G: jos siirtyisimme ajassa taaksepäin, mihin säätyyn kuuluisit?
Siis nykyisen asemasi perusteella? Entä millainen asema sinulla olisi yhteiskunnassa ylipäänsä?
Kommentit (23)
Menneisyydessä asemani olisi määräytynyt mieheni tai isäni mukaan, eli kuuluisin luultavasti talonpoikiin, ehkä kuitenkin niihin palkollisiin tai mitä sitten työläiset olisivatkaan. Tai torppareihin.
Tällä hetkellä olen yliopistolla töissä, mutta oma alani on ns. miesten ala, joten menneisyydessä sinne tuskin olisin päätynyt opiskelemaan. Ehkä olisin sitten joku opettajatar.
Toisaalta mieheni olisi varmasti maanviljelijä, ja se tekisi minusta varmaan emännän/torpparin. Vanhempien taustaa nähden varmaan joku apulainen/piika tms.
Vanhemmat olisivat antaneet pois, kun ruoka ei olisi kuitenkaan riittänyt kaikille.
joka pamahti paksuksi isännälle tai rengille ja päätyi sittemmin kaupunkiin itselliseksi palkolliseksi :)
sivistyneistöön, aatelistoon...
oma sukuni on oillut aiemmin balttilaista aatelistoa ja osa suvusta ollut korkeita sotilashenkilöitä satoja vuosia, osa taas maanomistajia ja ns. sivistyneistöä, lääkäreitä ja luonnontieteilijöitä (1800-luku)
Olisin ison talon mahtiemäntä =) Eli voisin ottaa kahvia kinkereillä heti papin jälkeen ellei paikalla olisi apteekkareita tms.
Mulla olis piikoja/karjakkoja kasapäin enkä varmaan itse tekisi fyysistä työtä.
Talon emännillä on aiemmin ollut luottamustoimia mm kirkollisia mutta en osaa nähdä itseäni edes ajassa taaksepäin sellaisissa, olen liian syrjäänvetäytyvä.
ja painava nippu aitan ja puorin avaimia vyötäröllä,jotta vois vahtia ettei piiat ja rengit kävisi viljalaarilla omin luvin.
joka haluttaisiin polttaa roviolla.
Ekan lapsen saanut avioliiton ulkopuolella. Olen tatuoitu ja kiroilenkin aika tavalla tietyssä seurassa. Ja kovaääninenkin olen, enkä jaksa meikkailla ja olla huolitellun näköinen kokoajan.
Mahdollisesti karjakko, ei mikään sisäkkö :) Tosin en edes eläisi enää, olisin kuollut 30-vuotiaana tulehdusken aiheuttamaan keskenmenoon. Tai ehkä jos paljon aiemmin, kun ei olisi ehkäisyä ollut käytössä.
Siis nykyisen asemani/ammattini perusteella. Tätä ammattia minulla ei kyllä olisi voinut olla vanhaan aikaan, olisin siis ollut pitsiä nypläävä Vaimo.
Tosin isoisäni syntyi torppaan. Entisaikaan säätykiertoa ei olisi tapahtunut, ja olisin jäänyt töllin tytöksi.
Eli jos siirtyisimme aikaan ennen kuin naiset pääsivät opiskelemaan yliopistoon, olisin varmaan kotirouvana tai mieheni apulaisena (sitä kai osa naisista teki?). Tarkemmin ajatellen, sitähän naiset tekivät aika pitkälle 1900-luvullakin jos mies oli tutkijana ja nainenkin opiskellut.
sukujuuriltani aatelinen(niin kuin olen nytkin) Ilmeisesti minua kutsuttaisiin mieheni mukaan kartanon emännäksi vaikka oman työni mukaan olisinkin sivistyneistöä/porvaristoa
Naisen asema tietysti ylipäänsä oli huono, varsinkin köyhän naisen. Minä olen keskiluokkainen ja akateemisen koulutuksen saanut. Suomessa koulutettuja naisia ei ole hirveän kauan ollut. Sukuni on ollut isän puolelta maata omistavia talonpoikia, äidin puolelta samoin, lisäksi kauppiaita. En kai sitten olisi köyhin ja kurjin.
Olisin varmaan isohkon talon emäntä, kuten sukupolvet ennen mua.
perheen neiti, tosin ehkä nyt yli kaksikymppisenä jo vanhapiika.
paitsi että naisena en ois papiksi päässyt. Ja toisaalta enpä varmaan muutenkaan opiskelemaan, kun tuskin olisin niin varakkaasta perheestä.
Talonpoika oisin kenties, jos mentäs tuonne 1900- luvun alkuun. Ja vähän siitä kauemmaksikin.
satoja vuosia opettajia, lääkäreitä, pappeja, apteekkareita jne. äidin puolelta käsityöläisammateissa mm. koruseppiä.
Itse olen sosiaalityössä, että ehkä johonkin samaan kastiin kuuluisin kuin opettajat.
eläisin suuressa kurjuudessa suvun armeliaisuuden varassa, tai sitten maalaiskartanoon piilotettuna
eipä tuo naisen osa silloin aikanaan niin häävi ollut.... todennäköisesti meillä olisi iso lauma lapsia ja minun tehtäväni olisi heidän kasvattamisensa.
Isäni on proffa, joten mun ei olis varmaan itse tarvinnut koskaan tehdä päivääkään töitä. Riittäisi, että opiskelen pikkuisen ranskaa ja Cembalon soittoa ja menen naimisiin koulutetun miehen kanssa, joka elättää mut.
Todellisuudessa nykypäivänä olen pätkätyökierteessä yliopistolla.
Olisin ison talon mahtiemäntä =) Eli voisin ottaa kahvia kinkereillä heti papin jälkeen ellei paikalla olisi apteekkareita tms.
Mulla olis piikoja/karjakkoja kasapäin enkä varmaan itse tekisi fyysistä työtä.
Talon emännillä on aiemmin ollut luottamustoimia mm kirkollisia mutta en osaa nähdä itseäni edes ajassa taaksepäin sellaisissa, olen liian syrjäänvetäytyvä.