Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkolliset juhlapäivät ja ateismi

Vierailija
08.04.2012 |

Joka vuosi ainakin jouluna ja pääsiäisenä alkaa tämä sama nillitys uskontokeskusteluissa, että miksi ateistit viettävät jouluna ja pääsiäisenä vapaata. "Kyllä ne kirkolliset vapaapäivät ateistillekin kelpaavat".

Muutama pointti.

1. Uskonnoton on oikeutettu täsmälleen samaan määrään vapaapäiviä kuin uskovakin. Esim. VES-määrittelee osaltani tämän.

2. Minulle on aivan sama, ovatko ne vapaapäivät kirkollisina vapaina vai joskus muutoin. Niin kauan kuin koulut ja virastot ovat suljettuna kirkollisina juhlapyhinä, onhan se taloudellisinta ja järkevintä pitää ne samaan aikaan.

3. Se, että uskonnottomat ansaitsisivat vähemmän vapaapäiviä vakaumuksensa takia on tosi absurdi ajatus. Minä ansaitsen yhtä paljon palkallisia vapaita. Omasta puolestani voin pitää ne koska tahansa. Valtiolla ne vain sanelee kirkko.

4. Myös uskonnoton voi vietää kirkon omimia juhlia, mutta omalla tavallaan. Meilläkin vietetään joulua ilman uskontoa. Se nyt vain sattuu olemaan hyvä vapaapäiväputki tavata sukulaisia (edelleen kirkon sanelema). Samoin pääsiäinen (terveisiä täältä Lapin hangilta). Koska ateistikodin lapsikin pitää a) suklaasta ja b) yllätyksistä, voimme ihan hyvin ostaa pääsiäismunia. Verellämässäilyn ja kärrrrrsimyksen jätämme sitten toisille.

5. Ja se vakiargumentti, että suurin osa kirkollisista juhlista on ollut alunperin pakanallisia.

Eli, voin koska tahansa luopua kirkollisista vapaapäivistä, kunhan se ei aseta minua tai miestäni eriarvoiseen asiaan työntekijänä. Tai hetkonen, oikeastaan jos luovun noista vapaapäivistä kokonaan ja olen töissä, sehän tekee ateistit työnantajan kannalta houkuttelevimmiksi vaihtoehdoiksi! Hitto, miksi en ole tätä tajunnut.

Amen. Ei kun The End.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työntekijänä? Ei varmasti olisi.

Enemmistö duunipaikoista on tällaisina pyhinä kiinni, ei se ta halua, että silloin menet töihin, kun sulle joutuis maksaan ihan liikaa palkkaa silloin :)

t. uskonnoton, joka viettää nyt pääsiäistä :)

Vierailija
2/3 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. suklaapupua mussuttava ateisti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi