Mitä tekisitte? Penkoi taloyhtiön roskistamme fikkarin kanssa - vauva selkärepussa?
Helsingissä, tunti sitten keskustan alueella. En viitsi tarkemmin kertoa paikkaa.
Minua jäi vain vaivaamaan tuo asia; mitä te tekisitte jos huomaisitte jonkun tuollaisen köyhemmän ihmisen likaisissa vaatteissa penkovan pihan roskistanne?
Katsoin hetken touhua ohimennen kun kävelin pihalla ja olin menossa sisälle rappuun, sitten kuului naisen selkärepusta "äi-i, äi-ii"
Tuossa vaiheessa hätkähdin, että eihän tuollainen voi olla mahdollista? Tekisittekö ls-ilmoituksen tuollaisesta, vai mihin tuollainen pitää ilmoittaa??? Lapsihan voi saada ties mitä tauteja äidin touhuista.
Todella kurjaa ja karua ;(
Kommentit (21)
että häneltä ei ole vahingossa mennyt roskiin jotain arvokasta??
Tee ihmeessä joo ls-ilmoitus.....
ne ovat (roskikset siis) taloyhtiön omaisuutta eikä niissä saisi kaivella.
tuo kyseinen henkilö aukaisi vuoronperään sekajäte-roskisten kansia ja availi roska-pusseja...
AP
Joskus sinne voi joutua vahingossa jotain tärkeää.
muutaman kerran olen etsinyt autonavaimia, jotka putosivat yhdessä roskapussin kanssa, kerran etsin mummon silmälaseja jotka olivat mummolta pudonneet kun roskapussia vei. Lapset on seisoneet joka kerta vieressä ja äännelleet äitiiii mennääään jo!
taloyhtiö tekemään rikosilmoitusta, jos jotain on viety!
Rosvot linnaan!!
Voi hänellä silti olla hävinnyt jotain, tai mies heittänyt roskiin jotain.
MITÄ SITTEN?
Mikä helvetin kyylä sä olet?
Omistatko sä ne roskikset?
Et sitten mennyt kysymään, että onko heillä kenties ihan vaikka nälkä??
Sen sijaan repostelet täällä asialla, ihan kuin äiti olisi tehnyt jotain väärää, sen sijaan sinä olet täysi idiootti.
muutaman kerran olen etsinyt autonavaimia, jotka putosivat yhdessä roskapussin kanssa, kerran etsin mummon silmälaseja jotka olivat mummolta pudonneet kun roskapussia vei. Lapset on seisoneet joka kerta vieressä ja äännelleet äitiiii mennääään jo!
löytykö lasit ja avaimet?
En mä tekis mitään ilmoitusta. Ja miten sitä tekisikään, kun ei edes tiedä kenestä on kyse.
Ootko sä varma, että se oli vauva selkärepussa eikä joku muu ääni? Vaikka kännykkä, jossa on soittoäänenä vauvan ääntä?
Musta tuntuu, että tuon roskisdyykkaamisen takia sun ei kannata olla huolissasi. Kunhan on huolellinen, ei siitä mitään tauteja tartu sen enempää äidille kuin lapsellekaan (joka tuskin on missään tekemisissä koko roskiksen tai sieltä löydetyn tavaran kanssa). Oletan nyt, että kyseessä oli jonkun kaupan roskis, josta mahdollista löytää ruokaa? Köyhyyden takia ehkä ylipäänsä, mut perustoimeentuloon on kaikilla oikeus, ja jos se ei riitä, niin ei sille lastensuojelukaan mitään voi.
Mun opiskeluaikoina dyykkaus oli kaveripiirissä ihan tavallinen harrastus, jolla aika kivasti sai monipuolistettua ruokavaliota ja säästettyä rahaa. Ihan jännääkin se oli, kun ei ikinä tiennyt, mitä löytyy.
Muuten tuohon voi olla joku outo syy, tyyliin heittänyt itse vahingossa roskikseen jotain tärkeää ja nyt yrittää etsiä epätoivoisesti sitä omaa roskasäkkiään. Ja roskista kaivelemaan kukaan tuskin pukeutuu parhaimpiinsa.
Olen viettänyt nuoruuteni piireissä, joissa dyykkaaminen oli ihan yleistä. Kyse ei ollut niinkään köyhyydestä kuin siitä, että yksityishenkilöillä ja esimerkiksi ruokakaupoilla on tapana heittää pois täysin käypää tavaraa, voidakseen ostaa/myydä lisää ja kokemuksesta siitä, että tällainen toiminta on tolkutonta.
Minullakin on edelleen tapana tarkastaa piharoskikset silloin tällöin ja kaikki isot lavat, joiden ohi kuljen kadulla, vaikka siien ei ole taloudellista tarvetta. Ihmiset heittävät pois mitä kummallisinta tavaraa ja esimerkiksi nykyinen, monta vuotta palvellut dvd-soittimemme on peräisin taloyhtiön roskiksesta. Taso, jolla soitin pönöttää taas on nikkaroitu materiaaleista, jotka mies poisti jätelavalta.
Roskiksista ei mystisesti lennähdä selkärepussa olevaan vauvaan mitään tauteja tai pöpöjä, vaan jos äiti pesee kätensä roskisseikkailun jälkeen, on vauvan terveyden kannalta yksi ja sama, ulkoiltiinko Töölönlahden rannassa vai piharoskiksilla. Ja jos dyykkari ei ole urpo, sinne roskikselle mennään muuten nimenomaan niissä huonommissa tai jo valmiiksi vähän likaisissa vaatteissa, koska siinä saattaa likaantua.
En siis kiellä, etteikö joku voisi dyykata, koska on niin köyhä, mutta monelle se on ihan elämäntapa- ja arvokysymys. Vauvalle terveysriskiä ei aiheuta dyykkaaminen vaan mahdollinen muu huono hygienia, joka taas ei korreloi sen kanssa, käydäänkö roskiksilla vai ei. Lastensuojeluilmotuksen miettiminen tällaisestä on täysin turhaa.
Mikä juttu se on, että siinä vaiheessa kun naisesta tulee äiti, se ei saisi enää dyykata tai esim. liftata? Tällasista "köyhien jutuista" ei lapselle OIKEASTI ole yhtään enempää vaaraa kuin joistain ihan arkisista ja hyväksytyistä jutuista. Sitäpaitsi tiedän muutamia oikeasti hyvin tienaavia, jotka silti dyykkaavat, koska haluavat käyttää hyödyksi täysin käyttökelpoista pois heitettyä ravintoa. Kyseessä on periaate ei pelkästään pakon edessä suoritettu toimenpide äärimmäisessä köyhyydessä.
kaadan roskapussiin aina jotain öljyä tms jotta roskaväki sottaisi itsensä oikein perusteellisesti.
Ja esineestä riippuen rikon sen sen verran huolellisesti että meidän roskiksen penkoja vetää vesiperän.
Että painukaa muualle vaan!
unohdin ihan kokonaan tuon mahdollisuuden, että siellä roskiksessa voi olla jotain sinne vahingossa eksynyttä. :D
Muistan itsekin elävästi sen ajan, kun lapsella oli hammastuki, joka piti ottaa pois ruokailun ajaksi. Lapsen mielestä tuki oli ällö ja siksi se piti peittää syödessä esimerkiksi talouspaperille. Eipä siis ollut kerran tai edes kahdesti, kun olen fikkarin kanssa etsinyt roskikseta servettiä tai talouspaperia, jonka sisällä on hammastuki.
- edellinen dyykkauskirjoittaja
kaadan roskapussiin aina jotain öljyä tms jotta roskaväki sottaisi itsensä oikein perusteellisesti.
Ja esineestä riippuen rikon sen sen verran huolellisesti että meidän roskiksen penkoja vetää vesiperän.Että painukaa muualle vaan!
Jos olet tosissasi, mikä järki tässä on?
olen tosissani!
Mieti nyt, arvaa vaan haluanko jotain ryysyläiaiä hengailemaan roskiksissani? Heh, en halua!
Painukoot muualle helvetti soikoon.
Järkevää on siis se että moista porukkaa ei täällä pyöri koska se ei heille kertsa kaikkiaan kannata.
Haluaisitko muka itse että roskaväki nuuskisi roskiasi?
löytykö lasit ja avaimet?
jostain syystä vanhat ihmiset eivät tiedä että roskikseen ei ole tarkoitus laittaa roskia irrallisina ihan mihin roskikseen vaan eli mummon silmälasien haku oli tosi kivaa kuumana kesäpäivänä kalanperkeiden ja mummovaippojen joukosta.
Meillä on kierrätyshylly mutta siitä huolimatta tosi usein löytyy tosi hyvää tavaraa roskiksestavesim tänään monta ehjää pulkkaa, iso säkillinen vaatteita.
Jos mietit mitä vahinkoa siitä on jos joku vetää roskspussit auki ja jälleenkäyttää löytönsä. Josvsiellä olis jotain nestemmäistä ehkä tällöin ko henkilö jättäis pussin kääntämättä. Joten anna rauhassa dyykata. Se ei ole sulta pois
Kyllä roskiksia SAA tonkia.
Ihmiset heittää pois vaikka mitä tarpeellista tavaraa. Mikä teitä oikein vaivaa, jos joku ei elä sellaisat elämää kuin te,tekeekö se hänestä huonon äidin?
Itse myrkytät lastasi ties millä lisäaineilla, eikä siitä ole kukaan tekemässä ls-ilmoitusta.
naurettavaa toden tosiaan tuollainen !!!
Mene nyt hyväihminen vähän itseesi.