Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka osaatte soittaa pianoa auttakaa!

Vierailija
22.04.2012 |

Löin työpaikalla vetoa, että minä epämusikaalinen insinööri opin soittamaan pianolla erään kappaleen. Olen nyt oppinut lukemaan nuottia ja tiedän mikä nuotti vastaa mitäkin kosketinta. Melodian pimputtaminen nuotista sujuu siis jo oikein hyvin. Nyt olen alkanut opettelemaan sointuja ja peruskouluaikaisessa musiikinkirjassani oli "otetaulukoita" joista opettelin sointuja. Nyt osaan siis soinnut niin, että tiedän esim. mitä kolmea kosketinta painetaan jos haluan soittaa vaikka C:n. Nämäkin olen jo oppinut ihan hyvin ulkoa mutta eihän pianoa niin soiteta, että oikea käsi soittaa melodiaa ja vasemmalla kädellä vain isketään niitä sointuja kerran tahdissa. Esimerkiksi tässä videossa

soittajan oikea käsi soittaa melodiaa mutta en tajua miten tuo vasen käsi soittaa muka niitä sointuja joita niistä taulukoista opettelin? Tuntuu että tuo soittelee vain mielivaltaisesti noita sointujuttuja! Apua! En halua hävitä vetoa ja olen mielestäni edistynyt liian hyvin luovuttaakseni. Kävin siis perjantaina hakemassa ystäväni lapselta sähköpianon/koskettimet mitkä lie lainaan ja sillä olen harjoitellut. Neuvokaa nyt siis kiltit miten noita sointuja oikein tulisi soittaa! Käytän varmasti aivan vääriä termejäkin, koska en siis tosiaan koskaan ole harrastanut mitään musiikkiin liittyvää.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla soitat joko koko sointua tai osaa soinnun nuoteista. Esim. jos kappaleen tahtilaji on 3/4, voit soittaa vasemmalla kädellä tahdin aikana sointua kolme kertaa, "hum-pap-paa". Olen tosi huono selittämään, olisi helpompi näyttää.

Vierailija
2/15 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla soitat joko koko sointua tai osaa soinnun nuoteista. Esim. jos kappaleen tahtilaji on 3/4, voit soittaa vasemmalla kädellä tahdin aikana sointua kolme kertaa, "hum-pap-paa". Olen tosi huono selittämään, olisi helpompi näyttää.

Luulen tajuavani mitä tarkoitit! Kokeilinkin tuota nopeasti. Osaatko sanoa soittaako linkittämäni videon soittaja samalla tavalla? Olen siis todella amatööri... Onko olemassa muita vaihtoehtoja? Jos soitan vain osaa soinnun nuoteista, mistä tiedän mitkä nuotit valitsen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin monta kuin soittajiakin.

Itse käytän perusnelitahtisissa kappaleissa perussäestäessni vasemman käden kuviona sellasta, että valitsen soinnusta kolme kivointa ääntä (s.e. eka ja kolmas on oktaavin etäisyydellä toisistaan) ja sit niitä kolmee painelen. Siis eka pikkurillillä, toka keskarilla, kolmas peukulla ja sit uudestaan se toka keskarilla.

Ja käytän alimpia koskettimia, matalin ääni mikä vielä kuulostaa yleensä hyvältä on matalin F mikä pianosta löytyy.

Vierailija
4/15 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pääsin hieman jyvälle tästä sointujutusta! :)

ap

Vierailija
5/15 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli voit soittaa sen soinnun "auki", ihan sama jopa missä järjestyksessä soitat ne kolme perussäveltä (esim. C-duurissa c, e, g - voit soittaa g, e, c vaikka, siis vaihtelua soittamalla niitä alhaalta ylöspäin tai ylhäältä alaspäin). Sointua "vekslaamalla" saat rytmitettyä soittoa.

Vierailija
6/15 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli voit soittaa sen soinnun "auki", ihan sama jopa missä järjestyksessä soitat ne kolme perussäveltä (esim. C-duurissa c, e, g - voit soittaa g, e, c vaikka, siis vaihtelua soittamalla niitä alhaalta ylöspäin tai ylhäältä alaspäin). Sointua "vekslaamalla" saat rytmitettyä soittoa.

Olen nyt treenaillut noita juttuja ja minulle kaikista helpointa on soittaa sointu alhaalta ylöspäin eli c, e, g. Jos kokeilen muuttaa järjestystä, menen sekaisin. :D En tiedä meneekö soittoni aivan päin honkia mutta kovasti ainakin yritän. Omaan harjaantumattomaan korvaani soitto kuullostaa ihan siedettävältä.

ap

Vierailija
7/15 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä neuvotaan, miten soinnuilla voi säestää. Tapoja on todella monia :) Myös oikea käsi voi soittaa sointuja, jolloin melodia jää kokonaan pois (= komppaus) tai oikeaan käteen voi ottaa soinnun säveliä melodiansoiton mukaan. Sointujen tuntemuksesta tietysti kaikki lähtee, eli hyvällä tiellä jo olet.

Vierailija
8/15 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä neuvotaan, miten soinnuilla voi säestää. Tapoja on todella monia :) Myös oikea käsi voi soittaa sointuja, jolloin melodia jää kokonaan pois (= komppaus) tai oikeaan käteen voi ottaa soinnun säveliä melodiansoiton mukaan. Sointujen tuntemuksesta tietysti kaikki lähtee, eli hyvällä tiellä jo olet.

aukea kovin helposti.

En ainakaan itse le löytänyt niin perusteosta vapaasta säestyksestä!

Vierailija
9/15 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kaltaiseni aloittelijakin osaa lukea ja ymmärtää niitä. :)

Vierailija
10/15 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aukea kovin helposti.

En ainakaan itse le löytänyt niin perusteosta vapaasta säestyksestä!

ap

Vierailija
11/15 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iisit biisit - Piano

http://www.suomalainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product2_10151_100…

Meillä on tuosta kitaralle tehty versio, ja poika on oppinut tosi paljon siitä. Ehkäpä sinäkin opit soittamaan. Hauska projekti sulla, onnea matkaan!

Vierailija
12/15 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iisit biisit - Piano

<a href="http://www.suomalainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product2_10151_100…" alt="http://www.suomalainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product2_10151_100…">http://www.suomalainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product2_10151_100…;

Meillä on tuosta kitaralle tehty versio, ja poika on oppinut tosi paljon siitä. Ehkäpä sinäkin opit soittamaan. Hauska projekti sulla, onnea matkaan!

Tätä täytyykin kokeilla! :)

Vierailija
13/15 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aloittelijoiden pianonsoittokurssilla, soittajien ikähaitari 16 - 85 lonkalta vedettynä. Syksyn ollut kurssia ja nyt keväällä aloitettiin opettelemaan kolmisointuja. Kaikkea ei opi nuoteista eikä kirjoista, joten suosittelen kurssia. Itse pimputtelin pari vuotta omaehtoisesti ennen kurssia, ja en tajunnut esim. ranteen oikeaa asentoa. Toinen asia on fraseeraus, mitä ei itse välttämättä tajua, jollei ole lahjakas. Mutta joka tapauksessa me soitettiin syyskaudella joululauluja siten, että soitettiin oikealla melodiaa ja vasemmalla säestyssoinnuista bassona se säestyssoinnun ensimmäinen sävel (siis vaikka C:stä c, Am:stä a jne). Eli vetoa varten mielestäni kyseinenkin säestystyyli jo riittää. Meidän opettajamme ei ottanut heti alkuun kolmisointuja sen vuoksi, että käteen ei tule vääriä jännitteitä, vaan että se tottuu soittamiseen vähitellen. Tosin sehän ei olisi estänyt soittamasta sointuja auki, jos niin tykkää ja sen verran omin päin ymmärtää.

Vierailija
14/15 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisit siis oppia että vetoa ei kannata lyödä aina. lyö muuten takaisin

Vierailija
15/15 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kolmisointuja sen takia, ettei tule vääriä jännitteitä? Voi kauhistus, menin keneltäkään kysymättä aloittamaan mukulana basso+kolmisointu-tyylillä. Täysin soittamiseen tottumattomalla kädellä! Ties mihin vaaroihin olen itseni altistanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi