Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsen eroon curling-asenteestani?

Vierailija
16.04.2012 |

Minulla on yksi 8-vuotias lapsi, jota hyysään liikaa. Läheiseni huomauttelevat jatkuvasti asiasta. Lastani asia ei häiritse yhtään, päinvastoin. Vien ja haen hänet koulusta, koska mielestäni ei ole vielä kypsä kulkemaan 3 km matkaa pyörällä yksin. Kotona laitan hänelle ruoat lautaselle, vaatteet valmiiksi, suihkutan ja pesen hampaat. Läksyjen teossa olen läsnä ja autan tarvittaessa. Huolehdin että koulutarvikkeet tulee aamulla mukaan. Minusta on vaan ihana huolehtia hänestä ja mielestäni hän kuitenkin on vielä aika pieni. Pitäisikö kuitenkin hellittää?mutta miten?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä nyt on vaikeus?

Vierailija
2/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän hellittää. Muuten siitä tulee pahimmassa tapauksessa semmoinen kuin lapsuudenperheeni kuopuksesta että vielä 35-vuotiaanakin tuo äidille pyykit pesuun ja silitykseen. Varsinkin jos kyseessä on poika niin niistä helposti tulee semmoisia että sitten odottavat tulevaisuudessa vaimoltaan samaa kuin äiti on tehnyt lapsena eli kaiken huolehtimista valmiiksi, mikä ei nykynaisille ole oikein miehen ihanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nojoo, läksyissä on toki hyvä auttaa jos tarvitsee sitä mutta vastauksia ei saa kertoa tietenkään että lapsi itse oppii :) Hampaiden pesusta huolehtia että hoituu aamuin illoin, mutta että tekisi sen itse. Ruoka kuuluu tietty valmistaa ja mielellään syödä yhdessä mutta lapsi voi sen itse ottaa. Katso vain että tulee tarpeeksi. Kaikkea ei lapsen puolesta tarvitse tehdä ettei liikaa siihen opi ;)

Se on hyvä että huolehtii lapsesta! :) kouluun voi toki viedä 3km matkan 8vuotiaan ja tarkistaa että kouluun tulee kaikki mukaan. Ei ole tietenkään väärin lapsestaan huolehtia eikä kyllä kuulosta mitenkään huonolta. :)

Vierailija
4/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostat ihan normaalilta äidiltä. Tuon ikäinen vois kyllä käydä itsekseen jo suihkussa ja pestä hampaat, toki se hampaidenpesu pitää vielä tarkistaa. Läksyissä saa ja kuuluukin auttaa! Hyvä että olet läsnä niin tiedät, missä mennään. Koulutarvikkeet on syytä huolehtia mukaan, ei tuon ikäinen vielä osaa itse muistaa kaikkia, esim. liikuntavaatteet unohtuvat helposti tai muu ekstra.

Tuosta koulumatkasta - millä lapsi kulkisi, jos sinä et veisi? Pyörälläkö? Jos näin, niin olisiko jotain kavereita kenen kanssa hän voisi mennä yhtä matkaa?

Vierailija
5/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä kotona. Hyvä kuulla, ettei kuulosta ihan mahdottomalta hyysäämiseltä. Tuntuu vaan, että jotkut lähipiirin lapset joutuvat selviytymään itsekseen vastaavista asioista.

Vierailija
6/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 8-vuotias tyttö. Olen melkein kuin sinä :) en ehkä ihan niin paljon tee lapsen puolesta, mutta joskus pesen hampaat, suihkussa käydään yhdessä ja autan lasta itsensä/hiusten pesemisessä. kouluun huolehdin vaatteet, repunkin joskus tuon valmiiksi ovelle. usein teen annoksen ruokaa lautaselle valmiiksi jne jne.

kukaan ei ole koskaan sanonut, että tekisin liikaa. itse olen joskus niin ajatellut. ja kun minäkin teen töitä kotona, niin tulee oltua lapselle läsnä tavallaan koko ajan.

Lapsi kulkee yksin kouluun, tosin matkaakin vain kilometri suuntaansa.

lapseni on kuitenkin itsenäinen, on esim sairastellut nyt kakkosluokalla yksin kotona meidän työpäivän ajan. ja hyvin pärjäsi muutamanlla puhelinsoitolla. lähikaupassa osaa käydä ja yksin kulkea bussilla kunhan aikuinen varmistaa että on oikea bussi.

en usko lapseni 35-vuotiaana vielä tuovan lapsuudenkotiinsa pyykkiä minulle pestäväksi. ajattelen vain, että hän on kuitenkin vielä pieni, ja kohta alkaa olla ne hetket, että itsenäistyy vauhdilla ja hänellä on kyllä aikaa olla itsenäinen ja aikuinen tässä elämässä. :)

Vierailija
7/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikea sanoa tuohon matkaan, kun en tiedä, paitsi, että meidän kouluun saa mennä pyörällä vasta kolmasluokkalaiset. Minäkin usein laitan ruoan lautaselle, koska kattilat ovat hellalla. Jos on pöydässä, saa its eottaa. Onko hän poika? Vaatteet kannatta ainakin pojankin jo opetella ottamaan itse. Tytöt sen tekee luonnostaankin yleensä. Meillä suihkutetaan neljäsluokkalainen poika korvaongelman takia. On pannat ja tulpat, mutta iso leikkaus takana. Läksyjen teossa olen läsnä, koska olen kotona, harvoin tarvitsevat apua.

Enkä koe olevani curling-asenteinen.

Vierailija
8/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni on kuitenkin itsenäinen, on esim sairastellut nyt kakkosluokalla yksin kotona meidän työpäivän ajan.

olin tuolloin kodin ulkopuolella töissä. kotona olen tehnyt töitä vasta kuukauden.

silloinkin, kun tein töitä kodin ulkopuolella, huolehdin siitä, että lapsen olisi mahdollisimman helppo lähteä kouluun yksin kotoa. kaikki ulkovaatteet valmiiksi lattialle tiettyyn järjestykseen jne.

8

Vierailija
9/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lähtökohtaisesti tuonikäisen pitää jo itse huolehtia koulutavaroistaan, ottaa itse ruokansa jne.

Ja en myöskäänkyllä hyvällä säällä kuskailisi tervettä lasta...

Tuo kakkosluokka on juuri se vaihe, jolloin pitää osata jo vähän höllätä! Se on lapsen etu.

Hampaat pitääkin pestä vanhemman vielä tuossa vaiheessa.

t. 8- ja 10-vuotiaiden äiti

Vierailija
10/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin on ihan hammaslääkärin suositus tai määräys siihen. Aamulla voi pestä itse ja sitä suosittelen.

Onpa sulla kummia läheisiä

Vierailija
11/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin pahalta kuulosta, mutta kyllä sen pitäisi itse suihkussa käydä. Sauna on sitten eriasia.

Vierailija
12/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panet selkeästi hyllyyn vaatteet, housut, pitkähihaiset paidat, t-paidat, sukat ja pikkarit ja siitä lapsi sitten voi valita. Voit sanoa tarvittaessa, että nyt tartteis lämpöisempää paitaa. Mutta kyllä jo voi vaatteitaan alkaa valita.

Vierailija
13/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylihuolehtivat vanhemmat. Curling-perhe parempaan tasapainoon

Carling, Maria - Cleve, Elisabeth

Ylihuolehtivat vanhemmat tekevät kaikkensa, että lapset välttyisivät pettymyksiltä ja kokisivat vain positiivisia tunteita. Vähitellen valta siirtyy lapsille – jotka itse asiassa tarvitsisivat myös rajoja voidakseen hyvin. Miten palauttaa perheen tasapaino, mitä lapsilta voi ja pitää vaatia? Ylihuolehtivat vanhemmat antaa asiantuntevia vastauksia ja kertoo myös, kuinka eri perheet ovat ratkaisseet arkensa palapelin.

Toimittaja Maria Carling käynnisti artikkeleillaan keskustelun ns. curling-vanhemmuudesta Ruotsissa. Elisabeth Cleve on arvostettu lasten- ja nuortenpsykologi ja psykoterapeutti.

kansikuva

Curling-vanhemmat ja lapsityrannit

Hougaard, Bent

Onnellisen lapsuuden takaaminen on jokaisen vanhemman toive. Niinpä lapsuus usein putsataan puhtaaksi esteistä ja ongelmista kuin curling-rata, jota pitkin lapsi liukuu vaikeuksitta kehdosta päiväkotiin ja kouluun. Mitään ei puutu, mutta mitään ei myöskään vaadita. Oppiiko näin erinomaisesti palveltu lapsi koskaan kestämään oikeita vastoinkäymisiä?

Tanskalaisen psykologin Bent Hougaardin mielestä monessa perheessä tehdään todellinen karhunpalvelus, kun kaikesta neuvotellaan ja päätetään pelkästään lapsen ehdoilla. Kiireiset ja työn rasittamat vanhemmat päästävät samalla itsensäkin liian helpolla. He eivät osaa tai uskalla asettaa lapsilleen järkeviä rajoja, mutta lopputuloksena lapset eivät kunnioita sen enempää omia vanhempia kuin toisia lapsiakaan.

Curling-vanhemmat ja lapsityrannit opastaa käytännön esimerkkien avulla jokaista kasvattajaa kohtaamaan tilanteet, joissa aikuiset helposti väistelevät omaa vastuutaan ja luovuttavat sen lapselle. Kirjassa tarjotaan kahdeksan käytännöllistä kasvatusmetodia niihin tilanteisiin, joissa usein keinot loppuvat ja hermot pettävät – niin lapsilta kuin aikuisiltakin.

Vierailija
14/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan ihan normaalia huolehtimista ja hoivaa. Mä juuri juon teetä, jota mieheni mulle keitti ja toi kupissa valmiina eteen. Suomessa kaikki pitää tehdä aivan itse, pelätään että passaamisesta menee pilalle. Ei mene, se on rakkauden osoitus.

Curling-vanhemmuus on sitä, että silottaa lapsen tieltä kaikki pettymykset. Kyllä niitä elämässä tulee, vaikka äiti tekisikin voileivän valmiiksi.

Vierailija
15/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää yhdessä suihkuun, mutta niin, että lapsi pesee itsensä itse. Jos ylettyy hellalle, niin ottaa ruuan itse. Tulee lapsellekin lisää onnistumisen ja osaamisen kokemuksia.

Vierailija
16/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 17

Vierailija
17/17 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ehkä hyvä alkaa pikku hiljaa opettaa lasta ottamaan itse ruokaa lautaselle sen verran kuin syö, viemään astiat koneeseen - oletan että teet senkin hänen puolestaan?, pesemään hampaansa (tarkistaa voi toki aina) ja varsinkin huolehtimaan tavaroistaan. Noitakin asioita voi opettaa yhdessä toimimalla, ei tietenkään niin että aiemmin on tehty puolesta ja nyt vaan sanottaisiin että tee itse.

Se, että lapsi oppii tekemään itse asioita, vahvistaa hänen itsetuntoaan ja luottamusta omiin kykyihinsä. Nykylapset osaavat yleensä ottaen tekniset vempaimet yms. paremmin kuin vanhempansa, mutta yläasteella on havaittavissa että käytännön asioissa ollaankin jo vähän turhan pihalla. Itse olen melko käytännöllinen ja haluan kasvattaa lapseni jo pienestä pitäen tekemiseen, itse kuljen tietysti rinnalla tukemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan