Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkärin työtarjous + karenssi?? Apua..

Vierailija
12.05.2012 |

Tilanteeni on sellainen, että kuopus täytti kolme nyt kevättalvella ja ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi kun hoitovapaani päättyi. Kuopus on erityislapsi ja hänellä on ollut paljon tutkimuksia ennen kuin nyt vihdoin sai diagnoosin ja paikan erityispäiväkotiin, mutta vasta elokuun alusta.

Syksyksi olen hakenut opiskelemaan lisää, syy on oikeastaan se, että koulusta on helpompi olla poissa lapsen viikottaisten lääkäri ym. käyntien ajan kuin töistä...

Nyt sitten eilen sain läjän työtarjouksia joista yhden hakuaika päättyi eilen, eli samana päivänä kuin tuo tarjous kolahti postilaatikosta! Voinko saada tuosta karenssia, kun en älynnyt hakea siihen eilen???

Onko todella työttömän pystyttävä hakemaan vielä saman päivän aikana päättyvään työhön, jos tuollainen työtarjous tulee?? Ja siis jos on vaikka kyläilemässä juuri sinä päivänä, niin karenssia tulee? Osaako joku auttaa, onko kenellekään käynyt samoin?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aihe, mutta jo on vastauksia =(

Menkää nurkkaan häpeämään ja miettimään mitä netissä kirjoitatte! Laittakaa vielä kuuluisa aasinhattu päähänne ..tana

Erikoispäivähoitoon ei taida päästä jonon ohi.. Ite olisin tarvinnut ravintola-alan työn takia hoitoa illalla ja yöllä mutta en saanut koska jonon ohi ei pääse, vaikka olisi akuuttikin tarve

Kirjeen päiväys kertoo suunnilleen koska olet sen saanut, ja se kuori.. Siinä on lähetyspäivän leima hyvällä tuurilla :)

Pääasia on, että laitoit hakemuksen minne osoitettiin

Vierailija
2/35 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sieltä kaikille potentiaalisille hakijoille tehdään työtarjouksia. Jos oot ollut yli 20 vuotta työttömänä, niin et taida olla jokaisen työnantajan unelma. Ei pahalla. Itse ehdin olla 2 viikkoa työttömänä, kun sain mulle tarjottiin töitä ja nyt on vakipaikka.

En ole ollut 20 vuotta työttömänä vaan pätkätyöläisenä ja suorittanut myös akateemisen tutkinnon.

Jos olen kaikki nämä vuosikymmenet onnistunut olemaan ansiosidonnaisella päivärahalla parin vuoden opiskeluaikaa lukuunottamatta, voit päätellä jotain työhistoriastani.

Mistä sitten mahtanee johtua, että minulle ei todellakaan ole tullut työvoimatoimistosta vakavastiotettavaa työtarjousta vuosikymmeniin?

Itse asiassa työvoimatoimisto palvelee minun kokemukseni mukaan ensisijaisesti juuri niitä, joilla ei ole toiveita työllistyä omatoimisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa ilkeä ihminen kun toivot toiselle onnettomuutta.

Vierailija
4/35 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2012 klo 16:08"]

Hei!

Sain selvityspyynnön työkkäristä, miksi en ole hakenut tarjottua työpaikkaa.

Kävin työkkärissä ja kirjasimme työllistymissuunnitelmaan työvoimaneuvojan kanssa omatoimisen työnhaun ja haun eräälle työvoimatoimiston kurssille.

Tämän lisäksi neuvoja tulosti minulle tiedot yhdestä lyhyestä osa-aikaisesta työpaikasta ja sanoi, että kannattaisi miettiä tähän hakemista. Sanoin, ettei se aivan ole sitä mitä haen. Eli en kyllä mitään e-kirjettä ole saanut.

Allekirjoittamassani työllistymissuunnitelmassa tuosta työpaikasta ei ole mainintaa, mutta, YLLÄTYS YLLÄTYS, kun kirjaudun mollin sivuille, niin sinne se oli laitettu.

Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Onko kenellekään käynyt samoin?

[/quote]

On kokemusta työvoimaohjaajista, jotka ovat umpimähkään etsineet jostain jonkun paikan ja tekevät siihen osoituksen ennen kuin ehtii sanomaan yhtään mitään. Tämä on kai sitten se metodi, millä "työhaluton" halutaan tunkea johonkin - ihan sama vaikka työ on täysin sopimaton hakijalle - ei ole alan koulutusta, ajokorttia tai muuta sellaista, jota työpaikka edellyttäisi.

Toinen asia sitten on tämä työnhakupakko. Työ ei siis sovi ihmiselle, eikä hänellä ole siihen vaadittavaa kompetenssia. Työ ei sovi hakijalle pitkän työmatkan tai lastenhoitoon liittyvien järjestelyjen vuoksi. Hakijan motivaatio on todellisuudessa siis pyöreä nolla. Siinä sitten tehdään oscarin arvoinen näyttelijäsuoritus, valehdellaan hakemuksessa ummet ja lammet motivaatiosta ja innokkuudesta juuri kyseistä hommaa kohtaan. Yritetään vääntää akateemiset oppiarvot sopiviksi trukkikuskin tai suurtalouskokin hommaan. Yhtä solmussa mennään sitten haastatteluun, kun kutsu käy. Onko mikään ihme, ettei tuloksena ole muuta kuin +/-0? No, työvoimaohjaaja on tehnyt töitä palkkansa eteen. 

Vierailija
5/35 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi nykyisin haetaan usein sähköisesti. Siksi sinulla olisi eilen ollut mahdollisuus hakea sitä työtä.

Ei pidä olla työttömänä työnhakijana, jos ei ole aikeita mennä töihin. Toivottavasti saat karenssia kesän ajaksi.

Vierailija
6/35 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi nykyisin haetaan usein sähköisesti. Siksi sinulla olisi eilen ollut mahdollisuus hakea sitä työtä.

Ei pidä olla työttömänä työnhakijana, jos ei ole aikeita mennä töihin. Toivottavasti saat karenssia kesän ajaksi.

Mutta eihän ihminen saa välttämättä postiaan virka-aikana - jos ei satu olemaan päivällä kotona. Tuo kuulostaa työkkärin tekemältä mokalta. Ap:n kannattaisi tarkistaa siitä työtarjouksesta lähetyspäivämäärä - jos ovat erehdyksessä lähettäneet liian myöhään, se on heidän mokansa. Virallisissa kirjeissä saapumispäivämääräksi lasketaan yleensä seitsemäs arkipäivä kirjeen päiväyksestä.

Vierailija
7/35 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on sama asia kuin Työhönosoitus.. -ap-

Vierailija
8/35 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat sinne ihan perustiedot itsestäsi ja työstäsi. Voit kertoa lapsestakin jos haluat. Jos tavoite on täyttää työkkärin kriteerit, ei siinä kannata paljoa sen enempää kuin kirjoittaa siihen fiksusti tietosi. Kun kirje on postilaatikossa, josta se noudetaan perjantaita seuraavana arkipäivänä, se on virallisesti ajoissa toimitettu. Jonkun kysyessä kerrot vain postilaatikon tyhjennykset ja että sait tarjouksen samana päivänä.

Vierailija
9/35 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä te ette kirjoita siihen työnhakusuunnitelmaan, että "omatoimista työnhakua"?

Mulle ei ole vuosikymmeniin tullut ensimmäistäkään työhönosoitusta, ja ehdotuksiakin vain noin kerran vuosikymmenessä.

Kun itse hakee töitä, ei työvoimatoimistosta tule mitään postia. Silloin ei ole mitään paniikkia hakemisesta. Ehkä aloittajan kohdalla työvoimatoimisto on saanut sen käsityksen, että hän tarvitsee heidän apuaan työpaikan saamisessa.

Vierailija
10/35 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että Posti on taas sössinyt.

Mol.fi-sivuilta: "Työnhakijan menettely työtarjouksen saatuaan

Työnhakija saa työtarjouksen 1-luokan iPost-lähetyksenä (ent. eKirje), ja hänen on otetta-va yhteys työnantajaan viiden arkipäivän kuluessa työtarjouksen päiväyksestä. Jos työtar-jouksessa on erikseen ilmoitettu työpaikkaa koskeva hakuaika, hakuaikana tapahtuva yh-teydenotto työnantajaan katsotaan riittäväksi. Työtarjouksiin ei vakuutusoikeuden ratkai-sukäytännön mukaan sovelleta hallintolain (434/2003) 59 §:n mukaista seitsemän päivän tiedoksisaantiaikaa."

http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/01_tyovoimapalvelut/tyotarjous_ohje0…

Vierailija
11/35 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä te ette kirjoita siihen työnhakusuunnitelmaan, että "omatoimista työnhakua"? Mulle ei ole vuosikymmeniin tullut ensimmäistäkään työhönosoitusta, ja ehdotuksiakin vain noin kerran vuosikymmenessä. Kun itse hakee töitä, ei työvoimatoimistosta tule mitään postia. Silloin ei ole mitään paniikkia hakemisesta. Ehkä aloittajan kohdalla työvoimatoimisto on saanut sen käsityksen, että hän tarvitsee heidän apuaan työpaikan saamisessa.

Niitä pitää tehdä tietty määrä kuukaudessa ja niiden toteutumista seurataan. Sitä kutsutaan työnvälitykseksi.

Vierailija
12/35 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hakuaika päättyi 11.5.2012. Olisin halunnut aloittaa työt tammikuussa, mutta lapselle ei suositeltu tavallista ryhmää, vaan nimenomaan eriyispäiväkotia. Niihin vaan ei ollut vapaita paikkoja, ja lapsi joutui jonoon.

Olen ihan oudossa tilanteessa, ennen lapsia olin sellaisessa työssä, josta olisi tosi vaikea olla 2- tuntia päivässä poissa kesken työpäivän. Tämä kuitenkin on edessä syksyllä noin kerran viikossa.

Vierailija
13/35 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että Posti on taas sössinyt. Mol.fi-sivuilta: "Työnhakijan menettely työtarjouksen saatuaan Työnhakija saa työtarjouksen 1-luokan iPost-lähetyksenä (ent. eKirje), ja hänen on otetta-va yhteys työnantajaan viiden arkipäivän kuluessa työtarjouksen päiväyksestä. Jos työtar-jouksessa on erikseen ilmoitettu työpaikkaa koskeva hakuaika, hakuaikana tapahtuva yh-teydenotto työnantajaan katsotaan riittäväksi. Työtarjouksiin ei vakuutusoikeuden ratkai-sukäytännön mukaan sovelleta hallintolain (434/2003) 59 §:n mukaista seitsemän päivän tiedoksisaantiaikaa." <a href="http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/01_tyovoimapalvelut/tyotarjous_ohje0…" alt="http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/01_tyovoimapalvelut/tyotarjous_ohje0…">http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/01_tyovoimapalvelut/tyotarjous_ohje0…;

Ap sai kirjeen perjantaina ja hän olisi voinut samantien soittaa työnantajalle.Tietty koska taustalla on halua olla työllistymättä, voi kokeilla kaikkia keinoja välttää töitä. Nyt ap:n pitää osoittaa, että se kirje tuli perjantaina ja lisäksi hänen tulee selvittää, miksi ei ole tehnyt sovittuja asioita vaan luottanut, että ei tarvitse ottaa yhteyttä työnantajaan.

Vierailija
14/35 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se hoitopaikka parissa viikossa, jos työn takia sitä haluaa?

Sinun kuuluu kuitenkin nyt hakea töitä, koska olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Jos kuitenkin pääset työhastaatteluun, niin sinun kannattaa varmaan kertoa noista pakollisista poissaoloista ja kysyä, miten työnantaja niihin suhtautuu (voihan olla, etteivät he enää sen jälkeen olekaan kiinnostuneita sinusta).

Minkä alan töitä haet eli onko tiedossa paljonkin työtarjouksia?

ja hakuaika päättyi 11.5.2012. Olisin halunnut aloittaa työt tammikuussa, mutta lapselle ei suositeltu tavallista ryhmää, vaan nimenomaan eriyispäiväkotia. Niihin vaan ei ollut vapaita paikkoja, ja lapsi joutui jonoon. Olen ihan oudossa tilanteessa, ennen lapsia olin sellaisessa työssä, josta olisi tosi vaikea olla 2- tuntia päivässä poissa kesken työpäivän. Tämä kuitenkin on edessä syksyllä noin kerran viikossa.

Vierailija
15/35 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

soitat ilman muuta maanantaina tuosta paikasta. Jos haluavat sinut haastatteluun, kerrot että paikka on kovin kiinnostava. Toki kerrot myös erityislapsestasi ja syksyisestä kouluun menosta.

Ihan noihin työllistämispaikkoihinkin on menossa ihmisiä jotka tosissan haluavat niihin, tuskin sinua ottavat.

Olin itse tilanteessa, jossa en halunnut osoitettua työtä. Joka periaatteessa oli kyllä ihan ok, mutta palkka oli paljon pienempi kuin ansiosidonnaiseni ja siitä olisi vielä mennyt päivähoitomaksut. Halusin tavoitella parempi palkkaista työtä itse ja sen sitten hetken päästä sainkin.

Kerroin työhaastattelussa, että työ olisi oikein kiinnostava, mutta toki haastavaa, kun tulot putoavat työn ottaessani. Olin siis rehellinen.

Sanoivat, että heillä on hyviä hakijoita paljon ja voivat heti sanoa etteivät palkkaa minua.

En kuitenkaan kieltäytynyt työstä,asiasta ei tullut ongelmia.

Tsempit kotona syksyyn asti pysymiselle!!

Vierailija
16/35 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan sen lisäksi, että haet kaikkia niitä sinulle tarjottuja paikkoja laittaa viestin myös työkkäriin, että olet hakenut tarjottuja paikkoja.

Usein paikkaa hakee kymmeniä ihmisiä. Työnantajat eivät vaivaudu ilmoittelemaan työkkäriin, ketkä paikkaa ovat hakeneet. Jos työnhakija, jolle paikkaa on tarjottu, ei itse lähetä tietoa tarjoukseen reagoinnistaan työkkäriin, sieltä tulee kysely, että onko hakija hakenut. Työttömyyskorvauksen maksu keskeytetään siitä päivästä lähtien, kun tarjoukseen olisi pitänyt reagoida. Vaikka hakija olisi hakenutkin, saattaa korvausten maksu pahimmillaan viivästyä jopa kuukauden verran, jos selvityspyyntöjen käsittelyssä on ruuhkaa.

Vierailija
17/35 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska työtarjouksia tehdään kaikille, haki omatoimisesti tai ei

Niitä pitää tehdä tietty määrä kuukaudessa ja niiden toteutumista seurataan. Sitä kutsutaan työnvälitykseksi.

Oletko sinä koskaan ollut AIKUINEN työnhakija, jos et tiedä, ettei todellakaan tehdä.

Ensinnäkin käsite "TYÖNVÄLITYS" on historiaa. En ihan tarkkaan tiedä, milloin nimike muuttui työVOIMAtoimistoksi, mutta työnvälitys omalla kohdallani loppui joskus 1980-luvulla. Tästä voitkin päätellä, että kokemukseni työttömyydestä on kohtuullisen pitkä, joskin pätkittäinen.

Sitä ei siis enää kutsuta työnvälitykseksi!

Ei ole koskaan kysytty, vielä vähemmän seurattu työhakemuksiani. Voi johtua siitä, että tässä kunnassa on satoja työttömiä, nykyisessä TE-keskuksen työvoimatoimistossa noin 5 virkailijaa.

Vierailija
18/35 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työvoimaneuvojan tapaamisella sanoin, että hoidan itse työnhakuni ja hän uskoi. Tavoitteeni oli työllistyä omalle alalleni eikä sitä epäilty missään vaiheessa. Onneksi. En myöskään ole ikinä joutunut työkkärin pilipali työvoimakoulutuksiin. Se olisikin ollut ihan kamalaa, koska pitäisin mennen tullen itse parempia kursseja. Hoitaisin myös työvoimaneuvojan työt paremmin kuin ne, keiden kanssa olen ollut tekemisissä. Asian vierestä, sori.

Korkeasti koulutetuille ei varmaan lähetetä ylipäätään noita työtarjouksia...?

Vierailija
19/35 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän ihminen saa välttämättä postiaan virka-aikana - jos ei satu olemaan päivällä kotona. Tuo kuulostaa työkkärin tekemältä mokalta. Ap:n kannattaisi tarkistaa siitä työtarjouksesta lähetyspäivämäärä - jos ovat erehdyksessä lähettäneet liian myöhään, se on heidän mokansa. Virallisissa kirjeissä saapumispäivämääräksi lasketaan yleensä seitsemäs arkipäivä kirjeen päiväyksestä.

tavoitettavissa aina.piste. karenssia tärähtää, ja se on oikein tuollaisille luusereille kuin ap.

Vierailija
20/35 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakee omatoimisesti oman alan töitä niin työkkäri ei lähetä työhönosoituksia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi