Te jotka lopetitte ehkäisypillerit monen vuoden käytön jälkeen
Pieni kysymys teille, jotka söitte pillereitä vuosia, ja lopetitte ne, tarkoituksena raskautua :-)
Kauanko meni, ennen kuin luomumenkat alkoivat? (Jos siis vielä edes alkaneet) Ja kauanko meni, että kierto tasaantui? Ja kuinka nopeaa tulit raskaaksi, vai odotteletko vielä, että tärppäisi?
Kiitos niille jotka vaivautui vastaamaan :-)
Kommentit (42)
hieman lisäystä. Pillereitä olen siis syönyt yli viisi ja puoli vuotta, yasminelleja.
Eli viimeinen pilleri syötiin viimeviikon maanantaina ja enää ei seuraavaa liuskaa aloiteta :D
Meillä on miehellä ollut vauvakuumetta jo useamman vuoden (se on tästä ihan innoissaan), silloinkin kun mä en vielä edes osannut ajatella itseäni äidiksi. Meillä siis mies ikäänkuin ''tartuttanut'' mut. Mutta nyt itselläni vuoden aikana alkanut biologinen kello tikittää.
Ajateltiin ettei ihan heti aleta yrittämällä yrittämään, koska mulla on opiskeluissa vielä tämä vuosi aika haastava, mutta katsoo nyt ekaks että miten tää kierto alkaa tästä tasottumaan :-). Jännä myös nähdä millanen ihminen sitä on ilman pillereitä...
Onko teillä muilla millanen elämänvaihe menossa, ootteko työelämässä, vai opiskeletteko..vai?
Kirjoittelinkin jo tuonne helmikuisiin, jos vaikka olis jo ekasta yk:sta tärpännyt.. :)
Söin siis yasminelleja noin 5 vuotta, marraskuussa jättettiin pillerit pois ja n. 30 päivän päästä tuli ekat menkat ja ovat siitä lähtien olleet melko säännöllisiä 30-31 päivän välein. Varsinainen yritys alkoi vasta tässä kierrossa.
Meillä kaksi lasta ennestään (7 ja 9 v), niiden välissä minulla oli kuparikierukka, joka ei sopinut miulle ollenkaan. Kuopuksen jälkeen kokeilin ehkäisyrengasta mutta se vei seksihalut täysin. Ikää minulla 29 ja miehellä 30 ja kolmas lapsi olisi tervetullut! Töissä ollaan molemmat, opinnot takana, on saavutettu haaveet omakotitalosta jne, ihan eri tilanne kuin 10 vuotta sitten kun esikoista odotettiin! :)
Mä en ole vielä uskaltanut kirjoitella mihinkään tarkempaan ''helmikuiset'' tms ryhmään, koska en usko että ihan niin helposti raskautuisin. Mutta olis kiva kun porukka jaksais myös tänne skriivailla.
Siia, meillä on sitten juurikin tuo teidän esikoisen aikainen elämänvaihe menossa. Eli myytiin entinen asunto ja tällä hetkellä asustellaan vuokralla, ja minä opiskelen. Haaveissa oma talo jne. hieman siksi juuri pelottaa, että onko ns. ''väärä aika'' hankkia lapsia, kun ei ole vielä sitä vakituista työtä ja asuinpaikkaa. Mun omat vanhemmat on hyvin konservatiivisia ja saa nähdä mitä oppeja sieltä tulee, jos kuulisivat että kesken opintojen pyöräytettäisiin lapsi.
Uskaltaudu vielä mihinkään tiettyyn helmi- tai maaliskuisiin ryhtyä, kun eka kierto vasta menossa. En tiedä miksi kuitenkin jo jännittää että tuleeko niitä menkkoja vai eikö tule! Ja varmasti keskenmenon riski on aika suuri jos ekasta tärppäis. Kaikenlisäksi iski vielä virtsatieinfektion päälle:/ Onneksi on vain kolmen päivän lääkekuuri.
Ovulaatiohan menee vielä muutenkin ensiviikon alkuun jos tulee. Viikonloppuna olis ne hedelmällisimmät päivät, juhannus vielä;-)
Meillä molemmat on vakiduunissa ja alla oma asunto. Itse mietin myös, mitä vanhemmat sanoo, kun ei nyt älyttömän kauaa olla edes miehen kanssa oltu, mutta minähän tätä elämääni tietenkin elän. :-) Ja äitilläni kyllä kamala mummokuume on...!
Fiinaliina, ette ilmeisesti nyt käytä mitään ehkäisyäkään? Vai?
Mago odotteletko nyt siis ensimmäisiä varsinaisia menkkoja vai vielä pillereiden jälkeistä tyhjennysvuotoa?
Meillä tuo ehkäisyasia on vielä kesken, vähän oon sitä mieltä, että keskeytetyllä yhdynnällä, varmoilla päivilla, ja kondomilla mennään eteenpäin. Ja jos nyt satun raskautumaan niin sen täytyy olla sitten tarkoituskin tapahtua. Ajattelin kuitenkin, että ens vuonna on sitten helpompi aloitella kunnon yrittäminen kun kiertokin on kunnolla tasaantunut (ja elämäntilanne hieman varmempi) :-)
onko teillä mago nyt ihan varsinaisessa yrityksessä tuo vauva, vai miten ahkerasti teillä sekstaillaan vauvan toivossa :D ?
että ei me yrittämällä yritetä. Musta se tässä vaiheessa kuulostaa meidän vaiheessa hassulta, koska niitä saadaan eikä tehdä;) Eriasia joillain ihmisillä jotka vuosia yrittävät lasta tuloksetta.
Puhuttiin tästä asiasta eilen ja sovittiin että koska asiat on nyt hyvällä mallilla niin ollaan nyt täysin ilman mitään ehkäisyä. Ja nyytti tulee kun on tullakseen. :-) Pillereitä en enää alota, huomaan että olen ihan eri ihminen kun en niitä syö. Sekstaillaan silloin kun tekee mieli eli vähintään noin joka toinen päivä;D Eikä käytetä keskeytettyä yhdyntää. En varsinaisesti odottele mitään menkkoja, koska salakavalasti toivon koko ajan ettei niitä tulisikaan jos ekasta yrityskerrasta oliski jostain ihmeestä tärpännyt! Ja mies sanoi, että on miettinyt tätä asiaa, ja sovittiin ettei aleta vetämään asiasta stressiä vaan sitten heti kun testi on positiivinen niin se on molemmille iloinen yllätys. :-)
Taisin lopettaa pillerit (Diane Nova, käyttänyt yli 10v) kesäkuun lopulla 2010, tulin raskaaksi heinä-elokuun vaihteessa eli lähes heti ja oikeastaan ei edes harrastettu seksiä kuin pari kertaa, mutta sattui oikeaan aikaan :o)
tietämätön ilmoittautuu :D
Kertokaas mulle, mikä on tyhjennysvuoto? Eli onko se se, kun on ottanut vikan pillerin ja sen jälkeen alkaa menkat, vai se seuraava?
Ja onko se seuraava kierto sitten jo "Luomukierto" vai vasta sitä seuraava? :D onpas vaikea selittää. Pitäis tehdä joku havainnollistava aikajana-kuva :D
Mulla on nyt kp 27 ekaa "luomukiertoa" (?!) eli siis viimeinen pilleri on vedetty naamaan toukokuun lopussa ja "tyhjennysvuoto"(?!) tuli siis kesäkuun alussa :D (menikö oikein?)
Täällä vaan nyt jännätään, että koska menkat alkaa...
Oireitahan kuvittelen koko ajan itselleni, mutta oikeasti tiedän että ei tässä raskaana olla.
Tervetuloa Laurau!
Näin olen ymmärtänyt että pillereitä syödessä tulee tyhjennysvuoto eli "keinotekoiset kuukautiset", koska munasolu ei irtoa. Näin ollen sitten kun lopettaa pillerit, munasolu irtoaa ja tulee oikeat kuukautiset. :)
Kiva tietää squiik että noinkin nopeaa voi onnistua! Tietenkin se on niin henkilökohtaista.
Mulla on kp 22/28-29, piinapäiviä mennään. Yk1 on kyllä menossa mutta eipä sitä koskaan tiedä. Toivoa ei voi koskaan liikaa! Mulla eilen ja tänään on viiltänyt kipeästi alavatsaa, mutta nyt ne on loppunut. Vähän tuli eilen ruskeahkoa vuotoa pyyhkiessä. Toivottavasti olis kiinnittymisvuotoa;) Eli oviksesta noin 7 päivää. Kaikenlisäksi poltan, mutta nyt olen kyllä huomattavasti vähentänyt... Jospa jättäisi siis kokonaan pois!
Mago odotteletko nyt siis ensimmäisiä varsinaisia menkkoja vai vielä pillereiden jälkeistä tyhjennysvuotoa?
En ollutkaan aikaisemmin edes huomannut tuota sun kysymystä. Eli siis pillereiden loputtua tuli tyhjennysvuoto, jonka jälkeen en niitä pillereitä sitten enää aloittanutkaan :-) Normaaleita kuukautisia ei ole vielä tullut kun nyt kp niinkuin jo aiemmin mainitsin on 22/28-29. Kierto ollut kyllä joka kuukausi tuo 28, pari kertaa 29 mutta pistimpähän varman päälle;D
Satuinpas eksymään takaisin tänne keskusteluun ja huomasin että on perään kyselty :)
Fiinaliina: Enpä ollut silloin raskaana. Ekat kunnon menkat alkoi vasta 22.6 ja kesti 5pv. Nyt sitten odotellaan tokia menkkoja tai vauvaa, veikkaan vaan että tuskin se vauva voelä tulee. Ei kyllä ole ollut menkkaoireita muttei kyllä plussaa testeissäkään..
Minä söin pillereitä eripitusia taukoja (kuukaudesta vuoteen) lukuunottamatta 8 vuotta. Ensimmäiset luomumenkat odotutti 38 päivää, seuraava kierto olikin 30 päivää ja ennen kolmansia kuukautisia tein raskaustestin kp 33 ja sinne ilmestyi kaksi viivaa :) Niin alussa mennään, ettei vielä uskalla kovin iloita :)
Ihanaa, paljon onnea ja tarrasukkia matkaan!!!!:)
Söin pillereita 12 vuotta. Harrastimme seksiä menkkojen loppupuolella ja kun olisi pitänyt aloittaa uusi liuska niin päätimme siirtyä kondomeihin, kun minulla menkat oli ihan oudot pari kuukautta. No napsista vaan, ei se muuta tarvinnut. Tämä keskeytettiin. Nyt käytin 5 vuotta nuvaringia, lopetin heinäkuun lopussa ja taas heti raskaana =) Tämä siis ihan suunniteltu.
Tää ketju on ollut muutaman viikon "lähellä sydäntä" ja päätin itsekin kirjoittaa. Mä jätin pillerit pois 17.8. ja menkat alkoivat sillon 20.8. Nyt sitten mennäänkin sen jälkeen kp 46/28...
Mä jouduin siirtämään menkkoja viikolla just siinä kun lopetin.
Gynelle soittelin tuossa taannoin ja käski odottamaan vielä 10 päivää, jos ei sitten menkkoja kuulu niin menisin tsekkaamaan että on kaikki hyvin. Noh nyt tänään tulee 10päivää tuosta soitosta eikä oo menkkoja kuulunut. Viimeksi eilen tein negatiivisen testin. Ei oo ees minkäänlaisia menkkakipu tuntemuksia tms.
Mulla on tässä myös pieni probleema, että mä saisin vakuutuksesta rahat jos kävisin lekurilla, mutta silloin äitini saisi tietää että oon jättänyt pillerit pois, eikä vielä haluta kertoa sille :) Eli vaikka olen jo aikuinen niin vakuutukseni kulkee äidin kautta. Enhän mä voi sinne mennä ja sanoa että "moikka, pillerit jätetty pois, toiveena raskautua, menkat ei vaan ala. Mutta voisitko kirjottaa että kävin vaan tsekkaamassa että on röörit kunnossa koska en mielelläni haluais äitini tietävän" :D
Ärsyttävää tää odotus ja tietämättömyys! Ens viikolla otan tehtäväkseni käydä kyllä lekurissa. Kauan teillä on ollut kierto pisimmillään? En muista kaikkia viestejä enkä jaksa selata :D
Syksyistä viikonloppua kaikille :)
Mun "tarina" on menny niin että oon 30 ja oon syöny minipillereitä yhteensä varmaan 6 vuotta. Joskus täällä meilläpäin on käyny niin että jokaisesta alueen apteekista on se mun pillerimerkki ollut loppu. ( Joo, ommaakin vikkaa, olisinhan voinut olla vähän paremmalla varoitusajalla ostamassa uusia, eikä silleen että enään viikko napuja jäljellä ja sitten vasta havahtua hakeen uusia ). Nytkin kävi sitten niin että pillerit olivat loppu apteekeista ja viimeinen pilleri tuli otettua varmaan 1,5kk sitten. Tässä olen odottelut kuukautisia alkavaksi jotta voisin aloittaa uuden levyn. Niitähän ei sitten kuulunut. Oon tehnyt kuukauden aikana useamman testin ja sitten jopa ovistestejä jotta syy mahan menkkakivuille löytyisi.. Ajattelin kropan olevan hormoonimylläkästä sekaisin, mutta perjantaina huomasin että ihmisten parfyymit ja dödöt otti tosi herkästi nokkaan ja kotona jääkaappikin haisi aivan hirveelle. Tein muutama ilta sitten raskaustestin ja sieltä tule roskishaamu.. Seuraavana aamuna olikin sitten jo hailakka viiva (halpistestejä) ja eilen illalla tein vielä clearbluen ja sieltä tuli että olisin usemmalla viikolla jo raskaana.
Käytännössä olen raskautunut touhutipoista, koska muuten olemme käyttäneet kondomia niinä muutamina kertoina mitä on ollut "toimintaa". Ollaan vauva-asioista puhuttu viime aikoina mutta mies on halunnut odottaa vielä vuoden pari. Itselläni selvästi lähestyvä tasaluku on saanut sisäisen kellon tikuttaan kovasti.
Onnen ja pelonsekaisin tuntein on tämä viikonloppu mennyt. Pelottaa että jos menee kesken tai on kohdunulkopuolinen tai tuulimuna. Jännitystä kestänee sinne ensimmäiseen ultraan jos kaikki menee hyvin.... :)
Meillä tärppäsi jo tokasta kierrosta pillereiden (Femoden) lopetuksen jälkeen. Pillereillä kierto oli tasantarkkaan aina 28. Eka luomukierto oli 29 päivää ja sitten toisesta plussasin kp:llä 32 kun ihmettelin todella kipeitä rintoja ja repäisykipuja (joita mulla ei koskaan ennen ole ollut). En millään uskonut, että voisin olla raskaana näin pian! Esikoiseni on jo 8-vuotias, silloin tärppäsi 4. kierrosta pillereiden lopetuksen jälkeen.
Todella kiitollinen olen nopeasta plussaamisesta, en ikinä olisi uskonut että näin nopeasti nappaa etenkin kun ikääkin on jo 33.... Nyt tässä sitten jännäillään oman kehon tuntemuksia ja muutoksia, aiemmasta raskaudesta on jo niin kauan että tässä tuntee itsensä pikemminkin ensisynnyttäjäksi...
Paljon plussaonnea kaikille yrittäjille :)
Pitkän tauon jälkeen olen taas täällä. Mulla sattui nyt pikku töppi, unonohdin ostaa pillerit. Siis ihan oikeasti, unohdin!!
Noh, nyt ei olla sitten enää popsittukaan niitä, muuta ehkäisyä ei sitten olla käytetty nyt kun seksiä ollaan harrastettu. Nytpä sitten nähdään, tuleeko menkat vai eikö tule, seuraavassa kierrossa. Mies kyllä tietää etten syö pillereitä ja näillä mennään... ;-D