Saako yo-juhlakutsussa pyytää lahjaksi rahaa?
Meillä tyttö tekee kutsuja ja miettii, voisiko siihen laittaa ihan selkeästi, että pääsykokeiden jälkeen haluan lähteä matkalle, jota varten kerään rahaa tilille X.
Tiedetään, että yo-juhliin ei kutsuta, mutta tämä kutsu on menossa niille kaukana asuville sukulaisille, jotka tulevat kunnolla kylään ja syömään. Voisiko vihjaista, että tarjolla on kunnon pitopöytä, joka ei ole ihan halpa?
Kommentit (11)
vai miksi tarjoilujen hinta ja lahjojen määrä mitenkään liittyy toisiinsa?
Vai onko oletusarvona, että hääparille pitää maksaa siitä, että he tarjoilevat juhlissaan ruokaa?
Vai onko oletusarvona, että hääparille pitää maksaa siitä, että he tarjoilevat juhlissaan ruokaa?
mutta lukiolainen tuskin itse yo-juhlia
mutta lukiolainen tuskin itse yo-juhlia
jos vieras saa ihan saman hyödyn huolimatta siitä, oliko maksajana kutsuja vai joku muu. Tässä on kyse kutsutulle laitettavasta "pääsymaksusta" eikä siitä, kuka ne juhlat oikeasti maksaa.
mielestäni ihan kivasti jotenkin, että
"Muistamiset voi laittaa opintotililleni Nordea 38279-......"
tarjolla on muutakin syötävää kuin pikkupaloja. Osa vieraista saattaisi käydä syömässä ennen teille tuloa.
Tarjottavien hinnasta en itse kyllä mainitsisi yhtään mitään. Sen sijaan minusta rahalahjatoive on ihan ok ja sen voi kernaasti kertoa, kun kerran on jo tiedossa, mihin raha menee.
Onnea ap:n lapselle ja hauskoja juhlia! Meilläkin juhlitaan tänä keväänä.
Eikö kukaan osaa enää hyviä tapoja?
Täyspäiset ihmiset kyllä ymmärtävät antaa lahjan, ja se lahja on heidän itse päätettävissään. Vertailun vuoksi, pääsin ylioopilaaksi v.1983 ja kyllä sitä rahaa tuli silloinkin ihan tarpeeksi, yli 1500 markkaa muiden lahjojen ohella. Ja esikoinen sai yli 1300 euroa ja ketään ei siis näihin juhliin kutsuttu ja kaikille tarjottiin ruoat ja juomat.
Eikä siis vihjattu mistään rahasta, voi hyvää päivää.
meillä lapset eivät laittaneet kutsuun mitään toivetta (ja kyllä meillä päin ainakin kutsutaan yo-juhliin!), mutta sukulaiset kyselivät joko lapsilta itseltään tai minulta toiveita. lapset toivoivat sitten kumpi mitäkin, astioita, koruja ja taidetta, kun toiveet loppuivat, sanoivat vain että ei ole mitään erityisiä toiveita. käytännössä kaikki, joille ei kerrottaessa sanottu toivetta, toivat rahaa.
vuoroin teillä, vuoroin meillä -periaatteella. Tänään tarjoon mä, ens kerralla tullaan teille. En kehtaisi laittaa hintaa niille ruoka- ja juoma-annoksille. Laittakaa sit hyvät ihmiset kukkaronne mukaan.
mielestäni ihan kivasti jotenkin, että "Muistamiset voi laittaa opintotililleni Nordea 38279-......"
hemmetti on opintotili? Ei yhtään mikään muu kuin tavallinen pankkitili josta ne rahat tuhlataan.
Eikä tosiaan voi laittaa mitään tilinumeroa. Yleensä ensinnäkin ylioppilaan vanhemmat toimivat kutsujina eikä ylioppilas itse. He voivat sitten kysyttäessä kertoa että jos jotain haluaa tuoda, niin erityistoiveita ei ole mutta rahaa opiskeleva nuori tarvitsee aina.