Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko viulunsoiton opiskelu lapselle hankalaa jos viulu on vanhemmille täysin vieras soitin?

Vierailija
05.04.2012 |

Lapsi (6v) haluaisi soittaa viulua. Itse soitan pianoa sujuvasti mutta viulusta ei ole minkäänlaista kokemusta. Miten esim. virittäminen?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajasta riippuu haluaako vanhemman tunnille vai ei. Alle kouluikäisten tunneilla vanhempi käy yleensä ainakin kuuntelemassa läksyt, ei vältämmättä istu koko tuntia. Yksi lapsistani aloitti musiikkiopistossa 6-vuotiaana ja silloin istuin mukana. Toinen aloitti 4-vuotiaana ja on opettajan kanssa kaksin, olen mukana lopuksi kuuntelemassa läksyt.

Viritys on helppoa, jos sen tekee mittarin kanssa (soitinkaupasta, ei maksa paljon). Olen soittanut muuta soitinta nuoruudessani, mutta korvakuulolta en pysty viulua virittämään. Aika nopeasti lapsi oppii virityksen itsekin ja sävelkorvan kehittyminen onkin viulunsoitossa tärkeää.

Pianonsoittotaidosta sen sijaan on hyvinkin hyötyä pikkuviulistin vanhemmalle. Lapsen on helpompi kuulla oikea sävelkorkeus pianosäestyksen kanssa (tai ihan vaan melodiaa pianolla soitettaessa) ja yksinkertainen kappalekin kuullostaa säestettynä jo musiikilta :)

Lapsi (6v) haluaisi soittaa viulua. Itse soitan pianoa sujuvasti mutta viulusta ei ole minkäänlaista kokemusta. Miten esim. virittäminen?

eli 6v lapsen tunneilla on vanhempi mukana, ja kuulee ja myöskin oppii samalla ; )

näin meillä aikoinaan ja yllätvän hienosti ja nopeaan lapsi oppiii ihan itse virtyksen, ja kaiken muunkin

mutta tuo on oiva tilaisuus äidinkin hieman päästä selvil e viulunsaloista

eli anna lapsen mennä viulutunneille, tärkeäähän on lapsen oma halu ja innostus : )

Vierailija
2/5 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin virittäminenhän on helppoa kuin heinänteko, kun laitat ne pianon kanssa oikeaan ääneen vaan.

Kyllä mun nuorin siskokin soitti viulua, vaikkei meillä muut. Viritin aluksi viulun pianon avulla hänelle, kunnes oma korva alkoi sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vanhemmat ei soittaisikaan, kannattaa lapsen antaa kokeilla viulunsoittoa. Virityksen voi hoitaa viritysmittarin avulla. Opettajat neuvovat tunnilla.

Pian lapsi jo sitten virittää itse.

Tsemppiä ja iloista mieltä.

Nyt on paras aika hakea musiikkioppilaitoksiin.

Vierailija
4/5 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli 6v lapsen tunneilla on vanhempi mukana, ja kuulee ja myöskin oppii samalla ; )

näin meillä aikoinaan ja yllätvän hienosti ja nopeaan lapsi oppiii ihan itse virtyksen, ja kaiken muunkin

mutta tuo on oiva tilaisuus äidinkin hieman päästä selvil e viulunsaloista

eli anna lapsen mennä viulutunneille, tärkeäähän on lapsen oma halu ja innostus : )

Vierailija
5/5 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppii sitten omaan tahtiinsa. Anna ihmeessä aloittaa, jos lapsi itse haluaa! Viulu on haastava soitin, mutta sen soittamisen harjoittelu on hyödyllistä. Suosittelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi