Lomamatkalle rv 25+, kokemuksia/mielipiteitä?
Meillä suunnitelmissa toinen lapsi ja tiedossa myös talvimatka Kanarialle. Jos nyt heti tärppäisi, raskaus olisi viikoilla 25+ loman aikaan. Tuleeko teille mieleen mitään ongelmia tai hankaluuksia, jos tuossa vaiheessa raskautta lähtee etelään? Entä kokemuksia? Menoksi vaan vai pitäiskö suosiolla odottaa kuukausi pari, että saisi lomailla pienemmän masun kanssa.
Tietty aina voi tulla eteen jotain yllättävää eikä matkalle pääsekään. Mutta ennuste olisi luultavasti hyvä, en ole missään riskiryhmässä ja eka raskaus meni kaikin puolin hyvin, ei ennenaikaisia supisteluja tai mitään muutakaan ongelmaa ja lapsi syntyi rv39+5.
Kommentit (13)
En suosittele minäkään etelän matkoja raskauden aikana. Meillä toinen lapsi tulossa (rv 18) ja ollaan päätetty jättää etelän reissut tältä kesältä väliin. Miksi näin?
- Ensinnäkin raskauden kulkua ei voi ennustaa. Yllättävä verenvuoto raskauden tai uhkaava ennenaikaisuus voivat johtaa aika hankaliin tilanteisiin etelässä (itse luotan enemmän suomalaiseen terv.hoitoon, kokemusta löytyy kummastakin).
- Ruokamyrkytys tai vatsatauti reissun aikana voi vetää aika heikkoon kuntoon. Pahimmillaan raju myrkytys voi saada aikaan jopa keskenmenon.
- Pitkä lentomatka on riski raskaana olevalle (veritulppa)
- Toksoplasmoosi on hyvin yleinen Etelä-Euroopan maissa. Kuinka voit olla varma, että esim. ravintolassa tilaamasi salaatti on pesty kunnolla? Myöskään maidon pastorointi ei ole pakollista kaikissa maissa (listeria).
...ja matkakohde on "vain" tuttu ja turvallinen Kanaria Euroopassa (maantieteellisesti tietysti osa Afrikkaa mutta oikeastihan Kanaria on Espanjaa ja siten Eurooppaa), niin riskien luulisi olevan aika pienet. Tietenkin tokson vaara on olemassa melkein heti suomenlahden etelapuolelta alkaen (johtuen kai lahinna siita etta maa ei jaady talvella ja tokso elaa siis mullassa, esim. Ranskassa ja Belgiassa suurin osa vaestosta on sairastanut tokson), mutta siihen voit vaikuttaa olemalla syomatta raakaa lihaa, pesemalla vihannekset ja hedelmat itse huolellisesti, ja jattamalla kissojen taputtelut ja mullan kaivuut valiin (tai jos niin teet, pesemalla kadet huolellisesti jalkeenpain). Enka tietenkaan soisi pehmeita juustoja jne. kuten en missaan muuallakaan (mutta espanjalaiset eivat niita niin suosikaan). Sairaanhoidon taso ei tietenkaan ole ihan samaa luokkaa kuin Pohjois-Euroopan metropoleissa, eli jos nyt oikein ikavasti kavisi ja vauva lahtisi noilla viikoilla syntymaan, mahdollisuudet olisivat huonommat kuin pohjoisemmassa. Mutta koska sulla on yksi hyva raskaus takana eika siis esim. rakenteellista kohdunkaulan heikkoutta, niin tuokin mahdollisuus on varmasti aika pieni. Itse en voi matkustaa noilla viikoilla edes periaatteessa koska mulla on erilaisia isoja riskitekijoita joihin vaaditaan erikoissairaanhoitoa, mutta jos mulla olisi ihan "normiraskaus" niin kylla se minusta ihan mahdollista on. Kysy laakariltasi mita on mielta, han osaa parhaiten sanoa mika sinun tilanteessasi on jarkevaa.
Tekin voisitten hyvin vielä nauttia lomasta esikoisen kanssa, leikkiä rannalla, altailla jne. Yhden kanssa reissuilu on usein kuitenkin helpompaa kuin kahden.
Lisäksi listerian voi kyllä saada Suomestakin, esim. moni mun työkaveri on saanut eräästä suomalaisesta pizzaravintolasta ruokamyrkytyksen. Mitään kun ei voi ennalta tietää. Jos epäilee, ettei etelässä salaatti ole kunnolla pestyä, älä syö sitä.
Mä odotin toista lastamme rv35+ kun olimme Kanarialla. Lento oli 6h ja oli aika tukala olo kun ei mahtunut tarjotin laskeutumaan eteen, lisäksi esikoinen (pikkasta vailla 2v) istui mun sylissä nousut ja laskut, mutten silti vaihtaisi lomaa mihinkään. Oli se niin ihanaa lekotella bikineissä altaalla vienossa lämmössä kun Suomessa oli lähtiessä jotain -27 astetta. Sai levätä ja nautiskella.
Jos synnytys on käynnistyäkseen, se voi tapahtua koti-Suomessakin. Itse ajattelin niin, että kyllä ne naiset siellä Kanariallakin synnyttää. En katsonut itse, mutta voithan esim. selvittää missäpäin siellä on Suomalaisia lääkäreitä, jos se tuo sinulle turvallisemman olon.
Näistä jutuista ollaan montaa mieltä, mutta mun mielipiteeni on, että reissuun vain! :) Kun katsoo mitä suuhunsa laittaa, se on tärkeää. Mutta hyvin kypsennetty ruoka on varmasti yhtä vaaratonta kuin täälläkin. Itse söin esim. kanaa ja perunaa sekä erilaisia pizzoja reissulla. Salaatteja en syönyt lainkaan, en edes niitä annoksen salaatteja. Salaatinkastikkeisiin en myöskään olisi koskenut.
että sulla on kuitenkin vielä niin vähän viikkoja tuolloin, että jos synnytys päättäisi käynnistyä, niin vaikeaa se hoito olisi Suomessakin. Mutta jos mikään ei viittaa ennenaikaiseen synnytykseen, minusta sitä on turhaa pelätä. Kannattaa kuitenkin käydä lääkärissä ennen matkaa jotta hän katsoo että kohdunsuu on ok jne. Lääkärintodistuksenkin tarvitsee vasta rv28 jälkeen.
on tulossa matka heinäkuussa kun mulla on viikkoja jtain 10, ei mul oo mieleekää tullu et pitäs peruttaa mtaka raskauden takia, eihän raskaus mikää sairaus ole, nimenomaa nyt hyä lähteä kun vaan 1 lapsi , vuoden päästä pitäis mennä jo kahen pienenkaa. jos jotain tulee mahatautia yms niin ei vo mitää. meille jopa snaottiin matkatoimistosta kun kreikkaan mennäää et ei tarbita edes mitää rokotuksia, et kunha ei syödä mitää simpukoita tai muita meren eläviä nii ei oo vaaraa saada hepattiittia esim. ja ainaki paikka jonne mennää on sairaala joss aymmärretää suomea ja vakuutus siltä varalta jos joutuu suomee lähteä kesken kaiken. ainut mikä mua huolettaa nii tää mun pahoinvointi et kuinkaha siellä jaksaa jos kovasti oksentelee, mut pakkoha se on suomessakin jaksaa. ja siellä on sentää lomaa kaikesta, kotitöistä, ruuan laitosta jne.
meidän perhe lomaili Kanarialla juuri kun minulla oli rv 25 menossa ja mitään ongelmaa ei ollut. Esikoisen kanssa leikimme rannalla ja uima-altaalla ja ruokaikain nautin ihan normaalisti. Tietenkin vältin ns. raakoja ruokia ja hedelmätkin ositn kaupasta ja pesin itse. Vettä pitää muistaa juoda kovasti ja pitkiä kävelyjä itse vältin kuumassa kelissä, että en uuvuttanut itseäni huomaamatta. Taksikyydit olivat sen verran halpoja joten niitä käytmiie lähes joka paikkaan mennessä. :)
Lentomatkalla varasimme etupaikat, joten oli helpompi oikoa jalkoja ja matkalla varsin tukisukat ehkäisemään turvotusta.
Eipä kukaan pysty sanomaan pitäisikö sinun lähteä vai ei. Itse tiedät varmasti parhaiten vointisi ja teet sen mukaan päätöksen, mutta jos päätät lähteä niin oikein ihanaa reissua ja muutenkin mukavaa raskautta. :)
Jo-an
Helpompaa sinne etelään on lähteä yhden lapsen ja mahan kanssa kuin kahden lapsen (joista toinen vauva) kanssa. Riskejä raskauksiin aina liittyy mutta tuskin kotisohvalle kannattaa jäädä odottamaan vaan lähteä reissuun, jos vointi sen sallii. Hyvä matkavakuutus kannattaa tietysti olla, että tarvittaessa voi perua matkan tai saa tarvittaessa terveydenhoitoa lomakohteessa. Lomakohde kannattaa tietysti valita raskaus huomioiden - "liian" eksottiset kohteet on ehkä syytä unohtaa.
Minulla on menossa kolmas raskaus ja olemme ulkomailla nyt kesälomalla 5 viikkoa (rv 20-25). Jokaisen raskauden aikana olemme paljon olleet ulkomailla eikä minusta matkustelemisessa ole mitään vaaraa, jos muistaa tietyt yleiset säännöt hygienian ja ruokien suhteen. Voi sen listerian tai tokson koti-Suomessakin saada! Toista odottaessani olimme ulkomailla vielä rv 34-36; silloin piti hankkia lääkärintodistus lentomatkaa varten. Ei sitä todistusta kyllä mihinkään tarvittu mutta tuli ainakin tarkistettua, että paikat on kiinni ja kaikki OK ennen reissua. Tutkimuksen tehnyt lääkärikin sanoi, että vauva oli tutkimushetkellä (rv 33) n. 2,5kg painoinen ja jos sattuisi matkan aikana syntymään, niin muutaman päivän ikäisen vauvan kanssa voisimme hyvin lentää takaisin kotiin. Hyvä asenne lääkärillä! =)
Kyllä muuallakin synnytetään ja osataan hoitaa raskaana olevia naisia. Ne, jotka eivät raskaana ollessaan uskalla mihinkään lähteä, eivät kyllä uskalla lähteä sen vauvan synnyttyäkään. Se vauvahan on vielä herkempi kaikille pöpöille jne. jne.
Tämä meidän kolmonen pääsee ensimmäiselle ulkomaanmatkalle muutaman viikon ikäisenä, kun lähdemme jouluksi mummolaan...
Olen lähdössä Italiaan, menossa rv 15. Onko tosiaan niin ettei ravintolan ruoka-annoksen salaattiin kannata koskea? Mites jäätelö kaupasta? Entä se salaatinkastike, miksei saa syödä?
Mietin toksoa, mutta kait olen sen voinut jo saada tuosta hiekkikselta, kun kulkukissat käy asioilla... Olen lapioinut meinaan jonkun verran kakkaa siitä pois... Ja meidän pikkuneiti syö sitä hiekkaa aika ajoin ja olen tietty pessyt lasten käsiä ja suuta hanskoitta... Kuinka vahvalla myrkyllä kädet pitää pestä, että tokso kuolee?
Ainakin pitsasta voin ilmeisen surutta nauttia matkalla :)
On naiivia puhua vain salaatinpesemisestä ja mikrobeista. Nuo asiat voi välttää helposti omalla käytöksellään. Fakta kuitenkin on, että naisen sairastuvuuden ja kuolemanriski on koholla raskauden vuoksi, vaikkei raskaus sinällään sairaus olekaan. Raskaana oleva nainen on alttiimpi esim. laskimotukoksille ja koville verenvuodoille, kuten jo aiemmin on tullut ilmi.
Kun on itse kokenut spontaanin (eli ei edeltävää traumaa) istukan repeämisen ja sen seurauksena kovan verenvuodon ja vauvan menetyksen, niin lohduttavaa kuitenkin oli olla Suomessa ja päästä hyvään hoitoon suomalaisessa terveydenhuollossa. Etenkin kun oli pakko ottaa punasolusiirto... Eipä paljoa jännittänyt verikoekontrollit, mutta tilanne olisi toinen, jos olisin joutunut samaan tilanteeseen ulkomailla.
Asia kannattaa pähkäillä ihan omien arvojen mukaan. Lääkäreiden mielipiteitä asiaan on yhtä monta kuin on lääkäreitäkin. Itse olin samaa mieltä jo ennen raskauksia ja oma yllämainittu kokemus vain vahvisti sitä. Elämä on priorisointia.
ja maitotuote pilaantuu jos ei ole avattuna jääkaapissa (okei, ei ehkä Suomessakaan, mutta todennäköisemmin on) ja jos on paikallista kraanavettä kastikkeessa, ni sitähän ei kantsi sen takia syödä.
Myöskään mitään jäitä en syönyt, koska on tehty aina paikallisesta vedestä. Muutenkin ulkomailla juon aina vain pullovettä.
ja kieltämättä houkutus matkalle olisi suuri, mutta taidetaan tänä kesänä jättää suosiolla väliin, ja mennä ensi talvena/keväänä, sitten vauvan kanssa ;)
Oltiin häämatkalla kun odotin keskimmäistä, rv 15 oli menossa kun lähdimme.
Lääkäri ei ollut järin "mielissään" kuullessaan matka-aikeistamme, vaikka ihan normiraskaus olikin kyseessä.
Me olimme häämatkalla Meksikossa :)
Ainoa ikävyys mikä reissussa sattui, oli se, että sain hotellihuoneen keittiön keittolevystä (aamuteetä olin meille keittämässä) sähköiskun :(
Siinä sitten hätyyteltiin lääkäriä paikalle, kuuntelemaan vauvan sydänääniä, ja kieltämättä pelko oli persuksissa, että "mitä jos vauvalle käykin jotakin, ja häämatka muuttuu varsin ikäväksi" :/, mutta ei onneksi käynyt mitenkään.
Matkavakuutuksesta kannattaa selvittää HYVIN TARKKAAN mitä pitää sisällään....nimittäin noin ylimalkaisesti raskautta ei pidetä sairautena (eikä tietty olekaan), mutta useat vakuutusyhtiöt poissulkevat korvauksistaan kaiken mitä raskauteen tulee.
Eli vakuutus _ei välttämättä_ korvaa raskauden seurannan tai mahdollisen synnytyksen aiheutumia kustannuksia.
Niin mukavaa kun matkailu onkin, kannattaa miettiä tarkoin mahdolliset "ikävyydet", vaikka en sitä kiellä, niitä voi sattua kotimaan kamarallakin.
Jos päätät lähteä reissuun, niin lycka till, rentouttavaa reissua, ja mukavaa odotusaikaa! :)
...eli todella paljon riippuu matkakohteesta. Koska asun itse ulkomailla (ja olen asunut viimeiset 17 vuotta, useammassa eri maassa), sanoisin etta melkeinpa kaikkialla manner-(lansi)Euroopan suurkaupungeissa saa _vahintaankin_ Suomen tasoista hoitoa, ja monesti jopa parempaakin jos hyvin kay. Eli mielestani ei kannata liikaa hotkyilla pelkasta ulkomaanmatkailusta esim. Italian tai Espanjan kaltaisissa maissa. Totta on etta naidenkin maiden "maaseudulla" ei hoidon taso ole sama kuin suurissa yliopistollissa sairaaloissa, mutta eipa muuten nain ole Suomessakaan... Mutta viime kadessa _loma_matkailuissa on tietysti tarkeinta se oma hyva olo ja rentoutuminen, eli jos ei se oma olo ole rauhallinen niin lienee parasta pysya Suomessa.
Itse en matkusta ulkomaille raskauksien aikana lainkaan eli matkustussuunnitelmat laitetaan meillä jäähylle, kun lasta aletaan suunnitella. Ehtii sitä matkustella sitten synnytyksenkin jälkeen, pienemmällä riskillä.
Suurimpana riskinä odottajaa voi vaania kovat verenvuodot. Vaikka raskaus olisi edennyt normaalisti, voi vuoto alkaa milloin vain missä raskauden vaiheessa tahansa. Silloin on turvallisinta olla Suomessa, jossa terveydenhuolto on korkealaatuista ja mahdollisesti tarvittava siirtoveri sisältää olemattoman riskin tarttuviin tauteihin (esim HIV).
Mikäli välttämättä haluaa ottaa riskin, niin turvallisinta on matkustaa raskauden keskikolmanneksessa, jolloin keskenmenon riski on jo pienentynyt ja ennenaikaisen synnytksen riski on myös pieni.
Asiat tärkeysjärjestykseen ;)