Pinnallinen laskimontukkotulehdus sääressä, pitäisikö käydä lääkärissä?
Minulla on suonikohjut ja nyt sain elämäni ensimmäisen pinnallisen laskimontukkotulehduksen. Pidin caprihousuja ja ilmeisesti juuri kohjun päälle tullut lahkeensuu oli liian tiukka, koska pari päivää myöhemmin kohtaan, säären ala-sisäsyrjälle, oli ilmaantunut 10cm pitkä, kipeä, turvonnut ja punoittava kohta, jossa on tunnettavissa heti ihon alla arka paksuuntunut kova suoni. Googlettelin itselleni diagnoosin, mielestäni se vaikuttaa aikamoisen selvältä, ja hoidoksi Hirudoid Forte -geeliä ja Buranaa. Kauankohan tämä kestää ennen kuin paranee ja oletteko käyneet lääkärillä näyttämässä tällaisia? Kohta ei siis ole iso eikä valtavan kipeä, joten pärjäilen kyllä tämän kanssa kotona.
Kommentit (14)
jälkeen. Sain hoitajalta ohjeeksi käyttää apteekista saatavaa voidetta, toisella kertaa taisi olla Trombosol ja toisella Hirudoid Forte (tai sinnepäin). Meni nopsaan ohi, joten lääkärireissulle ei ollut tarvetta.
Itselläni on ollut keuhkoveritulppa, joka ei oireillut mitenkään etukäteen. Yhtäkkiä en vaan saanut enää henkeä...vedettyä....
Onneksi puhelin oli lähellä ja ambulanssi muutamassa minuutissa.
Tajuatko, että se tulppa voi lähteä sieltä liikkeelle ja mennä sydämeen tai keuhkoihin? Se on tosi vaarallista. Et sä tiedä, milloin se lähtee sieltä liikkeelle, kun veri vielä virtaa.
Instrun sukat: eivät ne ole lääkinnälliset! Siellä myydään vaan laadukkaampia 'lentosukkia'. Oikeissa on painemerkinnät, esim. 18-21 mm Hg ( 2,4-2,8 kPa) on mun sukat. Merkki on Venosan.
Lisäksi mulla hormonikierukka laskettiin lisäävän tulppariskiä, vaikka varmaa näyttöä siitä ole.
Älä pelleile hengelläsi.
Aikaisemmin ei noita pinnallisia laskimontukoksia hoidettu muuta kuin juuri Hirudoidilla ja särkylääkkeellä tarvittaessa. Nykyisin annetaan "napapiikit" vähän tilanteesta riippuen esim. kuukaudeksi. Valtaosalla paranisi ilmankin, mutta pienellä osalla pinnallinen tukos etenee syväksi ja silloin on keuhkoveritulpan riski olemassa.
Tietää lekuri.
6 kuukauden ajan laskimotukkotulehdus jalassa ja jouduin käyttämään paksuja tukisukkia koko ajan. Jalkaa kyllä ultrattiin, mutta ei siihen mitään muuta hoitoa ollut kuin hirudoid ja tukisukka.
pinnallinen laskimotulehdus ja kävin sitä näytämässä terveyskeskuksessa hoitajalle. Sanoi että voitele Hirudoid Fortella, tulehduskipilääkettä ja pidä jalkaa ylhäällä. No en sitte nostanut koko rasvaa janappasin pari tabua ja parissa viikossa parit hävisivät.
Hoitaja sanoi että jos on oikea tulppa, niin se tuntuu takana ja silloin jalalla ei kuulemma kävellä.
Tämän perusteella menen sitten kuitenkin jo huomenna päivystykseen näyttämään jalkaani.
ap
Onko sulla muita veritulppariskejä, hormonaalinen ehkäisy, sukurasite, aikaisempia keissejä? Mulla pinnallinen trombi muuttui tukosriskiksi, joka otetaan huomioon leikkauksissa ja lääkinnälliset tukisukat pitää olla koko ajan. Lääkärit sanoivat, että se mun tukos saattoi olla myös syvä, ei pystytty tutkimaan ajoissa.
Sinuna soittaisin kuntasi terveysneuvontaan ja kysyisin, pitäisikö tulla näyttämään. Diagnoosiin tarvitaan ulltraäänilaite / verikokeet.
Eli: sulla voi olla vakavampikin tukos, joka on alkanut pinnallisena! Hakeudu pikaisesti ammattilaisen arvioon, ei näitä voi itse tietää. Jatkossa pidä huoli, että saat hoitoa, hanki ne tukisukat (niitä saa myös varpaat vapaina).
ohi, sitä mietinkin, että kauanko tällaiset yleensä kestävät.
Ei ole muita veritulppariskejä tietääkseni. Hormonikierukka kyllä on, mutta se ei kai ole riski. Ja suvussa ei ole tulppia, eikä itsellä ole tulppataipumusta, se tutkittiin verikokeella pari vuotta sitten kohtukuoleman yhteydessä. Tukisukat mulla onkin hommattuna jo vuosia sitten, Instrusta, ihan kunnolliset. Talvisin käytän niitä aina, mutta kesällä se tuntuu vähän tylsältä enkä ole silloin niin jaksanut niitä pitää. Hui, ai voisi olla syvä tulppa? Mutta mistään muualta ei kyllä ole kipeä tai turvonnut, ainoastaan tuosta yhdestä pienestä kohdasta. Kai syvä tulppa jotenkin sattuisi tai turvottaisi jalkaa noin yleisestikin?
ap
jos sieltä jotain irtoaa suoneen liikkeelle niin siinä voi henki mennä.
Vastaavassa tilanteessa sain napapiikit parille viikolle. Tukoskohta oli niin kipeä, että en voinut pitää housuja ja kävely sattui myös...
Lääkäriajat vaan on täälläpäin kiven alla, joten mieluummin olisin parannellut tätä kotosalla.
ap
Tajuatko, että se tulppa voi lähteä sieltä liikkeelle ja mennä sydämeen tai keuhkoihin? Se on tosi vaarallista. Et sä tiedä, milloin se lähtee sieltä liikkeelle, kun veri vielä virtaa.
Instrun sukat: eivät ne ole lääkinnälliset! Siellä myydään vaan laadukkaampia 'lentosukkia'. Oikeissa on painemerkinnät, esim. 18-21 mm Hg ( 2,4-2,8 kPa) on mun sukat. Merkki on Venosan.
Lisäksi mulla hormonikierukka laskettiin lisäävän tulppariskiä, vaikka varmaa näyttöä siitä ole.
Älä pelleile hengelläsi.
Saponiinit
Antioksidantit
Kalaöljy
Flavonoidit
Vitamiinit
Entsyymit
Kuumentamattomat säilöntäaineettomat ei-säteilytetyt kasvikset
Omenaviinietikkaa veteen juomaksi
Lääkäri katsoi sitä, selitti mikä se on ja antoi ohjeeksi syödä särkylääkettä. En saanut kuvaa, että olisin ollut hengenvaarassa eikä mitään ultria tehty. Tästä on muutama vuosi.