MITEN OPPIA LIIKKUMAAN NIIN ISOSSA KAUPUNGISSA KUIN ESPOO JOS MUUTTAA TÄÄLTÄ SAVOSTA MAALTA
Hukku edellinen ketju nii pistetään uus ja täytyy huutaa!
Kommentit (20)
Espoo on yhtä suurta maaseutua, tervetuloa!
Hanki navigaattori ja olen paljon liikkeellä, jolloin paikat tulevat tutuiksi.
asut itsenäisesti niin ei pitäisi olla ongelmia oppimisessa..ja Espoohan on yhtä suurta taajamaa eikä suurkaupunkia.
Autolla ajaminen eritäin helppoa ja bussitkin kulkee. Helsinkikin on kovin pieni kaupunki.
Ensin kartoitat lähiympäristöä, kauemmas lähdet täsmäiskuin: "Nytpä ajan Selloon / Isoon Omenaan!" Navigaattori auttaa matkan päällä, samoin hyvät hermot. Jos nyt menitkin ohi liittymästä, näet reissussa myös jotain muuta kuin aioit.
Jos liikut julkisilla, katso netistä hsl.fi reittiopas ja printtaa sieltä ohjeet mukaasi. Espoossa uskaltaa myös sanoa bussin kuskille päivää, kiitos ja jätätkö minut sellon pysäkille.
Aika auttaa.
mutta koostuu asuinalueista, joiden välissä on metsää ja peltoa. Tai vain tietä. Että ei siellä kyllä kaupunkimeininkiä ja fiilistä todellakaan ole niin minkäänlaista. Ennemminkin vaikuttaa pikku kyliltä vierekkäin.
ja sit:
www.reittiopas.fi
Sieltä voi katsella paikkojen sijainteja ja kulkuvälineiden reittejä. Ihan samalla tavalla pitää opetella kartan kanssa ja liikkumalla ympäriinsä, kuin missä tahansa uudessa kaupungissa (lomamatkat jne.). Aina voi kysyä ihmisiltä, jos ei ole varma. Bussipysäkeillä on hyvät kartat, joista voi tarkistaa sijaintinsa ja suunnan. Tuo netin reittiopas-palvelu jeesaa tosi hyvin, älypuhelimella on melkein kuin navigaattori. :)
Jos liikut myös Helsingissä, ota selvää miten ratikat ja metro kulkevat. Niillä on helppo liikkua, pysäkit ja reitit ovat selkeitä, joten ihan uudessa paikassa ovat selkeämpiä kuin bussi.
Autolla ajaminen eritäin helppoa ja bussitkin kulkee. Helsinkikin on kovin pieni kaupunki.
Kun lähtee maalta pienen pienestä maalaispitäjästä, jossa on hikiseen yksi pääkatu ja kaikki 500 asukasta levittäytyneet pitkin peltoja ja metsiä, niin kyllä se Helsinki tuntuu niin kovin suurelta.
Minulle oli nimittäin järkytys kun sen tajusin.
Muutin miehen perässä Helsinkiin ja aloitin keikkatyöntekijänä. Nopeasti tuli pääkaupunkiseudun reittioppaat ja niiden käyttö tutuksi.
Monesti myöhemmin on sitten tullut neuvottua alkuperäisasukkaita miten mennä minnekin. Monelle helsikiläiselle on tuttu vain oma lähiö ja ydinkeskusta.
Muutin miehen perässä Helsinkiin ja aloitin keikkatyöntekijänä. Nopeasti tuli pääkaupunkiseudun reittioppaat ja niiden käyttö tutuksi.
Monesti myöhemmin on sitten tullut neuvottua alkuperäisasukkaita miten mennä minnekin. Monelle helsikiläiselle on tuttu vain oma lähiö ja ydinkeskusta.
Mutta ihan en nyt ymmärrä miksi Espoon perämetsien pitäisikään olla kaikille tuttuja? Mä en varmaan ole edes käynyt kaikissa pk-seudun kaupungeissa, hyvin mulle riittäisi juurikin se oma asuinalue eli Helsingin ydinkeskusta.
Jos joskus on ollut tarvetta käydä vaikkapa Vantaalla, olen saattanut kysäistä neuvoa siellä asuvalta kaverilta vaikka reittiopasta osaakin käyttää. En ole aiemmin tajunnutkaan että he kokisivat mun kysymyksen rasitteena.
Olen espoolainen, noin 1 kk täällä asunut, joten en todellakaan osaa tätä kaupunki. Valtaosa espoossa asuvia on muualta muuttaneita, niitä maalta muuttaineita. Ja sitten, ihmisen elinympäristö on oikeasti aika pieni. Se koti - työpaikka - kauppa - lasten harrastukset. Se ympyrä on pieni, vaikka kaupunki ympärillä olisikin iso. Minun ei tarvitse tietää jonkun keravan tai vantaan junan tai bussin aikatauluja, vuoroja, numeroita. Tai reittiä sinne tai tänne. Opettelen omat reittini ja se riittää.
olen asunut aikaisemmin vantaalla, idässä ja lännessä , yht. noin 12 vuotta. ja sitten maalla noin 5 vuotta tai 4.
Työpaikkani on helsingissä ollut koko tämän ajan.
Muutin espooseen noin 1 kk sitten. En edes tiennyt, että espoossa tämmöinen paikka tai alue on olemassa kuin tämä missä asun.
ystäväni asuu espoossa. Sellon tiedän, ja siellä olen asioinut. Isossa omenassakin olen käynyt. Samoin espoon keskuksesta olen noussut junaan jne, mutta tämä alue missä nyt olen, en tiennyt olevan. Perämetsässä olen, maalla espoossa.
Oli minullekin pääkaup.seudulle muuttaneena aikoinaan järkytys, kun rautatientorilla juoksevat ihmiset eivät tienneet, mistä lähtee bussi minun kotikulmilleni tai missä kohti on korsoon menevän bussin pysäkkin.
Kun opin itse nämä vuorot ja pysäkit ja laiturit, tajusin, etten minäkään tiedä mikä linja menee tuusulaan, espooseen tai kirkkonummelle, etten voi eikä minun tarvitsekaan tietää, miten ratikkalinja kiertää tai missä on joku paikka tai kohde X jne.
Se, mitä minun pitää tietää on se, mistä haen tämän tiedon, ja minne opastan etsijän kysymään.
Se, mitä voin, on olla ystävällinen jollekin uudelle maaltamuuttaneelle tulokkaalle, vaikka hän ei tiedäkään ja kuvittelee että minä täällä asuneena tietäisin - kaiken, kaikesta. Mahdotonta se olisikin.
Mutta ihan en nyt ymmärrä miksi Espoon perämetsien pitäisikään olla kaikille tuttuja? Mä en varmaan ole edes käynyt kaikissa pk-seudun kaupungeissa, hyvin mulle riittäisi juurikin se oma asuinalue eli Helsingin ydinkeskusta.
Jos joskus on ollut tarvetta käydä vaikkapa Vantaalla, olen saattanut kysäistä neuvoa siellä asuvalta kaverilta vaikka reittiopasta osaakin käyttää. En ole aiemmin tajunnutkaan että he kokisivat mun kysymyksen rasitteena.
Ethän vain nyt luule olevasi muuttamassa minnekään cityyn? Ei minkäänlaista vilkasta kaupungin keskustaa, mutta jos sitä halajat, on Helsinkiin lyhyt matka. Ja toki on kauppakeskuksia ja keskittymiä. Kaikki mun tutut, jotka asuu Espoossa, asuvat sellaisessa paikassa, että tuntuu, kuin olisi maaseudulla, kun menee kyläilemään. Se kai on tarkoituskin.
Ja en puhunut perämetsistä, tuttuni Tapanilasta ei tiennyt missä on Lauttasaari tai Otaniemi. Ihan mielelläni autoin.
Minulle oli nimittäin järkytys kun sen tajusin. Muutin miehen perässä Helsinkiin ja aloitin keikkatyöntekijänä. Nopeasti tuli pääkaupunkiseudun reittioppaat ja niiden käyttö tutuksi. Monesti myöhemmin on sitten tullut neuvottua alkuperäisasukkaita miten mennä minnekin. Monelle helsikiläiselle on tuttu vain oma lähiö ja ydinkeskusta.
Mutta ihan en nyt ymmärrä miksi Espoon perämetsien pitäisikään olla kaikille tuttuja? Mä en varmaan ole edes käynyt kaikissa pk-seudun kaupungeissa, hyvin mulle riittäisi juurikin se oma asuinalue eli Helsingin ydinkeskusta. Jos joskus on ollut tarvetta käydä vaikkapa Vantaalla, olen saattanut kysäistä neuvoa siellä asuvalta kaverilta vaikka reittiopasta osaakin käyttää. En ole aiemmin tajunnutkaan että he kokisivat mun kysymyksen rasitteena.
Ja en puhunut perämetsistä, tuttuni Tapanilasta ei tiennyt missä on Lauttasaari tai Otaniemi. Ihan mielelläni autoin.
Minulle oli nimittäin järkytys kun sen tajusin. Muutin miehen perässä Helsinkiin ja aloitin keikkatyöntekijänä. Nopeasti tuli pääkaupunkiseudun reittioppaat ja niiden käyttö tutuksi. Monesti myöhemmin on sitten tullut neuvottua alkuperäisasukkaita miten mennä minnekin. Monelle helsikiläiselle on tuttu vain oma lähiö ja ydinkeskusta.
Mutta ihan en nyt ymmärrä miksi Espoon perämetsien pitäisikään olla kaikille tuttuja? Mä en varmaan ole edes käynyt kaikissa pk-seudun kaupungeissa, hyvin mulle riittäisi juurikin se oma asuinalue eli Helsingin ydinkeskusta. Jos joskus on ollut tarvetta käydä vaikkapa Vantaalla, olen saattanut kysäistä neuvoa siellä asuvalta kaverilta vaikka reittiopasta osaakin käyttää. En ole aiemmin tajunnutkaan että he kokisivat mun kysymyksen rasitteena.
Minun pitää nyt hetki miettiä, missä on tapanila, mutta lauttasaaren tiedän, kun anoppi asuu siellä. otaniemi taas? espoossa ai niin, mutta siis ? en osaisi sinne ilman navigaattoria.
Miksi pitäisi tietää, jos ei ole mitään syytä asioida siellä ? eihän toispaikkauntalainenkaan tiedä jonkun muun kaupungin alueita tai katuja? Miksi pitäisi tietää koko espoon tai helsingin tai vantaan sijainnit, vaikka ko. kaupungissa asuisikin, kun kaupungit ovat oikeasti todella isoja.
Se on enimmäkseen sellaista metsikköä ja omakotitaloaluetta.
asunut espoossa reilun vuoden, enkä tunne kuin oman asuin alueeni joten kuten. Ei täällä espoossa ole mitään minne mun pitäisi mennä, ellei nyt jotan virastoja lasketa.. liikun enimmäkseen helsingissä, koska sielä olen töissäkin. shoppailu tai muu ajan vietto jossain espoon kämäsissä kauppakeskuksissa ei kiinnosta yhtään.
en oikeesti tajua miksi ihmiset ehdoin tahdoin haluaa asua täällä.
vuan ne saappaat jalakaan ja lompsit mittomassa aareja :D. Eli liikkumalla mahdollisimman paljon esmes lenkkeillessä, pyöräillessä, rullaluistellessa. Etsit kartasta aina jonkun uuden reitin ja sitä sitten tutkimaan. Ja väittäisin minäkin, että tokko ne paljasjalkaisetkaan välttämättä kaikkea tuolta tietävät. Tarvinneeko tietääkään.
MINÄ OPIN HELPOSTI, KUN VALITSIN JULKISET LIIKENNEVÄLINEET, KÄVELYN JA POLKUPYÖRÄILYN. EN NÄE ONGELMAA. EIKÄ KYSYVÄ TIELTÄ EKSY!