3v ujo lapseni yritti tervehtiä pk:n pihalla
Muita lapsia, nekin poikia. Oltiin parin metrin päässä ja poikani sanoi moi. 4-5v pojat tuijotti vaan eikä vastanneet. Poikani sanoi uudestaan moi, mutta kukaan ei vastannut. Yksi pojista on aiemmin sanonut pojalleni että "sinä olet tyhmä mene pois". Ai että kun tekisi mieli opetraa näille käytöstapoja. Kaikki lapseni tervehtii ihan varmasti jos joku heitä tervehtii. Noi on niitä tulevia kiusaajia.. Paha mieli tuli ujon lapsen äidille.
Kommentit (9)
maailma on kova. Kannattaa tuossa tilanteessa suhtautua kepeästi asiaan ja sanoa vaikka että "eikö ne pojat osaa sanoa moikka? No, mennäänpäs nyt tästä tuonne..." Kannattaa vähän kasvattaa nahkaa ja opettaa lapsikin selviämään jos ihmiset eivät ole ystävällisiä. Eivät neljä-viisivuotiaat useinkaan ole kovin kohteliaita. Ehkä nekin ovat ujoja joita te kohtasitte, eikä heillä ollut edes äitiä mukana.
hyvin voinut sanoa niille pojille, että "tervehtikääs". Ja sillen ilosesti ja pirteesti. Tai kysyä jopa heidän nimiään. "Mikäs sun nimi on, tässä on meidän Niko" jne.
Nuo neli-viisivuotiaatkin on aika pieniä...
Ei ne lapset opi käytöstapoja, jos ei niitä opeta! Lapsille pitää ihan kädestä pitäen opettaa: "Nyt tervehditään, sano 'moi, mun nimi on Niko, mikä sun nimi on'", "vastaapas, että 'terve, mun nimi on Petteri" jne.
Ei tuo auta mitään, jos sinäkin vaan pahoitat mielesi ja sitten tule tänne kertomaan!
Jos sulla ei ole luonnetta tehdä noin lasten kanssa, niin en ihmettele mistä lapsesi on ujoutensa perinyt!
hyvin voinut sanoa niille pojille, että "tervehtikääs". Ja sillen ilosesti ja pirteesti. Tai kysyä jopa heidän nimiään. "Mikäs sun nimi on, tässä on meidän Niko" jne.
Nuo neli-viisivuotiaatkin on aika pieniä...
Lapsesi ei kyllä ujolta vaikuta?
Ymmärrän kyllä jos tuli paha mieli, mutta oisit sanonut niille pojille, että pojat, tervehtikään takaisin kun teitä tässä Poika moikkasi.
Koko kylä kasvattaa, jos pojat ei itse osaa.:)
Ei ne lapset opi käytöstapoja, jos ei niitä opeta! Lapsille pitää ihan kädestä pitäen opettaa: "Nyt tervehditään, sano 'moi, mun nimi on Niko, mikä sun nimi on'", "vastaapas, että 'terve, mun nimi on Petteri" jne. Ei tuo auta mitään, jos sinäkin vaan pahoitat mielesi ja sitten tule tänne kertomaan! Jos sulla ei ole luonnetta tehdä noin lasten kanssa, niin en ihmettele mistä lapsesi on ujoutensa perinyt!
Mutta pakko kyllä puolustaa ap:eetä. Onhan se ihan ymmärrettävää että pahoittaa mielensä jos omaa lasta joku kohtelee huonosti ja miksi ei saisi täällä asiasta mainita.
Toinen asia on se että ap, ei kuitenkaan ole velvollinen niitä esimerkkejä opettamaan. Ei ap:eetä voi syyttää siitä että ei tehnyt niin tai näin.
Kyllä minä olisin ojentanut siinä saman tien.
Ei ne lapset opi käytöstapoja, jos ei niitä opeta! Lapsille pitää ihan kädestä pitäen opettaa: "Nyt tervehditään, sano 'moi, mun nimi on Niko, mikä sun nimi on'", "vastaapas, että 'terve, mun nimi on Petteri" jne. Ei tuo auta mitään, jos sinäkin vaan pahoitat mielesi ja sitten tule tänne kertomaan! Jos sulla ei ole luonnetta tehdä noin lasten kanssa, niin en ihmettele mistä lapsesi on ujoutensa perinyt!
Mutta pakko kyllä puolustaa ap:eetä. Onhan se ihan ymmärrettävää että pahoittaa mielensä jos omaa lasta joku kohtelee huonosti ja miksi ei saisi täällä asiasta mainita.
Toinen asia on se että ap, ei kuitenkaan ole velvollinen niitä esimerkkejä opettamaan. Ei ap:eetä voi syyttää siitä että ei tehnyt niin tai näin.
pitää ehdottomasti näyttää vieraankin aikuisen tuollaisessa ympäristössä mallia!
Mun mielestä on todellakin sen tilanteessa olevan aikuisen vastuulla katsoa, että kaikki lapset suunnilleen käyttäytyvät eikä kukaan pahoita mieltään.
t. 4
Mutta ei kannata tuomita niitä pieniä poikiakaan heti suorilta käsin. Lapset vasta opettelee tiettyjä sosiaalisia taitoja. Pienihän ne pojatkin on jotka ei moikanneet sun lasta.
Mutta ymmärrän että pahalta tuntuu. Olis mustakin tuntunut.