Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintapumppu (avent) ja maidon heruminen... Apua!?

Vierailija
12.05.2012 |

Minulla 2kk vauva joka syö rintaa ja pulloa, vastiketta saa pullosta päivässä max n. 2dl, muuten rintaa.

Nyt ostin Aventin Isis-manuaalisen pumpun, koska tuntuu urpolta kantaa vastiketta kaupasta kun rinnoistakin tulee! Pikkumies vaan niin laiska imemään, kun on vastasyntyneestä pullollekin tottunut, ettei saa rinnasta tarpeekseen ja riuhtoo ja saa raivareita.

Pumppu tuntuu tosi pätevältä, ostin uuden Emman pumpun pari viikkoa sitten mutta en tuntunut saavan sillä mitään talteen joten palautin sen. Nyt ostin käytetyn Aventin ja olen käyttänyt nyt 2 kertaa sitä, eilen illalla (sain 20ml molemmista rinnoista) ja nyt hetki sitten kun vauva nukkuu päikkäreitä. Nyt sain molemmista rinnoista pumpattua n. 40-50 milliä, pumppausaika kyllä oli aika pitkä.. en ees ottanut kyllä aikaa.

Tuntuu että kestää tosi kauan ennenkuin maitoa alkaa herumaan, eli kun otan oumpun pois ja puristan kädellä, maitoa lentää, mutta pumpulla ei. Yritän sparrata itseäni että kyseessä on vain tottumiskysymys; kyllä se alkaa herumaan kun olen pumppua enemmän käyttänyt :)

Kaveri sanoi että saa hetkessä pienen Aventin pullon täyteen (oi kunpa minäkin!) :/ tulee suorituspaineita... :)

Onko vinkkejä tuohon herumiseen? Yritän saada mahdollisimman rennon paikan pumppaukselle, mutta usein hankalaa kun kotona myös kolmivuotias joka kaipaa huomiota. Hän sitten pölöttää siinä ja haluaa juotavaa/pepun pyyhintää jne just kun pääsen rentoutumaan.. Äsken koetin lämmintä pyyhettä rinnalla ja se tuntui toimivan (tuntui ainakin tosi hyvältä), mutta sittenhän se menee heti kylmäks se pyyhe ja taas pitäis lähtee lämpimän veden kanssa lotraamaan.

Kannattaisiko mun ihan luoda aikataulu minkä mukaan pumpata, eli vaikka aina tietyn tuntimäärän jälkeen? Jotkut sanovat että illalla ei tule niin hyvin kuin aamulla, sekin on toki mielessä.

Mulla on aika pienet ja timakat rinnat, eli joudun pitää pumppua todella tiukasti rintaa vasten (puristaa) ja kannatella pumppua aika korkealla, että saan kunnon imun aikaiseksi. Toinen nänni on isompi kuin toinen, ja siitä pienemmästä tulee tosi vähän maitoa, vain yhdestä tiehyestä (yleensä), vaikka just siitä rinnasta on aina ollut mukavampi imettää ja imettäminen tuntuu paremmalta! Isompi nänni sitten taas ulottuu miltei pumpun suuttimen keskiväliin, ja siitä tulee suihkuamalla kun rintaa puristaa, mutta pumpulla ei ole samaa vaikutusta. En sitten tiedä olisiko pumpun venttiili jotenkin löysä, kun on käytetty pumppu? Se ainakin helposti lipsahtaa paikalleen työnnettäessä läpi siitä reiästä johon se asennetaan.

Kaikki keinot ovat lämpimästä tervetulleita aloittelevan rintapumppaajan arkea helpottamaan!

Ettei tarvis vastikkeita enää kannella, ja vauva saisi täyden ravinnon rinnastani.

Ja vielä yksi kysymys: pitääkö pumppu pestä ja desinfioida joka käyttökerran jälkeen? vai riittääkö että desinfioi esim kerran / kaks päivässä ja muuten huuhtelee kylmällä vedellä ja asettaa kuivumaan. Mullahan menee muuten puoli päivää pelkästään pumpun huolto-toimenpiteissä... :P

Kiitos neuvoista jo etukäteen!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitomäärä minkä olen saanut pumpattua on siis molemmista rinnoista yhteensä, ei per rinta!

Aventin manuaalissa lukee että 10 minuutissa pitäis saada talteen 75-125 ml. Eli periaatteessa puolesta pienestä Aventin pullosta yhteen täytenäiseen. Kaukana ollaan niistä arvoista...

Vierailija
2/7 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei onnistu yrityksestä huolimatta niin unohda koko touhu - lapsi kasvaa pullostakin.

Mutta tulee mieleen että jos antaisit nyt alkuun tissiä suuhun myös vähemmän nälkäiselle (ei jo levottomalle ja nälkäitkuiselle) vauvalle ja antaisit aikaa? Vauva tyhjentää rinnan tehokkaammin ja tilaa silloin myös lisää maitoa jatkoa ajatellen. Iltapäivällä ja erityisesti alkuillasta vauva tankkaa yötä varten ja tilaa seuraavan päivän ruokiaan. Yöimetys puolestaan pitää maidontuotannon käynnissä pitävän hormonituotannon yllä. Aamulla tankataan vahvin maito.

Jos ei imetä öisin maito ehtyy helpoiten.

Juothan myös reilusti?

Mun eka lapsi sai 3kk vastiketta ja pumpattua sekaisin. Vasta toisen kohdalla sain nuo neuvot ja imetin 9kk. Aventin pumppu on minulle ehdottoman paras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan mulla pitkät perinteet pumppauksesta.. yht. 7 kk.

Kannattaa pumpata etenkin öisin (tiedän, rankkaa!, mutta kasvattaa maidontuotantoa parhaiten ja pääset ehkä eroon korvikkeesta). Syötät ensin yöllä vauvan ja nouset pumppaamaan. N. vartti per rinta esim.. Pumppaa ensin "tyhjää" eli "nykytät" sillä pumpulla niinkuin vauvakin joskus tekee kielellään. Tätä muutaman minuutin ajan ennenkuin alat pumppaamaan kunnolla. Toiset eivät pumpulla paljoa irti saa, mutta mm. minä lypsin puoli vuotta keskosvauvalleni vallan ja mun maitoani sai.

Kannattaa myös lypsää mahdollisuuksien mukaan molemmat rinnat kerralla (tarvisit joko kaksi pumppua tai sitten kun vauva imee toista rintaa, niin pumppaat toista-vaikea toteuttaa kyllä, mutta parantaa herumista). Kannattaa myös pumpata niin usein kun jaksat, esim. ainakin 3 kertaa/vrk (aamu, ilta , yö). Itse pumppasin aina 4 h välein yötäpäivää. Ja korostan, että se todellakin ON RANKKAA ja siihen MENEE AIKAA! :D

Pumpun pesin ja steriloin joka käyttökerran jälkeen. Mulla oli semmonen mikrosteriloija. Googlaa. Mutta suosittelen ainakin huuhtelemaan kylmällä vedellä ja pesemään käsin. kerran päivässä väh. se sterilointi.

Tämmösiä tuli mieleeni. Kysy lisää jos jotain mietit...

Vierailija
4/7 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut anna ainakin aina ensin tissistä jos haluat antaa omaa maitoa pidempään? :)

Vierailija
5/7 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut anna ainakin aina ensin tissistä jos haluat antaa omaa maitoa pidempään? :)

Vierailija
6/7 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, en jaksanut lukea kaikkea.

Kun minä lypsin käsipumpulla, mulla kesti tosi kauan, ennen kuin maitoa alkoi herua pumpulle. Vauvalle se alkoi heti, mutta pumpun kanssa kesti jopa 10 min aloittamisesta. Tein usein niin, että pumppasin "tyhjää" muutaman kerran, sitten puuhasin jotain ihan muuta sen muutaman minuutin ja kun heruminen alkoi, jatkoin pumppaamista.

Vierailija
7/7 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en helposti suurta saalista ole saanut, vaikka oikean tekniikan oppiminen toki auttaa. Alkuun muutmia millejä, tekniikan opittuani yhteensä 80-120 ml. Mulla vaikutti tosi paljo sekin, että milloin olin edellisen kerran imettänyt. Koska imetin usein, ei pumpulle jäänyt enää paljoa. Toisaalta jos tarkoituksena on tehostaa imetystä ja maidon eritystä, kannattaa nimenomaan panostaa siihen imetykseen pumppauksen sijaan.

Aventin käsikäyttöinen pumppu on hyvä, mutta se kannattaa koota huolellisesti. Siten, että saa muodostumaan tyhjiön. Silikoniosa kannattaa laittaa paikalleen steriloinnin jälkeen vähän kosteana.

Mä olen pumpannut maidon aamupäivällä, kun vauva on ollut ensimmäisillä päiväunillaan. Olen yrittänyt ajoittaa niin, että imetyksestä on jo hiukan aikaa, mutta vauva ei ihan kohta herää syömään. Ymmärsin, että ap muutoin pääosin imettää vauvansa, joten en sitä varten yöllä alkaisi nousemaan.

Muutenkin panostaisin ennen kaikkea imetykseen ja ottaisin hereillä olevan vauvan mahdollisimman usein rinnalle. Pumppaus jäisi vauvan päiväunien nukkuma-aikoihin. Itsellä tämä on toiminut hyvin imetyksen tehostajana.

Itsellä herumiseen auttoi lämpimässä suihkussa käynti. Lisäksi pitää muistaa syödä ja juoda reilusti. Ja yrittää rentoutua. Itsekin tosin kuopuksen synnyttyä pumppailin vessanpöntöllä 3-vuotias esikoinen lahkeessa roikkuen, joten tiedän rauhallisen hetken löytymisen voivan olla haastavaa. Tosin aikaa myöten siihenkin tottui ja pumppailu onnistui ei niin optimaalisissakin olosuhteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi