Kai se on uskottava: viljat eivät sovi minulle
Keliakiaa ei ole itselläni, mutta lähisuvussa kyllä. Olen tässä reilun viikon ajan syönyt enemmän leipää (en älyttömästi, 3-5 viipaletta päivässä), piirakkaa pari palaa ja pastaa kahdella aterialla. Olo on KAMALA: turvottaa, nilkkoja ja ranteita särkee, iho kutisee, jalanpohjiin sattuu, ummettaa...paino on turvotuksen(?) vuoksi noussut 3kg.
Perkele! Tahtoisin voida syödä leipää, pastaa, kakkuja jne. ilman oireita vaan joka kerta sama juttu. Koska mieheni leipoo paljon ja tykkää viljatuotteista kamalasti, en ole viitsinyt alkaa marisemaan ruokavaliostani. Tänään hän lähti aikaisin ja olenkin syönyt aamiaisen + lounaan viljattomina...kivut ovat tallella, mutta olo on muuten paljon skarpimpi.
Kommentit (8)
Meillä näyttäisi mies sietävän hyvin viljoja ja voivan itseasiassa parhaiten kun saa mättää niitä älyttömiä määriä. Minulla taas nähtävästi päinvastoin ja lapsemme on jotain siltä väliltä: syö aina leivän, mutta jättää toisaalta perunat/riisit lautaselle lähes koskemattomina.
ap
Eipä taida vilja sopia minullekaan, eikä tuore maito. Harmi vaan, että leipä ja pasta ovat niin näppäriä ja nopeita valmistaa. Ja edullisiakin. Mitähän sitä ryhtyisi syömään? Hyviä neuvoja? Inhoan kananmunia...
onhan keliakia poissuljettu kunnon testeillä ja/tai gastroskopialla, eikä vain apteekin pikatestillä..?
Kuten varmaan tiedät itsekin, keliakia ei aina näy verikokeissa.
No se kananmuna on aika tärkeässä osassa, erilaisia uunimunakkaita ja munakaspizzoja, joskus pekonia ja uppomunia, graavilohta, juustoja, leipäjuusto-hedelmäsalaattia, turkkilaista jugurttia marjojen tai hedelmien kans. Joskus teen näkkäriä siemenistä ja gluteenittomista kaurahiutaleista tai mantelijauhosämpylöitä, riisikakutkin menee leikkeleiden ja juuston kans. Pähkinät menee myös lisukkeena, viili on hyvää kun itse tekee täysmaidosta, saan naapurista usein ternimaitoa ja teen siitä iki-ihanaa uunijuustoa ja se pitää muuten hyvin nälkää! Hedelmä-marjasalaattia + kermavaahtoa. Sitten jos edelliseltä päivältä jää ruuantähteitä, esim. kanapihvejä niin sitä salaatin kans, grillikasvikset jne.
t. 2
Keliakia kerran testattu verestä, seuraavana vuorossa allergiatestit.
Syön mantelileipää, jogurttia+rahkaa, avokadoa yms aamupalaksi/iltapalaksi.
Itse vedän ruisleipää ja myslejä ihan kympillä. Parasta ravintoa mitä tiedän. Aamupalaksi en voisi kuvitellakaan mitään rasvaista. Lounaaksi sitten kyllä. Itsellä ei allergioita.
Meidän koko perhe elelee nykyään viljattomana, kun yhdellä todettiin keliakia. Ja onpa ollut ihmeellistä huomata miten olotila on muuttunut ja kutakuinkin kaikki pikkuvaivat hävinneet. Minä myös laihduin kymmenisen kiloa, sen sijaan alipainoinen lapsi on lihonut jo lähelle normaalipainoa. Innostuin sitten niin, että aloin karppaamaan ja nyt ollaan kaikki "kevytkarppeja".
Haluaisin niin kovasti syödä leipää ja leivonnaisia...mutta.
Mitä te muuten syötte aamupalaksi? Kananmunia ja mitä?