Voinko tarjota luomulihaa käyttävälle kylään tulevalle perheelle "tavallista" lihaa?
Ystäväperheemme julistavat aina käyttävänsä vain luomutuotteita -> luomumaitoa, luomukasviksia, lihat luomutiloilta suoraan pakkaseen jne. Olemme pyytäneet heidät meille vapuksi koko perheenä. He ovat 5-henkinen perhe. Me olemme pienituloisia ja minä olen yhä vielä hoitovapaallakin. Nyt minulle iski hätä tarjottavasta ruoasta. Me emme itse raaski ostaa luomulihija tässä elämäntilanteessanne. Voinko siis tarjota vieraillemme ihan sellaista tavallista lihaa kaupasta vai teenkö jotain väärin?
Kommentit (12)
Ei kai kukaan järkevä ihminen voi vaatia että kylässä on samat aatteet kuin kotona. Kun kuitenkin syövät lihaa. Ymmärtäisin ruokarajoitteet ja allergiat sekä vegetaristit mutta tuollainen menee jo liian pitkälle.
Mutta en missään nimessä oleta, että jos menemme kylään niin sielläkin pitäisi huomioida meidän luomuilu!
Jos ei kelpaa normaali niin ottakoot omat lihansa mukaan..
Jos kehtaavat vaatia, niin ovat todella typeriä ihmisiä. Rikkaita nirsoilijoita..
käytän suuren osan perheemme kuukausibudjetin ruokavaraoja heidän kesititsimiseensä?
ap
ja kestitsen heitä mielelläni. 10-hengelle ruoan laittaminen on joka tapauksessa hintavaa ja kun laskeskelee, että kaikki tulisi ostaa luomutuotteita, niin se on kotihoidontuesta paljon.
ap
maitoja tai muitakaan en luomuna ostaisi jos en olisi jotenkin varoissani. sanoisin myös vieraille etukäteen, että valitettavasti meillä ei ole luomutuotteita tarjolla. näin osaavat sitten varautua tuomaan omansa jos hyvin tarkkaa on.
Kukaan on noin tarkka. Mietipä syövätkö ravintoloissa, työpaikoilla, kouluissakaan pelkkää luomua?!!!! Kouluissa käytetään/ käytettiin jopa thaimaalaista broileria, mikä ei ole luomua nähnytkään.....
Talo elää tavallaan, vieraat lähtee ajallaan.
On niitäkin maailmannapoja jotka olettaa noin.
Mutta sitten tilanteen mukaan pelisilmää kehiin, viimeisenä vaihtoehtona on valehdella että juu luomua vedätte napannut nytkin. Ja hyvin maistui, oikein kehuttiin että luomun kyllä huomaa kuten tästäkin, kiva että tekin olette tajunneet asian ;)
Mutta itse varmaan emäntänä (olen itsekin vähän stressaantuvansorttinen emäntä ja mietin etukäteen etten vain tarjoaisi vääränlaisia eväitä) panostaisin kasvispuoleen tavallista enemmän. Jos vierailla sattuisi olemaan huono fiilis syödä tehotuotettua lihaa niin he voisivat sen suurempaa numeroa tekemättä täyttää lautasensa kasviksilla.
luomua, mutta ei kävisi mielessäkään todellakaan edes olettaa että kylään mennessä siellä tarjottaisiin myös vain luomua. Ja meitä ei tosiaan häiritse yhtään syödä kylässä "tavallista" ruokaa.
Minulle tuli parempi mieli ja stressi väheni. Teen siis "tavallista" ruokaa höystettynä kasviksilla.
ap
Meillä syödään paljon luomua, jonkin verran puhummekin siitä, mutta en oleta kenenkään sitä meille tarjoavan kylässä. Tuskinpa tulisi lihan alkuperä edes puheeksi kyläreissulla.
Joten ap, tarjoa vaan ihan tavallista lihaa. Äläkä pyytele sitä mitenkään anteeksi taikka selittele turhia :)
Valehtelemaan luultavasti joudut, mutta eivät huomaa eroa.