Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ison perheen äiti: miten hanskaat välipalat, aamupalat ym.?

Vierailija
09.05.2012 |

Lapsiluvun kasvaessa minusta on alkanut tuntua kohtuuttoman hankalalta totutut aamupala- ja muut välipalakuviot ja kaipaisin vinkkejä ja kertomuksia siitä miten monilapsisissa perheissä on järjestetty nämä ns. pikkuateriat.

Olen aina välillä päättänyt, että tästä lähtien kaikki syövät meillä samaa välipalaa tai esim. aamuisin puuron, mutta kiitos mieheni ja aktiivisten lasten olemme aina palanneet tilanteeseen, jossa pöydässä on erilaisia leipiä, levitteitä, juustoja, leikkeleitä, mehut, maidot, jugurtit jne jne jne. ja tuon kaiken organisointiin ja erityisesti siivoamiseen kuluu kohtuuttomasti aikaa. MITEN te muut hoidatte tilanteen? Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että noita -paloja ei yleensä syödä samaan aikaan. Mies ja isommat lapset yläasteikäiseet) lähtevät kouluun omia aikojaan ja ottavat itse aamupalansa, kukaan ei siis ole kattanut pöytää vaan ottavat jääkaapista mitä kukin haluaa.

Pienemmille koululaisille ja kotihoidossa oleville tarjoan aamupalaksi kaikille samaa.

Välipalakin sitten tulee monessa osassa kun perhe kotiutuu ja on päivän aikana sönyt eri aikoihin, ja samalla kaavalla eli pienemmille tarjoan jotain, yleensä kaikille samaa tai esim kaksi vaihtoehtoa. Miehen ja yläkoululaisten välipaloihin en puutu.

Tää välipalahomma rasittaa kun ekat tulee koulusta nälkäisinä jo yhden jälkeen ja vikat lähempänä klo 16 ja koko se aika joku on välipalalla!

Iltapala on kahdessa erässä, ensin annetaan iltapala pienille (tokaluokkalainen ja sitä nuoremmat), se on sama kaikille.

Kun pienet on nukkumassa iltapalaa syövät vanhemmat ja kaksi yläkoululaista + nelosluokkalainen. Siinä on samalla kiva jutella kaikenlaista. Ja tässä taas kyllä kaikki ottaa mitä tykkää. Jälkien siivoaja vaihtelee.

Vierailija
2/8 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli älä nyt hitossa yksin kaikkea tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siivoavat myös jäljet.

Pienemmät syö puuroa.

Vierailija
4/8 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies herää aamulla ensimmäisenä (lähtee töihin). Hän keittää itselleen puuroa, josta riittää minulle ja kahdelle nuorimmalle lapsellemme. Vanhin lapsemme inhoaa puuroa: hän tekeekin itse itselleen aamupalaksi leipää tai paahtista.

Välipalasta olen minä vastuussa: se on kaikille aina sama. Esimerkiksi tänään karjalanpiirakkaa, juustoa, tomaattia ja kurkkua. Tein kaiken kaikille lapsille valmiiksi lautasille.

Vierailija
5/8 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ottavat välipalan itse jääkaapista kun tulevat. Hankala tehdä kaikille sama, kun tulevat eri aikaan, joillakin on iso nälkä, joillakin kaveri mukana jne, jotkut syövät nopeasti ennen treenejä jne.

Jäljet siivoavat itse, kun ovat syöneet.

Aamulla minä herään ekana, ja laita leivät paahtimeen, nostan juustot ja voit pöytään yms. ja lapset tekevät siitä itse leivän kun heräävät.

T. 8.v 11.v ja 15.v lasten äiti

Vierailija
6/8 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhin on koululainen, syö välipalansa omatoimisesti heti koulun jälkeen.

muille minä päätän että nyt on välipala, syödään puuroa/leipää/muroja/hedelmiä jne. sitten kysyn mitä ottavat leivilleen, puuroihinsa tms. teen kerralla kolme annosta + itselleni. siis kaikille samaa, mutta eri mausteilla usein.

mies syö lämmintä ruokaa kun tulee töistä ja iltapalan hän laittaa tarjolle. minäkin menen valmiiseen pöytään.

aamulla minä laitan kaikille, myös koululaiselle ja miehellekin, jos on syömässä.

Vierailija
7/8 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan esille apupöydälle ruokia, joita voi valita omalle lautaselleen sen verran mitä haluaa ja aikoo syödä.

Isommat tekee itselleen päällystettyä voileipää tai ottaa mysliä ja jugurttia/maitoa. Juomaa saa toivoa, joskus teen koko porukalle kaakaota tai teetä tai sitten otetaan maitoa, vettä tai tuoremehua.

Lautasen ja mukin kanssa ruokapöytään syömään rauhallisesti. Kun itse saa valita, osaa ottaa sen verran mitä jaksaa ja haluaa syödä. Itse huolehdin siitä, mitä tarjoan.

Tavarat on helppo korjata apupöydältä takaisin jääkaappiin tai kuivakaappiin. Jokainen vie omat asiat tiskiin, itse lopuksi pyyhin pöydän. Hyvin sujuu näin, ei synny yletöntä sotkua ja kaikki tuntuu olevan tyytyväsisiä.

Vierailija
8/8 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välipaloja ja edes aamupaloja ole pakko syödä ollenkaan. Asutaan Etelä-Euroopassa, täällä moni tekee näin. Syödään illalla sitten kerralla kunnolla. Eikä silti laihduta tuhottomasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi