Miten sinulla alkoivat vaihdeuodet?!?
Vuodot vaan voimistuvat mulla vaikka ikää tulee lisää? Voiskohan loppua tää, ku seinään?
Äidiltäkään ei voi kysyä!
Kommentit (7)
siis vuodot ja lisääntyy todella, sit ne vaan jää pois muutaman vuoden sisällä.
No oireita on vaihtelevasti itse kulla. ei sen suurempaa. Kaikenlaista pientä mutta ei sen suurempaa etteikö sen kanssa eläisi
toivottavasti loppuvat!
Siis vaihdevuodet
Ensin kierto lyheni ja runsastui ja tuli yöhikoilua. Yleisin oire on lisääntynyt ärtyneisyys/kiukkuisuus, muita oireita saamattomuus, sydämen tykytykset ja rytmihäiriöt, nivelkivut, kuumat aallot, huono nukkuminen varsinkin aamuyöstä. Ja oireet voivat kestää yli 10 vuotta. Toisilla taas menee koko vaihdevuodet melkein huomaamatta ohi.
Minulla oli käytössä e-pillerit, jotka veivät kuukautiset pois. Pillerit jätettiin pois kaksi vuotta sitten, kun täytin 50. Kuukautiset eivät koskaan tullet takaisin eikä mitään oireitakaan ole tullut. Yhden sukulaisen mukaan ne eivät ole vain vielä alkaneet, mutta on kyllä vaikea uskoa. Myöskään äidilläni ei ole ollut vaihdevuosioireita.
Loppui kuukautiset kun isäni kuoli melkein heti nuorimman sisarukseni synnyttyä, ja äidilläni oli ikää vähän yli 30 v. Nyt kun 50 v kolistelee nurkissa on kyllä mamman hormoonit taas hyrrällä, vuoroin äreä, itku herkkä, ylikireä, ylihuolehtivainen, äärimmäisen ihana, täysin välinpitämätön ja kaikkea siltä väliltä. Onneksi alkaa olla jo voiton puolella :)
päivystykseen johtaneella rajulla verenvuodolla emättimestä 51-vuotiaana. Joutui syömään verenvuotoon lääkkeitä. Sitten kun lääkäri sanoi että on vaihdevuosijuttuja äiti kyllä tiedosti että oli hikoilua ollut tavallista enemmän (kuumia aaltoja) ja ärtyisyyttä mutta ei ollut yhdistänyt sitä ennen vaihdevuosiin.
Kovin toivon ettei itselläni ihan noin rajusti alkaisi, äitini tosiaan pelkäsi vuotavansa kuiviin kun se vuoto oli niin järkkyä.
kunnes ne sitten todella loppuu. Sukulaisnaisilla oli viisikymppisenä hyvin runsaat vuodot, ja muistan ihmetelleeni sitä kun asiasta puhuttiin. Se siis vain enteilee menopaussin tuloa.