Onko kellään kilpirauhasen vajaatoiminta suurempi keväisin?
Syön Thyroxinia ja kävin verikokeissa. TSH-arvoni oli korkeampi kuin syksyllä. Lääkäri totesi, että ehkä tarvitsen keväisin enemmän Thyroxinia.
Onko tällainen vaihtelu tyypillistä?
Kommentit (11)
1 tabletti Thyroxin 0,1 mg kerran vuorokaudessa jo usean vuoden ajan ja tällä annostuksella TSH on pysynyt välillä 0.5-2.0. Viime vuoden joulukuussa TSH oli 1.7. Nyt keväämmällä olo alkoi olla omituinen ja kävin mittauttamassa TSH:n, se oli 0,08!!!! Eli annostus onkin nyt liian iso! En voi tajuta tätä.
Aika endokrinolologille on ylihuomenna. Onko muilla vastaavaa?
kuinkakohan paljon minun pitäisi nostaa Thyroxinia, ja kuinka pitkäksi aikaa?
Työsuhdelääkärini ei ollut oikein tietoinen, mutta av tietää aina kaiken..
arvot kuitenkin sitten palaavat takaisin normaaliin itsestään. Tätä on tapahtunut nyt kolmesti kolmen viime vuoden aikana (limaisuutta ja kutitusta nielussa, tärinää yms kuukautishäiriötä) ja oireet on pahimmillaan helmi-maaliskuussa. Sitten helpottaa.
Jännä että muillakin on näin. En tiedä miksi, mutta todella ärsyttävää se on. Minulla raja ei mene yli mutta oireet on todella ikävät, onneksi kestää suhteellisen vähän aikaa kuitenkin.
Periaatteessa kesällä pitäisi selvitä pienemmällä annoksella koska auringonvalon määrä on suurempi.
Suosittelen käyntiä endokrinologilla. Hän määrittelee annoksen verikokeittesi arvojen ja nykyisen annostuksen perusteella. Kilpirauhasvaivoja ei yleensä saa kunnolla hoidettua tk tai yleislääkärillä. Omin neuvoin ei pitäsi alkaa muutella annoksia.
t.kilpirauhaspotilas
sitten hoito siirtyi takaisin työpaikkalääkärille.
Hän sanoi, että nosta annosta 12,5 mikrogrammaaa. Minusta se on kovin vähän, koska ths-arvoni pitäisi saada laskemaan 2,7:stä alle kahteen. (Arvon pitää siis olla minulla 1-2).
Nyt kun tätä kirjoittelen niin alkaa ärsyttää. Tätä samaa hiomista se oli endollakin. Mitä minä takaisin sinne menen käymään tätä samaa keskustelua. Iänikuista...
ap
tai jos et ollut tyytyväinen niin vaihda toiselle endolle.
Sopivan lääkityksen löytäminnen kestää usein kauan, lisäksi arvojen vaihteluun vaikuttaa monet asiat. Mulla haettiin useampi vuosi sopivaa annostusta ja lääkettä.
Otathan tyroksiinin tyhjään vatsaan aamulla runsaan veden kanssa? Puoleen tuntiin ei saisi ottaa mitään muuta. Lisäksi maitotuotteita ei saisi ottaa muutamaan tuntiin, ei muutakaan kalsiumia (esim. vitamiinit). Nämä auttaa tyroksiinia imeytymään paremmin.
Ei se pelkkä TSH sano vielä,onko liikatoiminnalla,pitäis katsoo T4v ja T3v. Tietenkin jotku voi reagoida herkemmin jo TSH:n laskuun/nousuun,kun yksilöitähän me ollaan eikä se mikä pätee yhteen oo sama kaikkien kohdalla.
Luulen, että se johtuu siitepölyallergioista. Heti kun nenä alkaa vuotamaan, menee olo vetämättömäksi, väsyttää, ei jaksa ajatella. Myös kilppariarvot ovat huonommat keväisin. Luulen, että se johtuu siitä, että elimistö joutuu taistelemaan allergioita vastaan kilpirauhasongelmien lisäksi.
Luulen, että se johtuu siitepölyallergioista. Heti kun nenä alkaa vuotamaan, menee olo vetämättömäksi, väsyttää, ei jaksa ajatella. Myös kilppariarvot ovat huonommat keväisin. Luulen, että se johtuu siitä, että elimistö joutuu taistelemaan allergioita vastaan kilpirauhasongelmien lisäksi.
Minullakin on muuten siitepölyongelmia. Mielenkiintoista. Muutatko annostusta keväisin? Jos, niin kuinka paljon ja kuinka pitkäksi aikaa?
ap
Periaatteessa kesällä pitäisi selvitä pienemmällä annoksella koska auringonvalon määrä on suurempi. Suosittelen käyntiä endokrinologilla. Hän määrittelee annoksen verikokeittesi arvojen ja nykyisen annostuksen perusteella. Kilpirauhasvaivoja ei yleensä saa kunnolla hoidettua tk tai yleislääkärillä. Omin neuvoin ei pitäsi alkaa muutella annoksia. t.kilpirauhaspotilas
muutellakin. Ei kai kukaan muu olotilaasi tiedä kuin sinä itse.
Otan thyroxiinin tyhään vatsaan. Mutta en odota puolta tuntia, vaan 10 minuuttia. Yleensä aina olen tehnyt samoin. Maitotuotteita kyllä syön aamuisin, olen aina syönyt. Ei se endo sellaisesta sanonut.
Ei siinä endossa muuta vikaa ollut kuin tunsin itseni hölmöksi ollessani siellä. Terve ihminen, mitä nyt pikkufibaa, vaivaa lääkäriä... Mitä se endo voi muuta tehdä kuin sanoa, että nostetaan annosta 12,5 ja sitten kuuden viikon päästä verikokeisiin, jonka jälkeen taas hiotaan ja taas verikokeisiin... Mitä muuta se voi tehdä?
ap