Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis selittäkää nyt tyhmälle mitä ovat ne lääketieteelliset syyt lihomiselle???

Vierailija
06.04.2012 |

Kaikki varmaan huutaa kilpirauhasen vajaatoimintaa ja psyykenlääkkeitä? Itse asiassa kilpirauhasen vajaatoiminnan ansiosta ihminen lopulta laihtuu ja kuihtuu ja psyykenlääkkeistä lihottaa ehkä mirtatsapiini ja jotkut neuroleptit. Onko esim. tunnesyöminen lääketieteellinen syy?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttää sellaista, ei ole ollenkaan perillä siitä, millaista keskitysleirillä oli. Siellä oli tarkoitus tappaa ihmisiä paitsi murhaamalla esim. kaasulla, myös nälällä ja työllä. Jos ei nyt kuitenkaan verrattaisi keskitysleiriä ja normaalia, länsimaista elämäntapaa keskenään.

Suosittelen kaikkia keskitysleiriargumenttiin tukeutuvia lukemaan vaikkapa Anus mundi -nimisen kirjan. Voi tulla tolkku teidänkin päähänne.

Vierailija
22/45 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiihdyttää kortisoliaineenvaihduntaa ja vaikuttaa insuliiniresistenssiin. Tällä on todettu olevan yhteys keskivartalolihavuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisonilääkitys, jota käytetään muuten aika moneen sairauteen.. Aiheuttaa mm. aineenvaihdunnan hidastumista, ruokahalun lisääntymistä ja nesteen kertymistä elimistöön. Ei hirveen kiva combo.

Vierailija
24/45 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes kaikki naiset ovat olleet nuorena hoikkina ja keski-ikään mennessä rajusti ylipainoisia. Lihoamiseen ei tarvittu mitään mässäilyä, syövät kaikki suht normaalisti.

Eli väitän, että suvussa on jotain perintötekijöitä, jotka vaikuttavat tähän helposti lihoamiseen.

Tunnistan itsessäni saman ongelman. Nuorena painon hallinta oli helpompaa, nykyisin joudun tekemään todella paljon töitä pitääkseni painoni kurissa. Pelkistä juhlapyhistä tulee helposti pari kiloa lisää ja pudotan niitä sitten useita viikkoja.

Huomaan myös, että syön vuosi vuodelta vähemmän ja silti paino tuppaa heti nousemaan. Aineenvaihduntani on kai siis hidastunut ja hidastuu edelleen.

Vierailija
25/45 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmiset ei saisi olle ylipainoisia. Kaikki normit on ihmisen keksimiä ja normaalin ihmisen raamit on nykyään muutenkin aika pienet. Minä olen ylipainoinen ilman mitään sairauskia ja olen 40 vuotias.

Olin lapsena laiha, nuoruuden ja 30-ikävuoteen normaalipainoinen ja nyt ylipainoinen. Väilillä tuntuu että pitäisi laihduttaa mutta sitten taas mietin että miksi? Miellyttääkseni ulkoisesti muita? En nyt tiedä miellyttäisinkö ketään sen enempää vaikka olisin 20 kiloa laihempi.

Olen tässä 10 vuoden aikana lihonnut ja laihtunut. Olen huomannut että todella tiukalla dietillä laihdun ja paino pysyy poissa, mutta ei sellaisella dietillä voi loppuelämäänsä olla, en minä ainkaan.

Olen nautiskelija. Pidän hyvästä ruuasta, ihanista jälkiruuista ja viineistä. Olen naimisissa komean miehen kanssa ja minulla on suloinen lapsi. Elämässäni on paljon hyvää ja kaunista, muuta ajateltavaa kuin kiloni. Olen onnellinen, mikä on varmaan vaikea kuvitella koska olen ylipainonen.

Elämässä on muutakin kuin painon tarkkailu. Minä lihon helposti, mistä sekin sitten johtuu. En mässäile mutta herkuttelen pinesti useammin kuin olisi tarvis.

Elämää voi elää tiukkojen normien mukaan tai sitten venyttää rajoja sen verran että elämä on nautinto. Kaikille ei ole nautinto laskea joka suupalaa ja tuntea niistä syyllisyyttä. tein sitä pitkään, nyt en enää halua. olen onnellinen tällaisena.

Vierailija
26/45 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt sitä vuosikausia enkä ole lihonut yhtään.

Se sivuvaikutus ruokahalun lisääntyminen meni ohi parissa viikossa kun sille ei anna periksi.

Vierailija
27/45 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta Mirtazapiinista Olen syönyt sitä vuosikausia enkä ole lihonut yhtään.

Se sivuvaikutus ruokahalun lisääntyminen meni ohi parissa viikossa kun sille ei anna periksi.

ajatelleeksi, että nämä lääkkeiden vaikutukset ovat yksilöllisiä? Äitini osastolla oli vanhus, joka söi Mirtatsapiinia. Hän lihoi, vaikka oli sairaalan ruuissa ja annokset pysyivät samoina.

Mirtatsapiini myös kerää nestettä. Kun aikoinaan lopetin sen syönnin, mulla lähti monta kiloa painoa noin viikossa.

Vierailija
28/45 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytti oikein hyvin yleisiä syitä lihomisen taustalla, joskin ääriesimerkin keinoin. Suhde ruokaan voi olla addiktiivinen. Ruokaa käytetään muuhun kuin nälän tyydyttämiseen. Sillä täytetään nyky-yhteiskunnassa pitkälti muita tarpeita kuin ravinnontarvetta.

Jos lihominen pääsee alkuun, usein silkasta liiallisesta ja väärällä koostumuksella syömisestä, syntyy kierre, jossa läski lohduttaa itseään ruualla, kun lihavuus (ja muut elämän ikävät asiat) ahdistaa ja siksi lihotaan lisää ja ahdistutaan vielä enemmän. Ja koska syy-yhteys syömisen ja lihomisen välillä on niin ilmeinen, on lihominen vielä häpeällisempää, koska kuka tahansa osaa syödä vähemmän ja parempia raaka-aineita. Kaikki tieto ylipainon syistä ja seurauksista on saatavilla, mutta läski ei pysty soveltamaan sitä käytäntöön. Ruuasta saatu mielihyvä ohittaa terveyden/liikuntakyvyn/miellyttävän ulkomuodon tms. tuottaman mielihyvän, koska se toteutuu vasta pitkällä tähtäyksellä. Ruoka antaa tyydytyksen ja täyttää sisäistä tyhjyyttä heti. Instant-nautinto ajaa monella tunnesyöpöllä järjen ja kohtuullisuuden ohi. Näin vain on.

Ikävää on, jos ylipainoisella on läheisiä, jotka välillisesti kärsivät hänen mielenterveysongelmastaan. Lapsille tällainen vanhempi antaa todella kieroutuneen esimerkin syömisestä ja ruuan merkityksistä ihmiselle. Usein huonot ruokailutottumukset periytyvät vanhemmilta lapsille ja koko perhe on lihava. Tässä syy ei ole itsestäänselvästi geneettinen, sillä ympäristöllä on niin merkittävä osa ylipainon synnyssä.

Lääketieteellinen syy lihomiseen on siis usein ainakin suurelta osin mielenterveydellinen. Lihavilla on siis sairas mieli, jonka hoitaminen usein vaikuttaa suoraan positiivisesti myös painoon.

Vierailija
29/45 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä olen toinen noista. Ei mitään mahdottomia tankkeja, mutta BMI siinä 30. Ja kyllä me kaksi syödäänkin eniten. Toki meillä on suvussa pyöreää porukkaa ja varmaan ne ruokailutavat on sieltä tulleet, mutta me ollaan aina ne, jotka vetää suklaata, tilaa ravintolassa annoksen ranskalaisilla ja vetää rasvaa leivälle.

Vierailija
30/45 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielialalääkkeet ei varsinaisesti lihota Ne lisää ruokahalua. Eli paino nousee vain siksi, koska rupeaasyömään enemmän. Pitää vaan katsoa mitä syö ja kuinka paljon. Joo tiedän, ettei se ole helppoa.

Lapsellani on mielialalääkitys, joten voin sanoa, että tiedän mistä puhun.

Kyllä lihottavat. Vaikuttavat aineenvaihduntaan. Saman voivat tehdä myös rauhoittavat, rauhoittavat myös kaikkia muita ruumiintoimintoja kuin vain aivojen.

Itse lihoin lääkkeiden takia 17 kg kahdessa kuukaudessa. Melkoinen ruokahalun lisääntyminen, vai mitä? Varsinkin kun lääkkeet VEIVÄT RUOKAHALUNI. En syönyt juuri mitään! Olin sairaalassa ja syömääni määrää tarkkailtiin lihomisen takia. Tulos oli, että söin noin 1000 kaloria päivässä. Eli minun olisi pitänyt laihtua!

Lääkkeiden lopettamisen jälkeen laihduin nuo kilot mutta pari vuotta siihen meni. Nykyisin bmi 20.

Vierailija
31/45 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on dilemma:

Ylipaino aihettaa diabetesta. Diabetekseen määrätty pistettävä insuliini lihottaa. Tämä ei ole oma keksintöni vaan diabeteshoitajan suusta. Se lähinnä lisää ruokahalua. Itse olen pistellyt vasta reilun kuukauden (tabletteja olen syönyt 7v)eikä paino ole noussut ainakaan vielä. Sen sijaan jo ennestään ollut makeanhimo on noussut aivan uusiin ulottuvuuksiin.

Minulla on lääkitys (kortisoni) pistänyt sokerit sekaisin (sitä on pakko ottaa, vaihtoehtoista lääkettä ei tällä hetkellä ole), paastosokeri oli yli 10 ja pitkäaikainenkin 2-numeroinen. Lääkäri halusi aloittaa insuliinin (pistos, tablettiversio ei kuulemma käy kun tutkimukset vielä kesken), mutta en suostunut (saanut piikeistä tarpeekseni) ja tiedustelin vaihtoehtoja.

Piikitöntä vaihtoehtoa ei ollut, mutta vähäpiikkinen oli. Bydureon-niminen valmiste (lisäksi tablettina insuliiniherkistäjää, tjsp), pistetään kerran viikossa, vähentää makeanhimoa ja ruokahalua (pahoinvointi sivuvaikutuksena). On tosin kallis, eikä Kela korvaa (150 euroa, suunnilleen 4 piikkiä eli kuukauden annos). Minulla ainakin tepsinyt.

Niin, minulla epäillään kortisonin aiheuttamaa (väliaikaista) insuliiniresistenssiä.

Vierailija
32/45 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes kaikki naiset ovat olleet nuorena hoikkina ja keski-ikään mennessä rajusti ylipainoisia. Lihoamiseen ei tarvittu mitään mässäilyä, syövät kaikki suht normaalisti.

Eli väitän, että suvussa on jotain perintötekijöitä, jotka vaikuttavat tähän helposti lihoamiseen.

Tunnistan itsessäni saman ongelman. Nuorena painon hallinta oli helpompaa, nykyisin joudun tekemään todella paljon töitä pitääkseni painoni kurissa. Pelkistä juhlapyhistä tulee helposti pari kiloa lisää ja pudotan niitä sitten useita viikkoja.

Huomaan myös, että syön vuosi vuodelta vähemmän ja silti paino tuppaa heti nousemaan. Aineenvaihduntani on kai siis hidastunut ja hidastuu edelleen.

Taisitte nuorina olla laihoja läskejä. Nimittäin suhteellisen lihaksikkaat hoikat nuoret pysyvät yleensä normaalimitoissa vanhempanakin, kun taas huonokuntoiset hoikat yleensä lihoo iän myötä, kun ei ole sitä lihasmassaa, mikä kuluttaa energiaa.

Vierailija
33/45 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon se joka on jo niin epätoivoinen että maksaisi siitä että joku sulkee häkkiin määräajaksi eikä anna ruokaa... tietäisi että voi olla syömättä kun on pakko...

Vierailija
34/45 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat ovat ihan samaa sakkia kuin tupakoitsijat ja alkkikset! Lihavuus aiheuttaa hyvin paljon II-tyypin diabetesta ja verenpainetautia, sydämen vajaatoimintaa jne. Ja näiden hoitokustannukset ovat aivan järjettömiä ja verorahoista ne maksetaan. Onko oikeasti joku näin tyhmä, että sanoo vaan "lihavat on lepposia" eikä yhtään ymmärrä kuinka suuresta asiasta yhteiskunnassa on kyse?

i]tullut tällainen asia? Toiset on laihoja, toiset normaalipainoisia ja toiset isoja. Mitä sitten?

Antakaa olla. Ihmeellistä miten laihat ihmiset, Ei siis edes normaalipainoiset, vaan laihat näkemvät koko ajan lihavuuden ongelmana.

Luulisi että laihalla kun kerran on niin hyvä olla, on sinut itsensä kanssa niin ettei arvosteli muita. Luulen kuitenkin että näillä laihoilla on niin paljon itsetunto-ongelmia että pitää jatkuvasti käydä haukkumassa j aihmettelemässä lihavia ja näin ollen nostaa itseää ylemmäs.

Monilla ylipainoisilla on hyvä olla itsensä kanssa ja se myös näkyy ulospäin. Ollaan positiivisia eikä viitsitä joka asiasta jäkättää ja arvostella.

Lihavat on lepposia, se on yleistys mutta tästäkin sanonnasta on puolet totta. Langanlaihat ovat yleensä pahimpia muiden arvostelijoita. Olisivat hiljaa kun on niin hyvä olla itsensä kanssa.

[/quote]

Vierailija
35/45 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihavat ovat ihan samaa sakkia kuin tupakoitsijat ja alkkikset! Lihavuus aiheuttaa hyvin paljon II-tyypin diabetesta ja verenpainetautia, sydämen vajaatoimintaa jne. Ja näiden hoitokustannukset ovat aivan järjettömiä ja verorahoista ne maksetaan. Onko oikeasti joku näin tyhmä, että sanoo vaan "lihavat on lepposia" eikä yhtään ymmärrä kuinka suuresta asiasta yhteiskunnassa on kyse?

i]tullut tällainen asia? Toiset on laihoja, toiset normaalipainoisia ja toiset isoja. Mitä sitten?

Verorahoista maksetaan mysä kaikenlaisia muitakin kustannuksia, tiesitkö? Luuletko oikeasti että lihavat ihmiset tämän kansantalouden ovat vetäneet lokaan? Kyllä sä vasta olet tyhmä!!

Suurin osa lihavista voi ihan hyvin, sun mainitsemiasi sairauksia sairastaa suurin osa ihan nomraalipainoisista ihmisistä. Oletpä tyhmä!

Koita saada vähän rasvaa sinne yläpäähän, jollet ole kuullut että rasva on se mikä aivoja pitää käynnissä :)

Vierailija
36/45 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupeaa näkymään noin 2 viikon kohdalla kuurissa. Ja yleensä joudun syömään 3-4 viikkoa. Syynä astma.

En liho aivan poskettomasti sinällään, mutta useamman kilon lyhyessä ajassa. Osa on ihan nesteen kertymistä.

painan normaalisti noin 62-63 kg ja esim viime kuurin jälkeen painoin 67 kg. Eli 3:ssa viikossa noin 4 kg. Siitä olen nyt 4 viikossa saanut pudotettua kilon, heh.

Ei auta "lisää liikuntaa" neuvo tuossa lihomiskohdassa, koska syy kortisonin syömiseen on astman paheneminen kunnolla eli en mm pysty kävelemään ulkona saamatta pahoja yskänpuuskia. Tosin helpottaa sitten lääkkeen kanssa ja nyt onnistuvat taas juoksulenkitkin.

Oletan, että jos sairauden vuoksi tarvitsisin vaikkapa 6 kk:n kortisonikuurin, voisi paino olla todellinen haaste.

(Olen 168 cm pitkä ja myös 67 kg on ns normaalin rajoissa minulle)

Vierailija
37/45 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

väittää, että kilpirauhasen takia on tosi massiivisessa kunnossa. Väittää syövänsä vähän. En tiedä, eipä kuulu mulle.

Eräs kaveri taas on lihonut masennuslääkkeistä. Ihan rehellisesti yrittää ajoittain laihduttaa. Syö tosi fiksusti ja liikkuu paljon -> paino ei laske. Uskon aidosti, että hänellä nuo lääkkeet on turvottaneet.

Itsellä PCO kaikkine oireineen. Silti koen, ettei se ole lihomisen syy vaan syöminen. Jos haluan laihtua, niin lasken 800-900 kcal päiväenergiat, niin johan alkaa tippua tosi rivakasti paino. Jopa 1500kcal/pv paino tippuu, vaikka hitaasti. En liiku kuitenkaan kovin paljoa.

Toki paino tippuu "rivakasti" 800-900 kcal päiväsaannilla, mutta se on kyllä epäterveellistä. Ei elimistön nälkiinnyttäminen ja syömisen epäterve kontrollointikaan ole terveellistä. 1500 kcal ja hitaampi painon pudotus kuulostaa paljon terveemmältä. Liikuntaa lisää, niin ei tarvitse (syömishäiriöisesti) kontrolloida syömistä.

Vierailija
38/45 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko aikuisikäni ollut hoikka. Olen 45 vuotias muutaman lapsen äiti ja painoni on pysytellyt 49-51 välillä raskauksia lukuunottamatta. Olen kylläkin vain 160 cm. Tässä iässä painon samana pitäminen vatii vähän jo itsekuria. Nyt pääsiäisen aikaan normaalien aterioiden lisäksi olen syönyt yhden mignonmunan ja kerran mämmiä kerman kera. Lopetan ateriolilla syömisen aina ennen kun tunnen oloni täydeksi. Ruoka on aina ollut minulle vain polttoainetta, mutta ymmärrän myös tunnesyöjiä( ehkä heitä on lapsena palkittu herkuilla). Siskollani on vahvempi psyykelääkitys ja on sydäntä särkevää katsoa hänen( entisen tosi hoikan) yrittävän laihduttaa entiseen mittoihinsa kun aineenvaihdunta vain on muuttunut lääkityksen takia. Hän on kiloineenkin kaunis ja viehättävä . Tärkeintä on oman itsensä ja painonsa hyväksyminen...

Vierailija
39/45 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihavat ovat ihan samaa sakkia kuin tupakoitsijat ja alkkikset! Lihavuus aiheuttaa hyvin paljon II-tyypin diabetesta ja verenpainetautia, sydämen vajaatoimintaa jne. Ja näiden hoitokustannukset ovat aivan järjettömiä ja verorahoista ne maksetaan. Onko oikeasti joku näin tyhmä, että sanoo vaan "lihavat on lepposia" eikä yhtään ymmärrä kuinka suuresta asiasta yhteiskunnassa on kyse?

tullut tällainen asia? Toiset on laihoja, toiset normaalipainoisia ja toiset isoja. Mitä sitten?

Verorahoista maksetaan mysä kaikenlaisia muitakin kustannuksia, tiesitkö? Luuletko oikeasti että lihavat ihmiset tämän kansantalouden ovat vetäneet lokaan? Kyllä sä vasta olet tyhmä!!

Suurin osa lihavista voi ihan hyvin, sun mainitsemiasi sairauksia sairastaa suurin osa ihan nomraalipainoisista ihmisistä. Oletpä tyhmä!

Koita saada vähän rasvaa sinne yläpäähän, jollet ole kuullut että rasva on se mikä aivoja pitää käynnissä :)

Itse asiassa ylipainoa vielä enemmän kustannuksia aiheuttava "sairaus" on huono kunto. Mutta kaikki nämä; ylipaino, tupakointi, alkoholin runsas käyttö ja huono kunto ovat pahoja, mutta huono kunto on pahin! Sk:ssa oli viime kesänä pitkä artikkeli aiheesta.

Vierailija
40/45 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lihavat ovat ihan samaa sakkia kuin tupakoitsijat ja alkkikset! Lihavuus aiheuttaa hyvin paljon II-tyypin diabetesta ja verenpainetautia, sydämen vajaatoimintaa jne. Ja näiden hoitokustannukset ovat aivan järjettömiä ja verorahoista ne maksetaan. Onko oikeasti joku näin tyhmä, että sanoo vaan "lihavat on lepposia" eikä yhtään ymmärrä kuinka suuresta asiasta yhteiskunnassa on kyse?"

"tullut tällainen asia? Toiset on laihoja, toiset normaalipainoisia ja toiset isoja. Mitä sitten?

Koita saada vähän rasvaa sinne yläpäähän, jollet ole kuullut että rasva on se mikä aivoja pitää käynnissä :")

Itse asiassa ylipainoa vielä enemmän kustannuksia aiheuttava "sairaus" on huono kunto. Mutta kaikki nämä; ylipaino, tupakointi, alkoholin runsas käyttö ja huono kunto ovat pahoja, mutta huono kunto on pahin! Sk:ssa oli viime kesänä pitkä artikkeli aiheesta.