Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada kapalossa pitkään nukkunut vauva nukkumaan ilman kapaloa?

Vierailija
26.04.2012 |

Huiskaa itsensä käsillään hereille, mutta kapalo rauhoittaa unille. Äiti on tottunut liian hyvälle, kun kokonaisia öitä nukutaan, mutta kohta vauva taitaa olla liian iso kapaloon. Mikä avuksi? Unipussikaan ei hillitse noita levottomia käsiä..

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos valmistetaan suorakaiteen muotoinen vähän lasta pidempi pussi. Napit voivat olla edessä kaula-aukosta alaspäin.

Vauvan kädet eivät säpsäähtele samoin kuin pelkän peiton alla ja unipussissakin vain jalat ovat pussin sisällä.

Olen ommellut vauvoilleni ulos vaunuun talvikäyttöön makuupussin, irrallisen karvavavuoren sinne sisään. Vetoketjulla.

Ompelin myös kesävauvalle ohuesta kankaasta makuupussin, sillä vauva nukkuu rauhallisesti käsien ollessa jossain "sisällä"

Yöllä voi vauvalla olla esim. itse ommeltu makuupussi sopivasta kankaasta. Materiaali voi olla lämmintä jolloin ei tarvitse peittoa, jonka moni vauva kuitenkin potkisi pois...

Olen nämä "pussiasiat" oppinut aikoinan 1960-luvulla Herttoniemen lastenseimestä.

Sielä vauvat alkaen 6kk nukkuivat seimen samanlaisissa makuupusseissa, pukkisängyissään. Talvisin oli lämmin irtovuori käytössä, joka otettiin pois keväällä. Sitten jäikin ulkokuori jossa nukuttiin kevät-kesä-alkusyksy.

Muistan kuinka vauvat nukkuivat rauhallisesti. Myös taaperoikäiset laitettiin ulos pusseissa nukkumaan.

Omat lapsenikin nukutin makuupussissa aika pitkään koska lapsi ei voinut kavuta vaunusta pudoten yhtä helposti kuin hiallisissa -lahkeellisissa asuissa.

Joskus oikein kylmällä ilmalla laitoin vauvalleni karvavuorimakuupussin sisään pienen filtin olkapäästä jalkoihin ja sitten vetoketju kiinni. Vauva oli lämmin.

Vierailija
2/7 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 7kk kapaloitava. Aion jatkaa niin kauan kuin vaan mahdollista. Ei siitä ole mitään haittaakaan, paitsi että kesällä voi tulla vähän kuuma...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kapaloinut vain fleecevilttiin, ja se käy pian pieneksi. Ja siis vain hartioista alaspäin kieputtanut peiton sisään. Pitäisikö nyt hankkia jotain asianmukaisempia kapalointivarusteita vai valvoa öitä ja aloittaa nukkumisen harjoittelu uudelleen...?

Vierailija
4/7 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis käärittiin peittoon. Vieläkin tykkää vetää peiton tosi tiukasti ympärilleen kun käy nukkumaan (on pian 7v). Se rauhoittaa hänet. Jos yrittää esim. nukkua ilman peittoa niin ei rauhoitu millään nukkumaan.

Meillä kapaloitiin ihan vaan sitten isompaan pussilakanaan kesäisin, kun oli kuuma.

Vierailija
5/7 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samaan tyyliin ilmeisesti kapaloimme kuin tekin: hartioista alaspäin, kädet tiukasti vartaloa vasten, mutta jalat saavat huidella vapaana, niin pääsee kääntyilemään yöllä. Kapalo löystyy yön mittaan, kun vauvalla alkaa olla jo voimia keplotella käsiään vapaaksi, mutta se ei yleensä haittaa. Joskus joudun laittamaan kääreen uudelleen keskellä yötä.

Oon aatellu kans noin, että voihan sen isommankin kääräistä peittoon, jos auttaa rauhoittumisessa myöhemminkin ja kai lapsi pikkuhiljaa oppii olemaan huitomatta, kun "harjoittelee" nukkumista löystyneessä kapalossa joka yö.

nro 2

Vierailija
6/7 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten alkoi yölliset seisontaharjoitukset ja kapalo jäi itsestään pois.Ei siihen mitään opetusta tarvittu. Vauvalakana ainakin meillä kävi kapalosta tuon ajan.

Nyt tyttö on koululainen ja potkii öisin seiniä niin, että kolina käy, muttei itse herää siihen.

Vierailija
7/7 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä sitten muuta mietikään, kun näin nukumme kaikki hyvin.

Ap