Eivätkö ihmiset tarjoa lapsilleen ruokaa???
Ihmetyttää vain kun lasten aamu (näin viikonloppuisinkin) alkaa jo aikaisin ja aamupala syödään kahdeksan aikaan niin eikö lapsille tarjota ruokaa vielä tähän aikaan?
Meillä on pari lasta ollut aamusta asti kylässä, siis naapuruston lapsia ja vieläkään ei kukaan ole mennyt kotiinsa syömään.
Minä laitan nyt omilleni ruuan ja odottakoon nuo vieraat sitten vaikka ulkona tai lasten huoneissa. Siinä nälkäisinä odottelevat ja kyselevät mitä me syömme.
Ihme touhua.Ikuisuusaihe tosin :)
Kommentit (44)
Olet kamala ihminen. Ei se niiden lasten vika ole että heistä ei vanhemmat huolehdi.
ja lapset ovat nälissään niin silloin otetaan yhteyttä lastensuojeluun. Olet vastuuton jos et näin tee.että lastensuojelu on jotenkin autuaaksi tekevä. Siitä ne ongelmat vasta alkaa!Siis jos otetaan huostaan.
Lapsi erotetaan silloin kaikista sukulaisista ja ystävistään. Hänet laitetaan kylmään laitokseen tai sijaisperheeseen joka voi olla vielä pahempi kuin koti oli. Lasta ei kuunnella yhtään siinä vaiheessa enää. Lapsen omistaa nyt sossu siihen asti kun hän on 18. Huostaanotto on lähes mahdoton purkaa!
Lapsen paras on olla joko kotona, sukulaisten tai ystäväperheiden hoivissa.
just näin. ja nyt kyseessä normaali perhe, jossa syödään vaikka myöhemmin mutta leipää, hedelmiä jne. saa koululainen ottaa itse jos on nälkä.
eri asia tietysti jos kokee toistuvaa väkivaltaa vanhempiensa taholta, silloin ls voi olla hyvä asia.
ls ei ole hyvä asia normaalin perheen lapsille.
Aina vanhemmat eivät pidä siitä, että lapsi ruokitaan kylässä. Lisäksi ruokaa voi olla varattuna vain oman perheen jäsenille, jos ei ole ruokavieraita etukäteen kutsuttu. Tai kavereita voi olla niin monta leikkimässä, ettei ole millään mahdollista ruokkia kaikkia.
Esim. meillä on monta kertaa jopa 4 lapsen kaveria kylässä; on sula mahdottomuus pyytää kaikkia pöytään juurikin sen ruuan riittävyyden takia. Eilenkin paistoin lihapullia ja kun oma perhe oli syönyt niin jäljelle jäi 5 pullaa.
Toisekseen lapset on monta kertaa aika ronkeleita; jos pyytää pöytään niin ensin vähintään kysyvät, mitä on ruokana. Röyhkeimmät kurkkaavat ensin kattilaan ja päättävät sitten onko heidän herkille makunystyröilleen sopivaa ruokaa.
Ja jos ruokana on edellisten päivien tähteitä, en halua kutsua vieraita sutia pöytään, koska mielestäni ei ole korrektia tarjota vieraille tähteitä. Ja silloinkin ruokaa tuskin edes riittäisi kaikille.
Jos lapsen kaverit ovat yökylässä, silloin varaan kyllä riittävästi sellaista apetta mistä varmasti pitävät. Ja yksittäiset kaverit ovat tervetulleita silloin tällöin syömään jos se on mahdollista edelliset seikat huomioiden. Leipää on aina saatavilla jos nälkä yllättää kesken leikin.
Tarjoilen kaikille ruuan, se on itsestään selvää. Samaa odotan myös lasteni kyläpaikasta. Tosin tiedän että lapset saavat syödä meillä ja päinvastoin.
Silloin kun tuo esikoinen vielä asui kotona niin nuoriso teki ruokaa lähes aina täällä kaikille.
Olen tottunut siihen, että meillä on avoimet ovet ja lapset ja nuoret saavat tulla meille.
Maailmamme ei ole kaavoihin kangistunutta ja kellonaikoihin. Syömme sen mukaan kun on nälkä, emmekä kellon mukaan.
Toisaalta kun minulla harvoin on viikonloppuvapaa, en taatusti seiso koko päivää keittiössä tekemässä kahta lämmintä ruokaa.
Syömisemme ei ole kelloon määrätty. Viikonloppuisin voimme nukkua pitkään ja syömme aamulla jotain kevyttä ja sitten iltapäivällä teemme kunnon ruoan. Tai voi olla joskus, että teen ison brunchin ja illalla syömme vain jotain kevyttä.
Mitä milloinkin. Vuorotyöperheessä on lapsetkin oppineet tekemään ruokaa kun äiti ei ole ollut kellon kanssa vierssä höösäämässä, että nyt on ruoka-aika.
ihme touhua tollainen että lapset saa olla miten ovat ja sitten lämmitetään ruoka , kun tulevat kotiin !
sitten kun se isompi,muut saisi mennö ihan kotiinsa syömään,mun budjetti ei anna revittää tota ruokaa,en ajatellut ruokkia muita lapsia,korkintaan voivat ottaa vettä ja leipää,hedelmiä jos nälkä,muut hoidettakoot et jokainen syö kotonansa ja mä tuun olee tiukka mutsi lapsilleni. Mulla vaan ei oo varaa syötellä muita yh:na.
syödään ihan yhdessä, laitetaan pöytäliina ja hyvä astiasto, ja tehdään vähän parempaa ruokaa. Yleensä noin kahden maissa, aamiainen kun tuppaa sunnuntaina venymään. Kavereista kutsutaan pöytään kutsutut vieraat, eli jos on ihan yövieras tai muuten sovittu. Muuten lähialueen laspet lähetetään kotiin.
Niin, minusta on kiva erottaa pyhä arjesta, ja viedä lapsille vähän tapakulttuuria ja perinteitä eteenpäin. Ja tykkään kauniista astioista ja kattamisesta, ja arkena sitä ei aina ehdi ja jaksa.
En tiedä mitä hassua siinä on. Meidän ruokapöytä on sen mallinen, ettei se ole juhlava ilman pöytäliinaa, joten siksi se on aina oltava, jos laitan paremmat astiat.
Tärkeintähän tietysti on se, että ollaan koko perhe yhdessä, mutta kyllä me arki-iltasinkin pyrimme siihen, että yhdessä ehdimme pöytään asettumaan.
oletetaan, että kaikilla pitää näin olla. Minä olen ruokkinut joskus montakin kaveria sillä, mitä sattuu kaapista löytymään. Meillä on 4 lasta ja kavereita on joskus aika monta yhtäaikaa. Ruokaa on jatkettu leivällä tai sanottu, että lämmintä ruokaa on tosi vähän, mutta tulkaa ottamaan leipää ja maitoa. Tähteitäkin on lämmitelty vieraille lapsille ja hyvin on maistunut. Se ronkeli lapsi, jonka tiedän, kohteliaasti aina jättää sen pois, mitä ei ole tottunut syömään. Sopii minulle.
Mutta näin ei tarvitse muiden tehdä, miten meillä on toimittu. Mutta halusin tämän vain kirjoittaa siksi, että se, mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Se hyvä puoli tässä ruokkimisessa on ollut, että teinit viihtyy meillä ja tiedän, missä ne on viikonloppuisin. Ne löytyy yleensä meidän keittiönpöydän äärestä iltapalalta.
Aina vanhemmat eivät pidä siitä, että lapsi ruokitaan kylässä. Lisäksi ruokaa voi olla varattuna vain oman perheen jäsenille, jos ei ole ruokavieraita etukäteen kutsuttu. Tai kavereita voi olla niin monta leikkimässä, ettei ole millään mahdollista ruokkia kaikkia.
Esim. meillä on monta kertaa jopa 4 lapsen kaveria kylässä; on sula mahdottomuus pyytää kaikkia pöytään juurikin sen ruuan riittävyyden takia. Eilenkin paistoin lihapullia ja kun oma perhe oli syönyt niin jäljelle jäi 5 pullaa.
Toisekseen lapset on monta kertaa aika ronkeleita; jos pyytää pöytään niin ensin vähintään kysyvät, mitä on ruokana. Röyhkeimmät kurkkaavat ensin kattilaan ja päättävät sitten onko heidän herkille makunystyröilleen sopivaa ruokaa.
Ja jos ruokana on edellisten päivien tähteitä, en halua kutsua vieraita sutia pöytään, koska mielestäni ei ole korrektia tarjota vieraille tähteitä. Ja silloinkin ruokaa tuskin edes riittäisi kaikille.
Jos lapsen kaverit ovat yökylässä, silloin varaan kyllä riittävästi sellaista apetta mistä varmasti pitävät. Ja yksittäiset kaverit ovat tervetulleita silloin tällöin syömään jos se on mahdollista edelliset seikat huomioiden. Leipää on aina saatavilla jos nälkä yllättää kesken leikin.
Ja syön silti 2 lämmintä ruokaa plus välipalat.
Yövuoro on ainoa sekottaja koska nukun klo 07-14 välisen ajan, missaan aamupalan ja ruokailun muttei se taas estä muita syömästä.
2 lämmintä ateriaa päivässä on ja ne kiveen kirjoitetut ruoka-ajat.
En ole itse syönyt koskaan kahta lämmintä ateriaa päivässä. Minulle riittää salaattikin ateriaksi tai leipä, hedelmä, juures yms.
Yövuoro on ainoa sekottaja koska nukun klo 07-14 välisen ajan, missaan aamupalan ja ruokailun muttei se taas estä muita syömästä.
Siitäkö, etteivät 5-7 -vuotiaat itse osaa vahtia kelloa ja lähteä kotiin syömään?
Entä, jos kaverien kotona tosiaan on rennompi tyyli eli että lapsille lämmitetään ruokaa, kun kotiutuvat? Tai toinen vaihtoehto: kaverien kotona oletetaan, että teillä tarjotaan vieraillekin ruokaa samalla kun itse syötte (koska kaverien kotonakin kutsutaan vieraat lapset ruokapöytään mukaan).
Ihan turha äimistellä ja ällistellä. Sen kun KYSYT niiden lastenne kaverien vanhemmilta. Sanot, että "ajattelin jutella vähän lasten syömisistä, kun lapset ovat viikonloppuisin aika pitkäänkin toisillaan leikkimässä, että miten haluaisitte toimia syömisien kanssa, mihin aikaan haluatte, että lähetän XX:n kotiin lounaalle - meillä kun on ollut vähän se tyyli, että lapset tulevat ja menevät koteihinsa lämpimälle ruualle. Meidän tenavat saa passittaa kotiin ruualle kello 13."
Sanoit teidän lastenne olevan vasta 5-7 -vuotiaita (muistaakseni se olit sinä?), joten sen ikäiset eivät kyllä itse vielä välttämättä älyä vahtia kelloa leikkien tiimellyksessä. Heille voi vallan hyvin sanoa suoraan, että menkää kotiinne syömään, voitte jatkaa leikkejä sitten klo YY.
Jotenkin tällaisten äimistely-aloitusten taustalta aina kumpuaa sellaista ylenkatsetta muita kohtaan: automaattisesti ajatellaan, että muut laiminlyövät jotain, tai eivät OSAA hoitaa lapsiaan, koska he toimivat ERI lailla kuin aloituksen tekijä itse.
2 lämmintä ateriaa päivässä on ja ne kiveen kirjoitetut ruoka-ajat.
En ole itse syönyt koskaan kahta lämmintä ateriaa päivässä. Minulle riittää salaattikin ateriaksi tai leipä, hedelmä, juures yms.
Mutta eiköhän tuo yövuorolainen puhu ihan vaan omista ruokatottumuksistaan. Jotkut haluaa selkeät ateriat, toinen tankkaa leivän silloin kun on nälkä.
oletetaan, että kaikilla pitää näin olla. Minä olen ruokkinut joskus montakin kaveria sillä, mitä sattuu kaapista löytymään. Meillä on 4 lasta ja kavereita on joskus aika monta yhtäaikaa. Ruokaa on jatkettu leivällä tai sanottu, että lämmintä ruokaa on tosi vähän, mutta tulkaa ottamaan leipää ja maitoa. Tähteitäkin on lämmitelty vieraille lapsille ja hyvin on maistunut. Se ronkeli lapsi, jonka tiedän, kohteliaasti aina jättää sen pois, mitä ei ole tottunut syömään. Sopii minulle.
Mutta näin ei tarvitse muiden tehdä, miten meillä on toimittu.
Mutta halusin tämän vain kirjoittaa siksi, että se, mikä sopii
yhdelle, ei sovi toiselle. Se hyvä puoli tässä ruokkimisessa on ollut, että teinit viihtyy meillä ja tiedän, missä ne on viikonloppuisin. Ne löytyy yleensä meidän keittiönpöydän äärestä iltapalalta.Aina vanhemmat eivät pidä siitä, että lapsi ruokitaan kylässä. Lisäksi ruokaa voi olla varattuna vain oman perheen jäsenille, jos ei ole ruokavieraita etukäteen kutsuttu. Tai kavereita voi olla niin monta leikkimässä, ettei ole millään mahdollista ruokkia kaikkia.
En tarkoittanut, että kaikkien pitäisi tehdä niin kuin meillä tehdään. Halusin vain tuoda julki yhden tavan toimia, eli meillä mennään ns. tilanteen mukaan. Automaattisesti ei kavereita ruokita mutta tilanteen niin vaatiessa/salliessa ovat myös kaverit tervetulleita ruokapöytään. Ja jos kaveri on selkeästi nälkäinen, niin jätän itse mieluummin ruuan väliin ja ruokin sen nälkäisen lapsen. Kyllä meillä on pihvejä puoliteltu, että kaikille riittää, mutta näin ei aina automaattisesti toimita.
juuri näiden ruoka-aikojen takia.
klo 8, kahvi, puuro, munaa, leikkelettä, leipää
klo 12 lounas, perunaa, kastiketta, salaattia, maitoa, leipää
klo 14 päiväkahvi, pullaa ja jotain muuta välipalaa,
klo 16.päivällinen, taas salaatit ja potut tai riisit tms. ja kastikkeet tai lisäkkeet
klo 19 iltapalaa
Maha on niin helvetin kipeä siitä älyttömästä syömisestä. Maha ei saa koskaan levätä kun sinne koko ajan tungetaan sapuskaa.
Ihana aina päästä kotiin hiukan keveämmälle ruoalle. Toisaalta, kamalaa kun se elämä pyörii siellä keittiön ympärillä, eikä ehdi muuta kuin tehdä ruokaa ja siivota pöytää ja tyhjätä tiskikonetta.
Olet kamala ihminen. Ei se niiden lasten vika ole että heistä ei vanhemmat huolehdi.
ja lapset ovat nälissään niin silloin otetaan yhteyttä lastensuojeluun. Olet vastuuton jos et näin tee.
että lastensuojelu on jotenkin autuaaksi tekevä. Siitä ne ongelmat vasta alkaa!Siis jos otetaan huostaan. Lapsi erotetaan silloin kaikista sukulaisista ja ystävistään. Hänet laitetaan kylmään laitokseen tai sijaisperheeseen joka voi olla vielä pahempi kuin koti oli. Lasta ei kuunnella yhtään siinä vaiheessa enää. Lapsen omistaa nyt sossu siihen asti kun hän on 18. Huostaanotto on lähes mahdoton purkaa! Lapsen paras on olla joko kotona, sukulaisten tai ystäväperheiden hoivissa.
mutta ei silloin jos eivät saa ruokaa kotonaan ja ovat nälissään. Ei kaikkea vastuuta voi naapureillekaan sysätä. Kukaa nuo sitten ruokkii kun naapurit on matkoilla tai mökillä.
jos 5v ei osaa katsoa kelloa ja ymmärrä tulla kotiin syömään.
Meillä ainakin on naapureiden kans ollut käytäntö se, että se kyläpaikan äiti katsoo kellon ja sanoo, että nyt juoskaa kotiin. Ei meillä ole 5 vuotiaiden tarvinnut vielä osata kelloa katsoa ja ymmärtää, että nyt on kotona ruoka-aika. Ihan ollaan sanottu vieraille lapsille, että kello on 14, sun pitää varmaan mennä syömään.
Mahtaa lastensuojeluviranoamiset ihmetellä kun tulee ilmoituksia, että naapurin alle kouluikäinen ei tunne kelloa niin hyvin, että tajuaisi itse mennä syömään. Nyt tuli heti ilmoitus siitä.
Miten ihmeessä te saatte elämästänne niin vaikeaa?
ja lapset ovat nälissään niin silloin otetaan yhteyttä lastensuojeluun. Olet vastuuton jos et näin tee.
että lastensuojelu on jotenkin autuaaksi tekevä. Siitä ne ongelmat vasta alkaa!Siis jos otetaan huostaan. Lapsi erotetaan silloin kaikista sukulaisista ja ystävistään. Hänet laitetaan kylmään laitokseen tai sijaisperheeseen joka voi olla vielä pahempi kuin koti oli. Lasta ei kuunnella yhtään siinä vaiheessa enää. Lapsen omistaa nyt sossu siihen asti kun hän on 18. Huostaanotto on lähes mahdoton purkaa! Lapsen paras on olla joko kotona, sukulaisten tai ystäväperheiden hoivissa.
mutta ei silloin jos eivät saa ruokaa kotonaan ja ovat nälissään. Ei kaikkea vastuuta voi naapureillekaan sysätä. Kukaa nuo sitten ruokkii kun naapurit on matkoilla tai mökillä.
ja oletatte, että kyläpaikka huolehtii lapsen kotiin tai antaa ruokaa?
että ei mennä mentaliteetilla "syödään kun tulevat". Kyse siis 5- ja 7-vuotiaista lapsista. Ei meilläkään aikuiset syö kahta ateriaa vaan yhden, joskus kuuden aikaan näin vkl.
Mutta kyllä lapsille tarjotaan kaksi lämmintä ateriaa päivässä, muuten sokerit heilahtelee liian paljon ja väsymyskin iskee. En anna unohtua leikkeihin ja jättää ruokkimatta.
Minusta on aika outoa jos 7-vuotiaita ei kutsuta syömään kuin vasta neljän tai kuuden aikaan jos ovat syöneet aamupalan kahdeksalta.
ap
että miksen tarjoa vieraillekin lapsille ruokaa.
No en, koska en halua olla mikään automaattimajatalo, josta aina saa ruuat jos sattuu olemaan paikalla. Meillä ruokitaan viikossa vieraita lapsia useamman kerran, joten en enää viikonloppuisin jaksa. Paitsi että eilen oli kyllä taas yksi vieras lapsi syömässä.
Ja kun lapset ovat aina meillä, ei vastavuoroisuutta tule koskaan.
ap
mutta pian huomasin olevani ilmainen lastenvahti koko kylälle...'
koskaan eivät ottaneet minun lasta heille leikkimään...
ja sit huomasin, et monet oikeesti käytti minua hyväkseen.. yksin äiti : voi , kun tyttöjen leikki sujuu niiiiin hienosti, voi voi kun minun piätisi lähteä kampaajallee.....voisiko meidänjennikajannika jäädä teille siksi aikaa leikkimään.....
tota virttä sitten jatkoi , kunnes sanoin SEIS !
eli ihan 5-300metrin päässä asuvista lapsista kyese!!! ei ongelmaa välillä mennä OMAAN kotiin syömään!!!
näin ollaankin tehyt, eli sanon etttä meillä ruoka-aika joten nyt pitäisi lähteä !no, ipana menee naapuriin....... eli kotona EI tarjoilla ruokaa , ilmeisesti !
kotiinsa matkaa 10 - 300 metriä, on järkevintä että kaikki syövät kotonaan. Tämä todettu käytännössä.
että lastensuojelu on jotenkin autuaaksi tekevä. Siitä ne ongelmat vasta alkaa!Siis jos otetaan huostaan.
Lapsi erotetaan silloin kaikista sukulaisista ja ystävistään. Hänet laitetaan kylmään laitokseen tai sijaisperheeseen joka voi olla vielä pahempi kuin koti oli. Lasta ei kuunnella yhtään siinä vaiheessa enää. Lapsen omistaa nyt sossu siihen asti kun hän on 18. Huostaanotto on lähes mahdoton purkaa!
Lapsen paras on olla joko kotona, sukulaisten tai ystäväperheiden hoivissa.