Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Miehet ja naiset eivät voi olla vain ystäviä

Vierailija
05.05.2012 |

Miesten ja naisten väliset ystävyyssuhteet eivät koskaan ole täysin platonisia.

Wiscnonsin-Eau Clairen yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan naisten ja miesten välinen ystävyys on täyttä puppua.

Tutkimuksen mukaan miehillä on naisia useammin kiinnostusta muuhunkin kuin pelkkään platoniseen ystävyyteen. Useimmat naiset ovat kuitenkin vakuuttuneita siitä, että miehen kanssa on mahdollista olla vain ystäviä.

Tutkimuksen johtajan April Bleske-Rechekin mukaan selitys ystävyyssuhteiden mahdottomuuteen löytyy evoluutiosta. Bleske-Rechekin mukaan platoniset ystävyyssuhteet ovat historiallisessa mittakaavassa suhteellisen tuore asia.

Miehet ovat kiinnostuneita naispuolisista ystävistään perimänsä takia – miesten suvunjatkamisvietti on naisia voimakkaampi.

- Miehillä on suurempi tarve jatkaa geneettistä perimäänsä. Heidän mahdollisuutensa suvun jatkamiseen pienenevät, jos he eivät yritä mahdollisimman montaa naarasta, Bleske-Rechek kertoo.

Bleske-Rechekin mukaan kiinnostus toista sukupuolta kohtaan nousee esiin jossain vaiheessa, vaikka molemmilla olisi aikomus vain platoniseen ystävyyssuhteeseen.

Tutkimuksen mukaan miehet ilmaisivat useammin kiinnostuksensa naispuolisia ystäviään kohtaan kuin naiset miehiä kohtaan. Naiset sen sijaan uskoivat, etteivät miespuoliset ystävät ajattele heitä seksuaalisesti tai ole kiinnostuneita heistä.

Ystävä on riski parisuhteelle

Mies-nais-ystäväparien romanttiset parisuhteet kärsivät sitä enemmän mitä viehättävämpi "platoninen" ystävä oli.

- Onko se niin, että "sekaystävyydellä" on negatiivinen vaikutus romanttisiin parisuhteisiin?, Bleske-Rechek ihmettelee.

Suuri osa tutkimukseen osallistuneista tiedosti riskin ystävyssuhteen vaikutuksesta omaan parisuhteeseen.

- Usein he olivat valmiita ottamaan riskin ja kestämään ystävyyden hyvät ja huonot puolet, sillä he olivat tyytyväisiä ystävyyssuhteisiinsa.

Tutkimuksessa seurattiin 400 aikuisen ystävyssuhteita.

Tutkimus julkaistiin Journal of Social and Personal Relationshipsissa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin minun ja ex-miehen välillä, samoin kaikkien työkavereiden ja ystävieni aviomiesten kanssa....Yksikään niistä ei todellakaan kiinnosta minua pätkääkään ihan siinä mielessä, ja tuntuisi hätävarjelun liioittelulta ja hieman itserakkaalta kuvitella niiden kaikkien kuola valuen koko ajan haaveilevan vaakamambosta minun kanssani...hih..imartelevaahan se toki olis, mutta enpäs jaksa vain uskoa moiseen... Ystävyyttä voi olla; ei aina kaikki jaksa miettiä jyystämistä puoleen tai toiseen....elämässä on niin paljon muutakin kivaa.

Vierailija
2/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuttukaan, vaan läheisestä ystävyydestä. Ja kyllä minä tuohon uskon, ja myös siihen, että se on useammin se mies, jolla nimenomaan herää ne romanttiset tunteet. Ainakin empiirinen kokemukseni omasta ja tuttujen elämästä tukee nimenomaan tätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on joskus puhuttukin miespuolisessa kaveriporukassa ja kyllä kundit kaikki myönsivät, että jossain määrin seksuaalisesti niitä kaikkia naisystäviä ja -kavereita kuitenkin ajatellaan aina. Naisille on turha tätä sanoa, sillä eiväthän he osaa asettua miehen asemaan: aivan oikeasti, miehen on evoluutio virittänyt hakemaan itselleen mahdollisimman monta parittelukumppania ja siksi vastakkainen sukupuoli kiinnostaa aina myös siinä mielessä.

Hyvin usein on vastaan tullut ystävyyssuhteita, joissa nainen on varma homman platonisuudesta mutta mies tavallaan kärkkyy koko ajan tilaisuutta siihen, miten asiaa saisi vietyä pitemmälle. Perusbiologiaa, jota empiiriset havaintoni reaalimaailmasta täysin tukevat.

Siispä summa summarum: totta kai tyttö/nainen ja poika/mies voivat olla kavereita, mutta täydelliseen platonisuuteen en miespuolisen osapuolen kohdalta usko.

Vierailija
4/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun paras ystäväni on homomies ja olen vakuuttunut, että ystävyytemme on platonista.

Vierailija
5/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on munkin helppo uskoa että se menee noin yleensä. Myös omat yritykseni läheiseen ystävyyteen miesten kanssa ovat aina jossain vaiheessa kariutuneet, tyypillisesti silloin kun olen alkanut vakavaan parisuhteeseen, mutta myös ihan siten että mies on lopulta alkanut lähennellä.

Sen sijaan kaveritasolla, kun ei olla hirveän läheisiä, se ei haittaa vaikka siinä jotain pientä eroottissävyistäkin olisi mukana. Kaveritasolla se ei haittaa, koska tunteet eivät ole niin syviä. Esim. meidän työporukassa on jos jonkinlaista pientä flirttiä meneillään koko ajan, eikä se ketään häiritse.

Vierailija
6/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"....nainen on varma homman platonisuudesta mutta mies tavallaan kärkkyy koko ajan tilaisuutta siihen, miten asiaa saisi vietyä pitemmälle...."

*******'

Tuopa oli mielenkiintoinen kommentti, kantansa kullakin, mutta olen edelleenkin kuitenkin ihan vakuuttunut, että kaikki ystäväni (miehet, naiset, homot, lesbot) eivät jatkuvasti kiiluvin silmin kyttää ja kärky koko ajan tilaisuutta lakanoiden laulattamiseen kanssani....;) Uskon edelleenkin vakaasti molemminpuoliseen platonisuuteen ja sen onnistumiseen. Kaikki ihmiset eivät vain ajattele seksiä koko ajan...;) Se homma ei edes NATSAA kaikkien välillä, siinä pitää olla juuri oikeaa kemiaa! En usko, että miehet ovat niin sieluttomia, että koneina vain "panevat kaikkea mikä liikkuu". Täytyyhän niillä jotain korkeampaa aivotoimintaa olla...;)

Vierailija
7/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon edelleenkin vakaasti molemminpuoliseen platonisuuteen ja sen onnistumiseen. Kaikki ihmiset eivät vain ajattele seksiä koko ajan...;) Se homma ei edes NATSAA kaikkien välillä, siinä pitää olla juuri oikeaa kemiaa! En usko, että miehet ovat niin sieluttomia, että koneina vain "panevat kaikkea mikä liikkuu". Täytyyhän niillä jotain korkeampaa aivotoimintaa olla...;)

Tietenkään homma ei mene niin, että koneellisesti haluttaisiin jyystää aivan kaikkia. Mutta läheisempi tutustuminen saa hyvin usein miehen vietit heräteltyä myös eroottiselta kannalta. Jos et pahastu, niin sanon että juuri tätä vaihetta naiset yleensä eivät huomaa eivätkä ymmärrä. Voisit yllättyä, jos pystyisit oikeasti katsomaan mieskavereittesi ajatuksiin. :)

Toivoo se mies, joka ei platonisuuteen usko.

Vierailija
8/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäpäs täytyy puntaroida asiantuntijan sanaa; enhän minä tosiaankaan meedio ole enkä ajatuksia osaa lukea..;) Alan tästä lähjtien vilkuilla tietävä hymy naamallani ystäviäni ajatellen mielessäni salaa hiljaa " tiedän, mitä ajattelet, vaikket edes vielä itse tietäisi ajattelevasi sitä..."...;) Ex-ukkoa tapaankin huomenna, se onkin niin tuttu, että sille voin karjaista heti suoraan korvaan " No, tunnusta pois, panettaako ??!!"...;) (voi ukkokääkkä lentää seljälleen pelästyksestä..;)

terveisin kolmonen

Vierailija
9/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäpäs täytyy puntaroida asiantuntijan sanaa; enhän minä tosiaankaan meedio ole enkä ajatuksia osaa lukea..;) Alan tästä lähjtien vilkuilla tietävä hymy naamallani ystäviäni ajatellen mielessäni salaa hiljaa " tiedän, mitä ajattelet, vaikket edes vielä itse tietäisi ajattelevasi sitä..."...;) Ex-ukkoa tapaankin huomenna, se onkin niin tuttu, että sille voin karjaista heti suoraan korvaan " No, tunnusta pois, panettaako ??!!"...;) (voi ukkokääkkä lentää seljälleen pelästyksestä..;)

terveisin kolmonen

Tai paremminkin, keskustelkaa aiheesta rauhallisesti ja asiallisesti, eksät varmaan siihen pystyvät hyvin. Luulen, että jos mies on sinulle rehellinen hän voi antaa sinulle uuttaluotaavan näkemyksen meidän urospuolisten ajatusmaailmaan. :)

Terveisin herra ysi.

Vierailija
10/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin on täysin platoninen ja erittäin läheinen ystävyyssuhde exään, ja jossain välissä puhuttiinkin siitä, miten kumpikaan ei enää halua toista, vaikka taas toisistaamme välitetään, ystävinä. Tunnen miehen siksi hyvin, että huomaisin jos valehtelisi. On se ystävyys mahdollista:) Tietty, tässä se ero juuri tuleekin, suhde ei AINA ole ollut platoninen, kun kerran on ex:)

Vierailija
11/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta turiset; noinhan sen täytyy olla; eli siis jos on jo 20 vuoden kiintiö jyystetty täyteen, niin sen jälkeen voi jo rauhoittua ja on lupa levätä, ja saa olla loppuikänsä iloisesti pelkkä platu ystävä exän kaa ! Nyt se selvis..;)

Mutta herra ysi horjutti suuresti nyt uskoani; herranjeekara; jos hänen mukaansa työkaverinikin salaa himoitsee mua kuola valuen, jösses missä vanhoissa farkuissa olen lötkötellyt töissä ja istunut sen pöydälläkin, kun olen pitänyt sitä täysin vaarattomana; nyt olen ihan lanttu sekaisin, mitä laitan päälle maanantaina töihin! Säkkiä ja telttaa, vaiko piukat mustat Levikset? Jos ukko kerran fantasioi, niin annetaan sille sitten bensaa liekkeihin koko rahan eestä..;))*pyrskii*

tv 3

Vierailija
12/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologisia perustotuuksia vaan on vaikea muuttaa.

Vierailija
13/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon edelleenkin vakaasti molemminpuoliseen platonisuuteen ja sen onnistumiseen. Kaikki ihmiset eivät vain ajattele seksiä koko ajan...;) Se homma ei edes NATSAA kaikkien välillä, siinä pitää olla juuri oikeaa kemiaa! En usko, että miehet ovat niin sieluttomia, että koneina vain "panevat kaikkea mikä liikkuu". Täytyyhän niillä jotain korkeampaa aivotoimintaa olla...;)

Tietenkään homma ei mene niin, että koneellisesti haluttaisiin jyystää aivan kaikkia. Mutta läheisempi tutustuminen saa hyvin usein miehen vietit heräteltyä myös eroottiselta kannalta. Jos et pahastu, niin sanon että juuri tätä vaihetta naiset yleensä eivät huomaa eivätkä ymmärrä. Voisit yllättyä, jos pystyisit oikeasti katsomaan mieskavereittesi ajatuksiin. :) Toivoo se mies, joka ei platonisuuteen usko.

kun on ulkonäöltään epänaisellinen. Esimerkiksi minulla on erittäin lyhyet hiukset enkä meikkaa ja olen ystävä monen miehen kanssa enkä todellakaan usko että kukaan heistä hinkuisi sänkyyn kanssani kun tarjolla on miljardeja naisia jotka ovat naisellisempia.

Vierailija
14/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kaikki miehet kerran väijyy tilaisuutta päästä pidemmälle; miksi naiset sitten saa pakkeja? Kyllä, joskus naisetkin torjutaan, jos he ovat kiinnostuneita jostain miehestä. Mies sanoo, että haluaa olla vain ystävä. (siis vapaa sinkku hetero mies )

tv 3

Vierailija
15/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintäänkin anaalista tai oraalista "ystävyyttä".

Sen sijaan normaalia yhdyntää harvemmin harrastetaan ystävien kesken.

Melko kyynistä mutta totta.

Vierailija
16/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on niin, että jos nainen on miehen mielestä ulkonäöllisesti viehättävä, niin silloin käy seksi mielessä, mutta jos ei ole, niin ei käy (muuten kuin siten, että eipä kiinnosta siinä mielessä yhtään)? Vai miten on? Ja jos mies sanoo, että haluaa olla vain ystävä, niin kai se nyt tarkoittaa vain sitä, että ei halua suhdetta ko.naisen kanssa, ei halua naista edes seksuaalisesti, tai voisi kyllä kerran sutaista mutta menisi niin vaikeaksi jos nainen alkaakin roikkua että ei kiitos.

Vierailija
17/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA en ole koskaan tajunnut, mitä se haittaa. Eikö voi olla ystävä vetovoimasta huolimatta?

Itse huomaan todella herkästi henkilöiden välisen sähkön, ja myös "ihastun" herkästi - en siis tarkoita vakavaa ihastumista vaan viehättävien miesten huomaamista.

Ei tämä ole minusta mikään ongelma ystävyyssuhteissa. Minulla on parikin hyvää miespuolista ystävää, joihin tunnen myös tiettyä vetoa ja uskon tunteen olevan molemmipuolinen. Tietysti pitää olla järkevä niin, ettei lähde johonkin kynttiläillalliselle heidän kanssaan kahdestaan, mutta en näe tuossa muuten mitään ongelmaa. Yksi hyvä suojakeino on sekin, että esittelee ystävän puolisolleen ja pitää yhteyttä vaikka mieluummin pariskuntina kuin ihan kahdestaan.

Vierailija
18/18 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ollut tätä mieltä..uskon, että molemminpuolinen platoninen ystävyys onnistuu, jos kumpikaan ei ole toisesta seksuaalisesti kiinnostuneita, mutta sellainen taas on aika harvinaista. Usein kai nainen haluaa seksikumppaniltaan myös viehättäviä henkisiä ominaisuuksia, kun taas miehelle kelpaa seksiin millainen nainen tahansa joka vähänkään miellyttää silmää, eli jos mies ja nainen kokevat, ettei heistä olisi keskenään romanttiseen parisuhteeseen, niin nainen suhtautuu sitten mieheen kuin veljeensä, mutta mies taas voisi hyvin harrastaa sitä seksiä ilman syvempiä tunteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä