Auttakaa tyhmää! passin hakemisesta kysymyksiä.
En löytänyt ohjetta näihin poliisin sivuilta.
1.Passia hakiessa pitäisi olla mukana voimassaoleva passi tai henkilökortti. Minulla ei ole kumpaakaan, passi on mennyt vanhaksi, enkä edes löydä sitä. Miten toimitaan?
2. Pitääkö minulla olla jokin paperi tai todistu lapselle hakiessa, että olen yksinhuoltaja? Mistä sellaisen saa?
3. voinko tehdä hakemuksen ihan mihin vain poliisilaitokselle? esim Turussa asuessani täytyykö mennä Turun asemalle, vai voinko mennä lähikuntiin?
kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
Kommentit (4)
Passihakemus on jätettävä henkilökohtaisesti. Hakijan henkilöllisyys todistetaan voimassa olevalla passilla tai henkilökortilla. Mikäli passin hakijalla ei ole voimassa olevaa henkilökorttia tai passia, pyritään henkilöllisyys selvittämään henkilöllä hallussaan olevien muiden henkilöllisyyttä tukevien asiakirjojen ja rekisterihakujen sekä tarvittaessa myös haastattelun avulla.
Passia haettaessa on oltava mukana:
1 valokuva (enintään 6 kuukautta vanha)
passi tai henkilökortti (Huom. ei ajokortti)
alle 18-vuotiaalla hakijalla: jokaisen huoltajan kirjallinen suostumus (mikäli huoltajat eivät ole paikalla passia haettaessa) Huoltajan suostumus -lomake
18 -30-vuotiaalla miehellä: sotilaspassi, siviilipalvelustodistus tai kutsuntatodistus. (Jos asevelvollinen ei osoita että maanpuolustusvelvollisuus ei ole esteenä passin antamiselle, hänelle voidaan myöntää passi enintään sen vuoden loppuun, jolloin hän täyttää 28 vuotta.)
Huomioithan, että passi maksetaan hakemusta jätettäessä. Ks. Passin maksaminen
Kannattaa myös pyytää passihakemuksen jättämisen yhteydessä, että poliisi lähettäisi valmiin passin kirjattuna kirjeenä kotiosoitteeseesi. Poliisi lisää kirjatun kirjeen hinnan passin hintaan.
Matkustettaessa henkilötietojen (nimi ja henkilötunnus) on oltava passissa ajan tasalla. Uusi passi on haettava esimerkiksi silloin, kun sukunimi vaihtuu avioliiton seurauksena.
Täältä
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/CE0576C3C0519482C22571CE00…
poliisilaitokselta. Jos asut Turussa, hae passi Kaarinan tai Raision poliisilaitokselta. Pääset huomattavan paljon lyhyemmällä jonotusajalla.
Jos ei ole voimassaolevaa, niin virkailija tenttaa sinulta varmistaakseen, että olet kyseinen henkilö. Lisäksi ajokortti tms. mukaan.
Jos olet yksinhuoltaja, niin eikös sulla ole lapsen isän ja itsesi allekirjoittama sopimus huoltajuudesta? Se riittänee. Tosin ei varmaan tarvitse, sillä virkailija näkee koneelta tiedon siitä, että olet yksinhuoltaja (kun kyselee henkilötietojasi, niin täytyy nähdä lastesi nimet yms. ja myös vanhempiesi tiedot, koska kyselee nimiä, syntymäaikoja ja -paikkoja yms).
Hakupaikasta en tiedä, kun olen hakenut omat ja lasten passit oman paikkakunnan poliisilaitokselta. Uskoisin, ettei ole pakko olla oma, mutta varmaa tietoa ei ole.