Mitä vikaa on sanonnassa "kunhan lapsi vain olisi terve"?
Mitä väärää tässä on? Kuka nyt ei toivoisi tervettä lasta? Eihän se toivominen tarkoita ettei sairasta lasta huolittaisi tai rakastettaisi...
Kommentit (33)
me ei tiedetä, kumpi on tulossa, ja sanonkin kyselijölille, että meille ihan sama onko tyttö vai poika, kunhan kaikki on hyvin. ei nyt tarkoita ihan samaa kuin terve, mutta eiköhän kaikki tervettä lasta toivoisi ja muillekin toivottaisi. itse toivon vielä enemmän, kun esikoisen vauvavuosi oli yhtä sairastelua ja syyn selvittelyä.
Mitä se tarkoittaa? Sitä, että ennen iltaa menee kaikki hyvin, vai pitääkö koko vuorokauden olla hyvä? Kuka määrittelee, millainen on "hyvä päivä"? On niin epämääräinen sanonta, ettei varmaan kannata käyttää sitä enää.
Ja entäs jos jolla kulla on huono päivä, eikö tuollaiset hyvän päivän toivotukset loukkaa?
Kyllä arvaan, että minua satuttaa vähän lapsellisesti tuo terveyden toivottaminen, se vain kolautti joskus sellaista kipeätä sielun koloa ennen kuin pääsin/ pääsimme sinuiksi lasten poikkeavuuden kanssa. Nyt ovat niin rakkaita ja ainutalaatuisen ihania, että voisimme ottaa vastaan kolmannenkin samanlaisen. Jos ei olisi ympäristön painetta, olisimme miehen kanssa jopa vauvakuumeessa ;)
Terveisin tuo toinen Kaksi Erikoislasta Saanut
Tai mikä olisi hienompaa.
Män ainakin uskon, että omalle lapselleni olisi ollut paljon parempi, jos hän olisi terveenä vauvana saanut viettää ensi päivänsä eikä kuoleman kielissä teho-osastolla. Varmaan vauva itsekin olisi mieluummin äidin rinnalla ensi hetkensä viettänyt, jos olisi saanut valita.
Minusta todella tekopyhää, ettei lapsen sairaus surettaisi tai ei olisi epätoivottavaa. Jos se ei itseä haittaa, niin varmasti ainakin sitä sairasta ja kipuilevaa lasta.
15
Eiköhän kaikki ajattele niin, että lapsen sairaus ei ole tervetullut. Ei niin, etteikö se lapsi itsessään olisi tervetullut.
Näin ainakin minä ajattelen. Yhden vakavasti sairaana syntyneen lapsen synnyttäneenä entistä vakavammin (meillä lapsi onneksi parani, mutta tapahtuma on saanut arvostamaan terveen lapsen syntymistä huomattavasti aiempaa enemmän).
Olisihan se varmaan hienompaa, jos olisivat terveitä, mutta silti... Tervetulleita ovat juuri sellaisina kuin ovat, en halua edes teoriatasolla sanoa muuta.
t: se, jota lainasit
mun mielestäni tuo on vain kulunut sanonta. Tottakai jokainen vanhempi toivoo, että lapsi on terve. Mutta millainen lapsi sitten on terve? Minä synnytin kuuron lapsen ja hän on mielestäni terve (ei ole nuhaa, ei yskää ym.). Vammainen hän kylläkin on.
"Ei sillä niin väliä kunhan on terve"
Huomaatko mikä vaihtokauppayritys? Että olet siitä sukupuolen toivomisesta valmis tinkimään ja tästä jaloudesta johtuen ansaitset sitten terveen lapsen? Kun ei se vain mene niin, ei ole ketään jonka kanssa tämmöisen sopimuksen voisi tehdä.
Yh.
En siksi halua käyttää tuota fraasia "terve lapsi". Olen samaa mieltä aikaisempien kommenttien kanssa, että terveen ja sairaan raja ei ole selvä, siksikin kyseinen fraasi on huono. Toivon tosin lasta, joka voisi viettää ihmisarvoista elämää. En itseni takia, vaan siksi, että lapsi todennäköisesti joutuisi kärsimään kohtuuttomasti, jos hän olisi vakavasti vammainen.
Ei meidän lapsi kärsi sairaudestaan. Me ehkä, mutta lapsi ei. Täydellisen tyytyväinen kehitysvammainen lapsi, jota nuo sairaudet eivät mihinkään hetkauta.
Tai mikä olisi hienompaa.
Män ainakin uskon, että omalle lapselleni olisi ollut paljon parempi, jos hän olisi terveenä vauvana saanut viettää ensi päivänsä eikä kuoleman kielissä teho-osastolla. Varmaan vauva itsekin olisi mieluummin äidin rinnalla ensi hetkensä viettänyt, jos olisi saanut valita.
Minusta todella tekopyhää, ettei lapsen sairaus surettaisi tai ei olisi epätoivottavaa. Jos se ei itseä haittaa, niin varmasti ainakin sitä sairasta ja kipuilevaa lasta.
15
en tajua niitä joita tuo sanonta loukkaa. Kai jokainen toivoo lapselleen terveyttä, kuten toivoo itselleenkin.
Se antaa vain sanojasta kuvan, että hänellä on kovat arvot.
jaloudesta johtuen ansaitset sitten terveen lapsen?
Yh.
kaikki eivät sitä saa mutta kuka nyt EI toivoisi lapselleen hyvää pahan sijaan?
joiden maailma menee sekaisin, jos vastasyntyneellä todetaankin joku sairaus. Sairaus voi olla pieni ja mitätön, mutta sekään ei sovi täydellisen av-mamman täydelliseen elämään.
Lapsi tietenkin on! Meillä on syntymästään sairas lapsi lähipiiriss. Olen itse saanut sen jälkeen kaksi lasta ja kummallakin kerralla toivonut TERVETTÄ lasta. Se sairaus on lapselle tuskaa, samoin perheelle. Ei kukaan voi haluta viattoman lapsen kärsimystä! Terveyttä toivotaan siksi, että lapsella olisi hyvä alku elämälle.