Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankittiin mökki maalta, ekan kerran mulla on oma piha!! Neuvoja kaipaisin...

Vierailija
21.04.2012 |

osaamiseni puutarha-asioissa on suurinpiirtein nollassa. Yleensä onnistun tappamaan kaikki huonekasvitkin, pl. kaktukset tms. kovia olosuhteita kestävät kasvit.

Joskus lapsena, vanhempieni luona asuessani olen sentäs leikannut nurmikkoa. :D

Eli tältä pohjalta lähdetään.

Mökillä on heinittynyt, vuosia hoitamattomana ollut piha.

Tavoitteenani olisi sellainen vähän boheemi piha, "luonnonpiha", jossa olisi kivillä reunustettuja kukkapenkkejä, kukkia erilaisissa isoissa ja pienissä ruukuissa rykelmänä, "polkuja", pensaikkoja, lapsille leikkipaikka, aikuiselle rentoutumispaikka mietiskelykivineen ja riippukeinuineen. Ja grillauspaikka/kesäkeittiö sitten joskus. Sekä joskus kasvimaa/mansikkamaa.

Se mitä ehdottomasti EN tahdo, on neliskulmainen, tasainen ruohokenttä. TYLSÄÄÄÄÄ.

Haluan puutarhasta sellaisen että siellä kulkiessa aina yllättyy mitä löytyy seuraavan polun päästä tms. Paljon kaikenlaista piperrystä ja runsautta jne.

Aikaa mulla on puutarhan tekoon elinikäni, eli en edes kuvittele että tänä kesänä on koko puutarha valmis... pikkuhiljaa opetellen ja laitellen ja ideoiden.

Osaisitteko suositella jotain hyviä puutarhakirjoja (aloittelijalle), tai heitellä jotain perusvinkkejä, mistä kannattaa aloittaa? Tai jotain?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin voisit perustaa todella ison kukkapenkin, jos tilaa on. siihen vaikka keskelle kivillä katettu polku.

Vierailija
2/5 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee pohjatyöt hyvin, erota nurmikko ja penkit toisistaan hyvin ettei nurmikko leviä penkkeihin. Aloita tosiaan vaikka yhdestä penkistä. Muista muodot. Joukkoon ikivihreää. Kuunliljat ovat helppoja ja peittäviä. Piperrysikin tarvitsee jäsentelyä. Laita penkin kukkia siten, että siellä kukkii aina jotain, esim. aikaisin helmililjoja ja myöhään syksyyn kukkivia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikessa rauhassa, tutustu ensin pihaasi kunnolla! Katso aurinkoiset ja varjoiset paikat eri vuorokauden aikoina . Siltä pohjalta voit ruveta miettimään kasveja.

On todennäköistä, että pihasta löytyy vanhoja perennoja, kunhan niille annetaan valoa. Eli niitä tai aja heinikkoa lyhemmäksi, mutta ei aivan maata myöten!

Laita tänä kesänä vaikka vain kesäkukkia esim. isoissa ruukuissa, niin voit rauhassa katsella ja suunnitella.

Paljon riippuu siitä, millä kasvuvyöhykkeellä mökki on, mitkä kasvit menestyvät. Katsele, mitä on lähistön piholla; voit saada kasvien juurakoita naapureiltakin!

Gummeruksen "Suomalainen piha ja puutarha" on edullinen perusteos. Ei ihan moderni, mutta itse voi sitten soveltaa!

Onnea ja iloa uudelle pihallesi!

Onnea ja iloa uudelle pihallesi!

Vierailija
4/5 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kannattaa pari juttua selvittää, ainakin teidän itsellenne jos ei meille..

1) Onko mökki pitkän matkan takana? Kestääkö sinne ajaa? Kuinka usein menette sinne? On mökkeilijöitä jotka käy mökillään pelkän kesälomansa ajan ja on semmoisia jotka käy loman lisäksi viikonloppuisin ja muilla vapaillaan.

Käykö mökillä muita? Hoitaisivatko hekin pihaa? (Onko se realistista kauan: isovanhemmat joilla ikää 70+ ei montaa vuotta tee paljon isompia töitä).

2) Pihan olosuhteet: Aurinkoa/varjoa/puolivarjoa?

Kaadetaanko puita?

Millainen pohja? Onko savea vai kiveä vai hyvää multaa? Hapan vai emäksinen?

Ruohokenttää ei kannata edes mökilleen tehdä jos sitä joku ei käy ajamassa ja hoitamassa.

Kuka vaikka haravoi pihaa?

Ei siis se että piha on mielestäsi tylsä vaan että sen hoitaminen vaatii eri asioita kuin piha jossa on kasveja ja kivetystä.

Ikivihreät kasvit (erinäköset kuuset, tuijat) pysyy sellaisenaan ja ne ei varista. Atsaleat ja alppiruusut kukkii nätisti ja niistä kasvaa aikanaan suuria pensaita.

Pionit kasvaa vuodesta toiseen kukkimaan polvenkorkuisiksi pensaiksi.

Teille voi sopia myö erilaiset mustikat yms hyötykasvit?

Onko pihassa omenapuita? Liikaa vai liian vähän? Miten vanhoja ne on?

Näiden lisäksi voi hommata vaikka kirsikkaa tai päärynää?

Kasvimaan tekeminen on mukavaa lapsiperheenä mutta joitai ylimääräsiä hommia tarttee taas päästä tekemään mökille, kasveja täytyy harventaa että niillä on tilaa kasvaa ja käyttekö niin tekemässä?

Mansikkamaa ei pärjää yksinään vaan tarttee kastelua ja kitkemistä.

Polkuja kannattaa miettiä hetken aikaa: mistä te luontasesti kuljette? Seuratkaa lapsia ja sinä miestä ja mies sinua. Näin tulee laitettua kivitetty kaunis polku luonnolliseen paikkaan ja kasveja voi istuttaa niiden varsille.

Minusta mielenkiintosta pihoissa on pienet yllätykset.

Mitä nyt joistain piha ohjelmista on jäänyt mieleen niin kannattaa kiinnittää huomio kerroksiin ja jonnekin pilkistämään jotain jota lähteä tutkimaan. Vaikka jokin penkki kauemmas tai patsas.

Englantilaisesta puutarhasta pidän itse, se näyttää rönsyilevältä ja uhkealta. Samassa tilassa on hyötykasveja, tuoksuja. Tuoksuherne perinteinen heillä.

Auringonkukat kuuluu minusta pihoihin.

Mutta nyt voi laittaa kurpitsoja kasvamaan ja kuljettaa kesällä kuumaan, hyvään multaan kasvamaan. Testaaminen on se kivoin asia! Ei haittaa jos joku asia ei onnistu tai toimi. Ja mikä toimii yhdessä paikassa ei toimi toisella puolella pihaa?

Itse ainakin kaivan erehdyksen kautta kukille uusia paikkoja pihassa.

Kannattaa tutustua pihaan rauhassa ja kokeilla mikä toimii.

Yksivuotiset kukat on kauniita mutta saako niistä itse riittävästi nauttia mökillä ja onko niissä liikaa tekemistä? Pitääkö nyppiä vai kuihtuuko kukinnot kun ette ole hoitamassa?

Olen hulluna erilaisiin kaariin ja portteihin! Niitä saa paitsi valmiita mutta tekemällä itse puusta ja mitä nyt keksiikään.

Niihin voi laittaa kasvamaan humalaa tai jotain kukkivaa köynöstä joka pärjäisi ilman hoitoakin?

Pihaa voi myös koristella lapsien maalaamilla kivillä, kokeilkaa metallilangan vääntämistä, lasitöillä, keramiikalla?

Vierailija
5/5 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et käy mökillä säännöllisen usein niin vähempi on parempi. Muuten saat vaan valtavan työmaan. Itse poistin pari vuotta sitten melkein kaikki kukkapenkit koska en ehdi niitä hoitamaan, ennen äitini piti ne kunnossa kun mökkeili lähes koko kesän. Samoin kasvimaa on nykyään minimaalinen. Istuta vaikka kukkivia pensaita ja puita ja katso mitä nousee mistäkin. Vanhoja perennoja kannattaa ainakin yrittää säästää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi