, vaikka lainakorot ovatkin alhaisia.
Osakkeisiin ja osakerahastoihin kannattaa laittaa vain sellaisia rahoja joista ei yöunet mene vaikka sijoituksen arvo jonain päivänä puolittuisi.
Juu, just tätä mä hain takaa eli tavan tallaajan tilannetta tai siis sellaisen, jolla ei ole varaa ottaa riskejä. Mutta sellaiselle, jolla on varaa ottaa riskejä, on hajasijoitus varmasti järkevää.
Kannattaa kuitenkin lukea kirja nimeltä Musta joutsen. Huonosti kirjoitettu, mutta valottaa hyvin sitä, että mitä tahansa voi sattua: kun tilanne vaihtuu, se tosiaan vaihtuu piittaamatta mistään ennusteista.
PItkän aikaa pitkäjänteinen osakesijoittaminen on tosiaan ollut kannattavaa mutta maailmassa ei ole yhtään asiaa, jossa ei voisi pitkän aikaakin toiminut kuvio lakata toimimasta. Mä vaistoan, että tällä hetkellä maailmantilanne on sellainen, että todella perustavanlaatuiset muutokset osakesäästämisen syteemeissä on enemmän kuin mahdollisia. VAin tosi laajapohjainen hajasijoitus olisi musta suht. turvallista, mutta rahaa ei ole siihen. Siksi mulle ainoa tie on toi velan lyhennys.
tuohonkin olettamukseen ettei pankit muka voisi vaatia lisävakuuksia. Tottakai voivat, korkohan tarkistetaan aina sovitusti. Mieti, jos maksat nyt lainastasi esim. alle kolmen prossna korkoa marginaaleineen ja korkojen noustessa kymmeneen prosenttiin tilanne onkin toinen? Jos asuntojen hinnat laskevat eikä sinulla ole lainan takeena mitään muuta reaalivakuutta niin tottakai pankit omansa / lue; saatavansa suojaavat.
En usko hetkeäkään siihen, että tässä voi rauhallisin mielin tulevaisuuten katsoa jos velkaa on jo nyt enemmän kuin mitä maksukyky tulee olemaan.. jossain vaiheessa näitä kalliita ja isoja omakotitaloja alkaa tulla myyntiin sellaista vauhtia että oksat pois. Ei kai kukaan usko että pääkaupunkiseuduen sijoitusasunnot arvoaan menettäisivät silloinkaan, kyllä ongelma on lähinnä näissä "radanvarteen pykätyissä muurame-taloissa." Lapsiperheellä jos on lainaa 2oo.000 euroa tai yli, niin laskekaa itse..