Pitäisikö omia euroja ruveta jo vaihtamaan esim. Sveitsin frangeihin?
Kommentit (70)
tai sitten rahat osakkeisiin, jotka ovat huippuhalpoja.
Eihän sitä tiedä, milloin koko paska romahtaa.
kahdessa tapahdu. Eiköhän tuo euron alasajo tapahdu sitten kun on tapahtuakseen, ihan hallitusti.
Sen arvo ei vähässä kummassa notkahdakaan, kas kun valmistus on lopetettu jo.
Ja tarpeen tullen saan sieltä polttopuut, rehun, perunaa jne.
kun euron kurssi oli kovenpi, nyt häviän satasia.
Ja epäilijöille, ei teitä kukaan varoita. Romahdus on ilmoitusluontoinen ja tulee puun takaa, ettei mitään suurta ryntäystä pankkeihin ehdi tulla. Hain rahojani tililtä jo maanantaina ja eivät olisi millään antaneet nostaa pois. Jos ette usko, kokeilkaa itse. Sain ihmeselityksiä...
Ja epäilijöille, ei teitä kukaan varoita. Romahdus on ilmoitusluontoinen ja tulee puun takaa, ettei mitään suurta ryntäystä pankkeihin ehdi tulla. Hain rahojani tililtä jo maanantaina ja eivät olisi millään antaneet nostaa pois. Jos ette usko, kokeilkaa itse. Sain ihmeselityksiä...
suusta:) Älä sitten tule ruikuttamaan, ettet voinut millään tietää.
Eräs sukulaismieheni yritti pari kuukautta sitten nostaa omalta pankkitililtään 10000 euroa käteistä pankin tiskiltä. Ei ollutkaan niin yksinkertaista. Ei riittänyt pelkkä henkilötodistus vaan piti puljata papereita pääkonttoriin ja takaisin faksilla ja tiukkaan kyselivät kaikenlaista. Sai lopulta rahat mutta ei todellakaan ollut mikään läpihuutojuttu. :/
Itse nostin maaliskuussa 90 000€ shekkinä sampopnakista ilman mitään ongelmia.
nostin monta kertaa suuremman summan kuin sukulaisesi ja rahoja ei todellakaan meinattu antaa ilman ristikuulustelua ja paperisotaa. Selitykset olivat niin outoja, että tajusin heidän pelkäävän "bank runia".
T. Ekonomi
meillä keskituloisilla ei säästöjä juuri ole, mutta ihan hyvä varautua seuraavan liksapäivän tullessa;-) ja pankkiautomaateista saa kertalaakista vaan sen 400 euroa / nostokerta. Mutta oikeassa olet siinä että etukäteen ei varoiteta. Euro romahtaa siltä osin että Kreikka menee konkursiin ensin, ottavat drakman takaisin käyttöön jo tämän vuoden puolella ja seuraava joka oharit eu:lle tekee, on espanja.
Jutta vaan vakuutteli telkkarissa että Suomella on pankkitalletuksena Kreikan vakuudet. Mutta mitä niillä tekee kun euron arvo romahtaa puoleen nykyisestä, kysyn vaan minä.
Jos mietitte valuutanvaihtoa, niin sveitsin frangi, ehdottomasti. Ainoa valuutta jonka arvo pysyy maailmankriisien melskeessä. Nyt vain törkeän kallis vrt. tilannetta vuosi sitten mutta parempi silti käteisvarat frangeina kuin dollareina.
että eurojohtajilla on salainen sopimus, jos Kreikka eroaa ja Espanjakin on romahtamassa. He sulkevat kaikki Euroopan pankit samaan aikaan yhteissopimuksesta ja määrätyn ajan kuluttua pankit avataan ja hups, euron arvo on enää puolet entisestä.
Osaako joku antaa konkreettista neuvoa, miten tili avataan esim. ruotsiin tai sveitsiin, jos ei ole kansalainen.
vaikka sikainfluenssarokotuksia ja kuinka aikuiset ihmiset tappelivat rokotuspaikoilla, että saisivat itselleen rokotuksen ennen riskiryhmiä. Samanlainen meininki suuremmassa mittakaavassa olisi pankeissa. Talletuksiensa puolesta pelkäävät tappelisivat jonoissa, vanhuksia tönittäisiin ja rahojensa kanssa tiskiltä poistuvat ihmiset olisivat vaarassa. Sivistys on vain ohut pintakerros, joka kriisitilanteessa kuoriutuu monien päältä pois.
eli jos nordean asiakkaana avaa nordeaan valuuttatilin ja siirtää rahat sinne? Sama pankki kuitenkin on. Auttakaa tyhmää.
ja palaa kertomaaan meillekin ;-)
eli jos nordean asiakkaana avaa nordeaan valuuttatilin ja siirtää rahat sinne? Sama pankki kuitenkin on. Auttakaa tyhmää.
Ei auta noi kotimaisten pankkien valuuttatilit, sillä jos euro hajoaa, niin ne voi määrätä vaihtamaan ne talletukset euromääräisiksi.
Vai millä tavalla ajattelit, että pitäisi olla turvassa? Eiköhän nuo valuuttatalletukset ole kuitenkin samalla tavalla talletussuojan piirissä kuin muutkin talletukset.
Pitäisi siis matkustaa ulkomaille avaamaan tili ja ongelma on se, että esim. Ruotsissa yleensä vaativat osoitteen, että pystyt avaamaan tilin. Tavan tallaajalle siis tulee suht hankalaksi tuo elämä, jos haluaa valuuttatalletuksia tehdä turvan takia. Itsellä on hivenen eri valuuttoja kyllä yhdessä pankissa ja yhdessä osakevälittäjällä.
Tätä en ole koskaan tajunnut! Talletussuojan piiriin kuuluvat ja ei ne rahat häviä tililtä minnekään!
vaikka puoleen, niin mitä hyötyä sulle on siitä, että tililläsi on 100 000 e, mutta se onkin vain 50 000e arvoista. Siksi jotkut miettivät nyt, että vaihtaisivat hyvissä ajoin rahansa toiseen valuuttaan, niin arvo ei laskisi.
jos pankit laittavat ovensa kiinni, kukaan ei saa rahoja sieltä enää ulos.
vaikka puoleen, niin mitä hyötyä sulle on siitä, että tililläsi on 100 000 e, mutta se onkin vain 50 000e arvoista. Siksi jotkut miettivät nyt, että vaihtaisivat hyvissä ajoin rahansa toiseen valuuttaan, niin arvo ei laskisi.
Mikä se sellainen toimenpide olisi????
no ei dolluillakaan hyvin mene. USA ihan järkyttävän kovissa veloissa edelleen.
Mikä se sellainen toimenpide olisi????
kultaakaan ei kannata ostaa kuplahintaan. Lähinnä on kyseenalaista, mihin valuuttaan kannattaa vaihtaa. Itse ole miettinyt myös Ruotsin kruunuja, pahimmassa tapauksessa voisi mennä laivalla toiselle puolelle lahtea ostoksille jos homma menee pahasti euroalueella myttyyn.