Etäisä sitten tempaisi
Poikani, teini-ikäiset lähtivät isälleen viikonlopun viettoon. Satuin soittamaan nuoremmalle eräästä asiasta ja väkisin jouduin kuulemaan ihan tajuttoman huudon siellä taustalla. Isänsä siellä huusi kurkku suorana vanhemmalle pojalleni. Koitin kysellä mitä ihmettä siellä tapahtuu, mutta nuorempi poika sanoi että soittaa kohta.
No, ehti vanhempi poika soittaa ensin, itkien. Isänsä heitti hänet pihalle. Sanoin että tulee heti kotiin. Soitin poikien isällä ja tämä vain minulle että "tuki sinä turpasi" ja sulki puhelimen.
*oon aivan totaaliäimänä*
poika tuli sitten kotiin ja keskusteltiin pitkään. Kertoi että isänsä oli jo alkujaan pahalla päällä, kiroili kuulemma paljon ja josta vanhempi poikani oli isälleen maininnut, että voisiko lopettaa. Tämä oli raivostunut siitä sitten ja läpsäissyt poikaa myös.
Tää on aivan käsittämätöntä! Kertakaikkiaan ennenkuulumatonta. Koskaan ole kuullutkaan mistään tämmösestä. Erosin hänestä aikoinaan sen takia etten vaan enää kestänyt sitä ihmistä, meillä oli tosi hankalaa.
Kysymykseni kuuluu, mitä minä teen? Selvää on ettei pojat mene isälleen enää, ainakaan vähään aikaan, jos ollenkaan. Oon aivan pöyristynyt ja surullinen pojan puolesta. Toinen on maansa myynyt tuolla ja allapäin. Selvää on etten keskusteluyhteyteen poikien isän kanssa tule pääsemään vaikka itse haluaisin mutta ei tätä voi tähänkään jättää.
Mitä minä teen?
Kommentit (11)
poikaas ainakin olemaan puuttumatta aikuisen kiroiluun. Lähtis mullakin muksut jäähylle, jos ne alkaisi viisastella kun satun kiroilemaan.
Teini-ikäisen ei tarvitse mennä tapaamisiin. Aikuinen (etäisä) voi ottaa itse yhteyttä, kun tajuaa asian vaativan selvittelyä. Syyllistyi rikokseen. Voit ottaa myös lastenvalvojaan? yhteyttä, joka hoitaa asioitanne. Siis häneen, joka on esim. sopinut elarit ja tapaamiset aikoinaan. Hän osaa neuvoa kuinka asian kanssa on normaalia edetä. Nuori ei missään nimessä saa joutua kokemaan, että on hänen syytään tai että olisi ansainnut tai aiheuttanut tämän. Eikä myöskään unohtamaan ja pyyhkimään asian pois mielestään. Tiedä mitä seuraavalla kerralla tapahtuu, jos nuori vaikka jotain sopimatonta sääntöjen vastaista tekeekin, niin kuin melkein jokainen jossain vaiheessa. Ole vahva ja näytä lapsellesi kuinka arvostat häntä ja näytä hänelle malli, että hänkin osaa arvostaa ja kunnioittaa itseään. Vaatia, että häntä kohdellaan oikeudenmukaisesta jatkossakin elämässä. Isällä on nyt todella keskustelun paikka ja anteeksi pyydettävää paljon. Ei ansaitse lasten aikaa,jos ei pysty edes lakia noudattamaan. Puhumattakaan mitä tuo tekee lapsen itsetunnolle. Ja sitä tärkeämpää ei paljon olekaan. Asia oikein hoitamalla on välit vielä korjattavissa, mikäli isä tajuaa tekojensa vaikutukset.
Vanhemman kuuluu minun mielestäni osata hillitä kielenkäyttöään ja raivoaan lapsen edessä.
Tai ainakin selittää lapselle, että miksi käyttäytyy sillä tavalla.
poikaas ainakin olemaan puuttumatta aikuisen kiroiluun. Lähtis mullakin muksut jäähylle, jos ne alkaisi viisastella kun satun kiroilemaan.
puhuisin nyt rauhassa poikien kanssa mitä tapahtui ja sitten mietittäisiin yhdessä jatkoa. Jos pojista tuntuu, että haluavat ottaa vähän etäisyyttä isään, se voisi olla tarpeen. Teini-ikäisten ehdoilla mennään tapaamisissa. Ne voivat tapahtua myös teillä kotona tai kaupungilla. Kunnioita poikiesi ajatuksia ja mielipiteitä.
En tiedä pitäisikö sinun puhua exäsi kanssa, joskus se pahentaa tilannetta.
Joka tapauksessa isä toimi erittäin sopimattomasti ja nyt on vakavan tilannearvion paikka. Läpsäisy on rikos ja kyllä se vaan on niin, että samassa taloudessa asuvan isän raivoa sietää paremmin kuin etäisän.
Tsemppiä teille!
t. kohtalotoverit
Jo on idiootin idioottimainen neuvo!!
tiukasti napaan asti vaan, minä kiroilen jos siltä tuntuu, eikä siinä yhdenkään teinin tarvitse ruveta hienostelemaan ja lässyttämään. Voi millaisia neitejä oottekaan pojistanne kasvattaneet, jos kokevat vielä teini-iässä tarvetta neuvoa vanhempiaan kielenkäytössä.
kakara alkaa viisastella? Miehiltäkö viedään kaikki oikeus olla mies ja isä? Tätäkö se on olla feminismi Suomessa?
kakara alkaa viisastella? Miehiltäkö viedään kaikki oikeus olla mies ja isä? Tätäkö se on olla feminismi Suomessa?
Pentti muualle riehumaan, tämä on Vauva-lehden keskustelupalsta...
Tää taitaa nyt olla keskustelun paikka teinien kanssa, kunnolla. Ei ole aikaisemmin tällaista ollut. Aion myös ottaa yhteyttä sinne lastenvalvojaan. Tekisi mieli soittaa exän vanhemmille ja kertoa mitä se teki, oon niin vihanen hälle.
Idioottimaista käytöstä.
Ap
Jo on idiootin idioottimainen neuvo!!
tiukasti napaan asti vaan, minä kiroilen jos siltä tuntuu, eikä siinä yhdenkään teinin tarvitse ruveta hienostelemaan ja lässyttämään. Voi millaisia neitejä oottekaan pojistanne kasvattaneet, jos kokevat vielä teini-iässä tarvetta neuvoa vanhempiaan kielenkäytössä.
loppuu sultakin kiroileminen ja muutenkin imbesillin puhe.
Onko hän aiemmin käyttäytynyt samalla tavall? Vai oliko tämä ihan uutta ja odottamatonta? Onko miehellä väkivaltaisia taipumuksia tai käyttääkö alkoholia? Kannattaisko kuitenkin koittaa päästä keskusteluyhteyteen miehen kanssa ja selvittää hänen versionsa asiasta?