Kuinka pitkään olette maksaneet opintolainojanne pois?
Kuinka iso laina siis, ja missä ajassa maksoitte pois?
Kommentit (26)
Noh, on mulla kolme ammattiakin.
Laina olis näillä näkymin maksettu 5 vuoden päästä, valmistuin 2007 (Yksi isompi erä maksettu välissä, muuten suht pienet lyhennykset)
Aloitin maksun n.2v sitten. Jäljellä n. 3500 e koska lyhennän vain satasen kuussa. Kodinhoidontuesta kuitenkin suuri summa. Parin kk päästä menen takaisin töihin ja toivon että pystyn lyhentämään suurempia summia.. Toisaalta en olisi selvinnyt opiskeluajasta ilman lainaa..
lainaa oli 8600€ ja maksoin vuodessa pois, siis kun valmistuin
Oho, saako kysyä edelliseltä, mitä työtä teet?
Itse opiskelen kansainvälistä liiketaloutta, eli työllisyysnäkymät ovat todella hyvät, mutta silti hermostuttaa yli 9000 euron opintolaina, joka saattaa kasvaakin vielä, mikäli en saa sopivaa työtä opiskelun ohelle ja joudun nostamaan lisää lainaa.
Tein jo pieniä oletuksia ja laskelmia tulevista palkoistani ja kyllä tuohon maksuun se joku viisi vuotta menisi. Vähemmän kai, jos eläisi tosi nuukasti. Huh.
Opintojen päätyttyä lainaa oli n.14 00e, pari tonnia oon maksanu hiljalleen pois, pitkä pieti vielä edessä. Lainaa otin 6 vuodelta, nyt kotihoidontuella, kaks kertaa vuodessa maksan lainaa pois.
Eli vähän yli 6500€
Jos maksan samaa tahtia kuin nyt olen maksanut vuoden, niin jäljellä on vielä 5,5vuotta maksamista. Mutta uskon, että kun töihin pääsen niin maksan lainaa nopeammin pois kuin nyt työttömänä(aikaisemmin kotihoidontuella).
Edelleen maksan, 20€/kk ja lainaa jäljellä 7000€. Odotan että pääsen sairaseläkkeelle ja opintolainarästini kuoletetaan.
Siihen asti maksan 20€/kk.
maksaa asumisen, ruuan ja kaikki muut kulut?
maksaa asumisen, ruuan ja kaikki muut kulut?
Kyllä ihan itse maksan asumiset ja muutkin.
T:16
Opinnot ovat vielä aivan kesken, mutta JOS kaikki menee suunnitelmien mukaan, niin lainasumma tulee olemaan 11 400€ +korot.
Josku mietin, onko opiskelemisessa oikeasti mitään järkeä, kun lukiopohjalta olisin saanut kahdessa vuodessa lähihoitajan tutkinnon ja olisin jo työelämässä velan kasvattamisen sijaan. Opiskelen siis AMK-tutkintoa alalle, joka on hyvin työllistetty mutta aika heikosti palkattu. Opintolainan koen välttämättömänä, ilman sitä ei pärjäisi (kaksi lasta) ja osittain nostetulla lainalla rahastressi olisi yhä ratkaisevasti vielä valtavampi kuin nyt. Huomaan olevani surkea äiti jatkuvan tiuskimisen kanssa jos stressaan riittävätkö rahat loppukuun ruokiin tai pitäisikö perua hammaslääkäriaika koska ei ole varaa ottaa laskua. Välillä lainanottaminen hirvittää, mutta toisaalta koen vain tasaavani elintasoa pikkulapsivuosien opiskelun ja koululaisvuosien työssäkäymisen väliltä.
Olisi mielenkiintoista kuulla, millaisista tuloista teette noita lyhennyksiä ja lyhennättekö samaan aikaan myös auto- ja asuntolainaa? Tuttu sanoi lyhentäneensä 500€ aina kaksi kertaa vuodessa, mutta hän oli tuona aikana työssäkäyvä sinkku ilman autolainaa ja pikkuisen yksiön vuokralla. Epäilen, ettei tuo välttämättä onnistuisi minulta kun lyhennysten rinnalla olisi kolmion vuokra tai lainan lyhennykset ja autolainakin tuossa vaiheessa. Ja bruttopalkka toivottavasti vähän päälle 2000€/kuukaudessa.
Lyhennän vain 75€/kk. Olen työtön yhden lapsen yh, asun keskustassa vuokralla kolmiossa ja minulla on auto mutta ei lainaa siitä. Lyhensin myös samaan aikaan silmälasieni lainaa (500€, ei ollut rahaa ostaa kerralla) mutta sain sen maksettua viime kuussa.
-16-
Opintoja on vielä jäljellä noin vajaaat parisen vuotta ja lainaa tällä hetkellä lähes 10 000 €. Eli lainaa tulee olemaan mukavasti!
En tiedä ollenkaan vielä miten aion tuota takaisin maksella, mutta koska tämä sossuala on niin huonosti palkattua, niin aika minimeillä tulee lyhennykset olemaan. Ellen sitten mene parempiin töihin vanhalla ammatillani (talouspuoli) ja tee nykyisiä opintojani ja uusia lainojani samalla turhiksi :)
Eli ehkä vain odottelen suuria yleisiä sosiaalialan palkankorotuksia, heh. Tai löydän valmistuttuani kunnon timanttityöpaikan..
lainaa 2011 alkuvuodesta ku aloin maksaa pois, 200 e kk plus korot noin 30 e alussa,nyt elokuussa maksan viimeisetkin pois, olen tehnyt ylimääräisiä lyhennyksiä aina kun varat sen sallineet, ja 6vuoden opiskeluista nuo lainat syntyneet, ei ole pahalta lainan maksu tuntunut, jätin kuitenkin rahaa elämiseen ja lomailuun ja silti 3 lapsen äitinä olen onnistunut ton noinkin lyhyessä ajassa lyhentämään. muita lainoja ei
Kyllä, mies maksaa pääasiassa kaiken muun, maksaisi myös, vaikken maksaisi tuota lainaakaan, ei se kodinhoidontuki ja lapsilisä (yht. n.500e) riittäisi elämiseen. Otan sitten enemmän rahallisesti vastuuta, kun palaan työelämään.
Lyhennän vain 75€/kk. Olen työtön yhden lapsen yh, asun keskustassa vuokralla kolmiossa ja minulla on auto mutta ei lainaa siitä. Lyhensin myös samaan aikaan silmälasieni lainaa (500€, ei ollut rahaa ostaa kerralla) mutta sain sen maksettua viime kuussa.
-16-
Tuo 75 euroakin kuulostaa nyt kovin suurelta summalta joka kuukausi irrotettavaksi, mutta voihan se onnistua. Mutta aika kauan sitä saa maksella, esimerkiksi tuolla 75€:lla laina lyhenisi 900€ vuodessa. Eli voisin laskea opintolainan maksuun menevän 10-15 vuotta (tietenkin haaveena, että saisi ainakin osan aikaa maksettua enemmän kuin tuon 75€ kuussa).
lainaa oli 8600€ ja maksoin vuodessa pois, siis kun valmistuin
ja aloin maksaa sitä vuosi valmistumisen jälkeen. Maksoin vuodessa pois.
maksoin n. kahdessa vuodessa takaisin, olisinko maksanut jotain 300 €/kk. Helppoa oli kun menot pysyivät n. samana mutta tulot nousivat.
0 päivää maksoin, koska työtulot riittivät elämiseen ja jopa säästöön. Puoliso taisi nostaa alle 2000 euroa, jotka maksoi pois pari kuukautta valmistumisesta. Olisi voinut halutessaan maksaa jo ennen tuotakin, kun oli jo töissä. Valmistuimme molemmat tavoiteajassa, toinen yliopistosta ja toinen ammattikorkeakoulusta.
Lainaa noin 7500 €, takaisinmaksun aloitin kaksi vuotta opiskelujen päättymisestä. Lainaa olen maksanut nyt kolme vuotta ja noin vuosi jäljellä.
Eli maksamiseen menee noin 4 vuotta. Samalla maksettu muitakin lainoja.
En ottanut opintolainaa, vaan kävin päivisin opiskelemassa ja kaikki illat, viikonloput ja lomat kävinkin töissä