Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mulla helposti syke 150-160 kun alan esim juosta. Pystyn puhumaan ihan hyvin kaverin kanssa eikä vauhti ole mikään mahdoton. Joka paikassa sanotaan et täytys olla esim max 140 syke. Se tarkottaa sit mulle kävelyä :( Onks sitte haittaa jos syke on korkeampi, pahalta se ei mulla tunnu. Kai on yksilöllisiä eroja? Kiitos jos joku viitsii vastata.

• ylös 1
  • alas 3

Kommentit (20)

Esim. nopeatempoisella jumppatunnille minun KESKIsyke voi olla 160 ja sykkeen maksimiarvo yli 200. Tunnin jälkeen on treenannut olo, mutta ei mitäänkään paha olo.

Äidilläni on kanssa korkeat sykkeet, voisiko olla jotenkin luontaista.

Mä kirosin samaa raskaana ollessa, kun syke kipus 160 jopa kävelylenkillä, jos oli vähänkin edes loivaa ylämäkeä. Eli käytännössä olis pitäny maata sohvalla, jos ois sykerajoja kuunnellu.

Terkka totes (mun mielestä fiksusti), et liiku tuntemusten mukaan, eihän kaikilla edes oo sykemittaria. Eli järjetön rehkiminen pois ja jos olo tuntuu vähänkään huonolta niin sitten rauhallisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ennen luultiin että korka syke=huono kunto mutta niinhän asia ei ole. Sen sijaan leposykkeen ja kunnon välissä on selkeä yhteys.

Itse jaksan treenata helposti pari tuntia sykkeellä 180-185, maksimi jossain 203 tienoilla vaikka olen jo 37v (tässä iässä ei pitäisi edes tuollaisiin lukuihin päästä). Treenaan 6-8h viikossa rankkaa liikuntaa ja olen entinen kilpaurheilija.

Minulla on heti kevyenkin liikunnan (kävely) aikana syke jo jotain 130 ja vaikkapa bodystep tunti on keskisykkeeltään yli 180. Ja ei ole yhtään heikko olo, jaksan hyppiä korkealle, eli tavallaan "ei tunnu vielä missään".

Ratkaisevaa on kunnon kannalta se miten nopeasti syke palautuu alas. Eli siis esimerkinnä se että juoksee 300m täysiä bussipysäkille bussiin keretäkseen. Sitten kun ehtii bussiin sisälle, niin toiset haukkovat henkeään 5 min rutistuksen jälkeen sydän hakaten ja hyväkuntoinen ei ole enää siinä vaiheessa edes hengästynyt kun astuu bussiin sisälle. Itselläni siis kun urheilu loppuu niin samantien loppuu se kova sykekin ja hengästyminen.

Juosulenkillä saattaa olla keskisyke jopa 170 ja juttelemaan pystyn hyvin. Maximi sykettä en ole mitannut sitten nuoruusvuosien.

Enkä ole huonokuntoinen.

mulle tehtiin erään asian vuoksi rasitusekg ja syke nousi tuonne 173 saakka jolloin lääkäri lopetti testin(ei tarvinnut polkea enempää), en ollut lähellekään piipussa.Hiki oli ja sitä kyllä tuli ja tuli...Sydän oli kunnossa, ikää 45v.

Olen todella helpottunut lukiessani tätä ketjua, olen nimittäin aina luullut että minussa on jotain vikaa vikaa vikaa....

Mulla sama. Käyn juoksemassa ja syke aina siellä 160-170 eikä ole kauhea vauhti. Olen harrastanut juoksua ja muuta liikuntaa pitkään eli en ole rapakunnossa. En viitsi käyttää sykemittaria enää kun ärsyttää kun se vilkuttaa että menee rajojen yli.

Tosi kiva kuulla että on muitakin!

syke herkästi tosiaan tuo 160-170, ja ihan juttelen samalla kaverille.

Leposykekin minulla korkea, 70-80, rasituksesta palautuu nopeasti eli olen 45-vuotiaaksi hyväkuntoinen.

Olin sydämen rytmihäiriöiden vuoksi rasituskokeessa ja lääkäri sanoi, että minulla on sellainen herkästi rasituksen vaihteluihin reagoiva sydän, että syke nousee nopeasti rasituksen lisääntyessä, mutta tasaantuu sitten ja jaksaa hyvin tikuttaa.

Sille oli joku hieno nimikin, jota en kymmenen vuoden takaa muista, mutta ei ole siis vaarallista tuo.

Lainaus:

ennen luultiin että korka syke=huono kunto mutta niinhän asia ei ole. Sen sijaan leposykkeen ja kunnon välissä on selkeä yhteys.

Itse jaksan treenata helposti pari tuntia sykkeellä 180-185, maksimi jossain 203 tienoilla vaikka olen jo 37v (tässä iässä ei pitäisi edes tuollaisiin lukuihin päästä). Treenaan 6-8h viikossa rankkaa liikuntaa ja olen entinen kilpaurheilija.

Minulla on heti kevyenkin liikunnan (kävely) aikana syke jo jotain 130 ja vaikkapa bodystep tunti on keskisykkeeltään yli 180. Ja ei ole yhtään heikko olo, jaksan hyppiä korkealle, eli tavallaan "ei tunnu vielä missään".

Ratkaisevaa on kunnon kannalta se miten nopeasti syke palautuu alas. Eli siis esimerkinnä se että juoksee 300m täysiä bussipysäkille bussiin keretäkseen. Sitten kun ehtii bussiin sisälle, niin toiset haukkovat henkeään 5 min rutistuksen jälkeen sydän hakaten ja hyväkuntoinen ei ole enää siinä vaiheessa edes hengästynyt kun astuu bussiin sisälle. Itselläni siis kun urheilu loppuu niin samantien loppuu se kova sykekin ja hengästyminen.

Sinulla sydän tekee jatkuvasti enemmän töitä kuin tavallisella ihmisellä. Kuolet tn. nuorena

• ylös 0
  • alas 10

Käsittääkseni hyväkuntoisilla on laaja sykealue. Eli leposyke on alhainen, mutta toisaalta tehokkaalla liikunnalla sen saa hyvinkin korkealle. Ja tosiaan tärkeä mittari on myös se, kuinka nopeasti syke laskee rasituksen jälkeen alas.

Itselläni on leposyke vähän alle 60 ja esimerkiksi intervallispinningin sykehuipuissa se menee lähelle 180:ä. Juostessa pidän sykkeen 150:n tienoilla, mutta valoihin pysähtyessä se laskee heti 110:een. Ja sanoisin olevani kovakuntoinen, olen harrastanu tehokasta liikuntaa kuusi kertaa viikossa jo useiden vuosien ajan. Ikää minulla on 34.

olet oikeassa siinä että tutkimusten mukaan ihmisen elämän sykelyöntien määrä on vakio. Eli sydän lyö aika tarkkaan tietyn määrän "x kertaa", se nyt voisi olla siis vaikka 50 miljoonaa kertaa (tämä nyt vaan on keksitty luku). Se jolla sydän hakkaa kovasti, kuluttaa ne omat 50 milj. lyöntikertaansa nopeasti. Se jolla hitaasti, kestää tietenkin pidempään.

Mutta kuten sanoin niin urheilusyke ei kerro kunnosta mitään. Sen sijaan LEPOsyker kertoo. Oma leposykkeeni on huippukuntoisen urheilijan eli paljon alle 60. Tästä syystä siis, kun vuorokaudessa on 24h, niin sydämeni lyö niistä tunneista 22h todella hitaasti, ja sitten sen 2h todella railakkaasti.

Vaikka kahden tunnin ajan syke olisi korkea niin siitä huolimatta vuorokauden kokonaissaldo on pienempi kuin sellaisen, joka ei urheile yhtään ja jolla leposyke on normaalin luokkaa, esim. jotain 65-75.

Eli olit oikeassa tuosta asiasta että sykkeen määrä on rajattu, mutta minä en tule tämän asian takia kuolemaan nuorena koska olen teräskunnossa muuten. Saatan toki jäädä auton alle tai muuta, mutta korkea urheilusyke ei minua kyllä tapa :)

Lainaus:

olet oikeassa siinä että tutkimusten mukaan ihmisen elämän sykelyöntien määrä on vakio. Eli sydän lyö aika tarkkaan tietyn määrän "x kertaa", se nyt voisi olla siis vaikka 50 miljoonaa kertaa (tämä nyt vaan on keksitty luku). Se jolla sydän hakkaa kovasti, kuluttaa ne omat 50 milj. lyöntikertaansa nopeasti. Se jolla hitaasti, kestää tietenkin pidempään.

Mutta kuten sanoin niin urheilusyke ei kerro kunnosta mitään. Sen sijaan LEPOsyker kertoo. Oma leposykkeeni on huippukuntoisen urheilijan eli paljon alle 60. Tästä syystä siis, kun vuorokaudessa on 24h, niin sydämeni lyö niistä tunneista 22h todella hitaasti, ja sitten sen 2h todella railakkaasti.

Vaikka kahden tunnin ajan syke olisi korkea niin siitä huolimatta vuorokauden kokonaissaldo on pienempi kuin sellaisen, joka ei urheile yhtään ja jolla leposyke on normaalin luokkaa, esim. jotain 65-75.

Eli olit oikeassa tuosta asiasta että sykkeen määrä on rajattu, mutta minä en tule tämän asian takia kuolemaan nuorena koska olen teräskunnossa muuten. Saatan toki jäädä auton alle tai muuta, mutta korkea urheilusyke ei minua kyllä tapa :)

Sullahan syke nousee heti 170 kun juokset bussille. Huonokuntoisella nousee vain 120. Eli sinä tuhlaat sykkeitäsi ihan arkipäivän tilanteissa kokoajan enemmän kuin huonokuntoinen.

syke nousee urheillessa, eli kun lähden systemaattisesti urheilemaan. Se ei nouse kaikesta, eikä arkipäivän tilanteista siinä mielessä että esim. toimistotyö sitä nostaisi. Sykkeen nouseminen on monimutkainen juttu ja siihen vaikuttaa lihasryhmät ja lihasten määrä ja rasvaprosentti. Olen ns. lihaksikas (harrastan painnonnostoa) ja toisaalta lihakset nostavat massaa ja sitä kautta sykettä, mutta toisaalta taas vahvat lihakset tekevät asioista kevyttä eli en hengästy yhtään vaikka painavien tavaroiden kantamiseta, mattojen puistelusta jne.

Hyväkuntoisuuten liittyy niin monta tekijää, että syke on vain yksi pieni osa siitä.

Jos kovasti haluat asiaa vängätä niin lähdetäänkö yhdessä testeihin jossa mitataan molempien kunto, hapenottokyky, lihasmassa, aerobinen kestävyys, rasvaprosentti, sydämen sähkökäyrä, leposyke ym.

Vasta näistä voidaan päätellä sydämen kunto ja toimintakyky, ja sitä kautta se elääkö pitkään vai ei.

Olen itse paljon opiskellut urheilufysiologiaa ja näitä on vaikea selittää kun niin moni muuttuja vaikuttaa kaikkeen. On erittäin yksisilmäistä väittää että sydämen syke ainoana tekijänä olisi mikään merkki hyvästä tai huonosta kunnosta, saati sitten pitkästä tai lyhyestä eliniästä.

maratooneihin.

Törmään tähän väitteeseen usein; minulla on luonnostaan korkeat sykkeet.

Kun sitten laaditaan harjoitusohjelma ja asiakas alkaa noudattaa sitä, hän ihmettelee kun 2 viikon treenin jälkeen juoksusykkeet laskee 10-20 lyönnillä.

Usein kuulen myös, että en pysty juoksemaan alla 140 sykkeellä ja jokainen on siihen kuitenkin kyennyt kun harjoitusohjelma on oikein laadittu ja sitä noudatetaan.

On suorastaan pähkähullua treenata jatkuvasti sykkeillä, jotka ovat lähempänä 200 kuin 150. Sydän on lihas! Se toimii kuin lihas myös fysiologisesti; ei eroa esim. pohjelihaksesta millään muotoa.

meni samoin kun minullakin, rytmihäiriöiden vuoksi kävin, ja leposykekin sama kuin sinulla :)ja samanlailla äkkiä laskee ja tasoittuu.

Mutta se lääkäri ei sanonut sitä että sille on jokin nimi. Kertokaahan jos joku keksii sen

t 7

Lainaus:

meni samoin kun minullakin, rytmihäiriöiden vuoksi kävin, ja leposykekin sama kuin sinulla :)ja samanlailla äkkiä laskee ja tasoittuu. Mutta se lääkäri ei sanonut sitä että sille on jokin nimi. Kertokaahan jos joku keksii sen t 7

tää oli siis vastaus ysin tekstiin, unohdin painaa lainaa nappia.

tv 7

Lainaus:

maratooneihin. Törmään tähän väitteeseen usein; minulla on luonnostaan korkeat sykkeet. Kun sitten laaditaan harjoitusohjelma ja asiakas alkaa noudattaa sitä, hän ihmettelee kun 2 viikon treenin jälkeen juoksusykkeet laskee 10-20 lyönnillä. Usein kuulen myös, että en pysty juoksemaan alla 140 sykkeellä ja jokainen on siihen kuitenkin kyennyt kun harjoitusohjelma on oikein laadittu ja sitä noudatetaan. On suorastaan pähkähullua treenata jatkuvasti sykkeillä, jotka ovat lähempänä 200 kuin 150. Sydän on lihas! Se toimii kuin lihas myös fysiologisesti; ei eroa esim. pohjelihaksesta millään muotoa.

Kerrohan sitten millaisella harjoituksella näitä sykkeitä saisi laskettua?

Minua kiinnostaisi tietää....ja teen sitten harjoituksesi mukaisesti, katsotaan laskeeko...

Lainaus:

Lainaus:

maratooneihin. Törmään tähän väitteeseen usein; minulla on luonnostaan korkeat sykkeet. Kun sitten laaditaan harjoitusohjelma ja asiakas alkaa noudattaa sitä, hän ihmettelee kun 2 viikon treenin jälkeen juoksusykkeet laskee 10-20 lyönnillä. Usein kuulen myös, että en pysty juoksemaan alla 140 sykkeellä ja jokainen on siihen kuitenkin kyennyt kun harjoitusohjelma on oikein laadittu ja sitä noudatetaan. On suorastaan pähkähullua treenata jatkuvasti sykkeillä, jotka ovat lähempänä 200 kuin 150. Sydän on lihas! Se toimii kuin lihas myös fysiologisesti; ei eroa esim. pohjelihaksesta millään muotoa.

Kerrohan sitten millaisella harjoituksella näitä sykkeitä saisi laskettua?

Minua kiinnostaisi tietää....ja teen sitten harjoituksesi mukaisesti, katsotaan laskeeko...

on täysin totta että juoksun _aloittava_ saa heti nopeaan sykkeet tiputettua kun kunto kasvaa! Mutta tämä on täysin eri asia kuin valmiiksi "teräskuntoinen".

Itse siis vastasin jo ylempänä (olen se korkeasykkeinen kovaa treenaaja) ja olen jo monta puolimaratonia juossut. Urheilua olen harrastanut yli 20 vuotta samalla tahdilla eli 6-8 treenituntia viikossa, aktiiviaikoina enemmänkin.

Ja AINA on ollut sykkeet samat eli leposyke todella matala mutta kovaa treenatessa korkea.

Jollain matalan syketaajuuden omaavalla ihmisellä syke 190 voi koitua kuolemaksi kun aortta repeää, mutta hyväkuntoisella korkeasykkeisellä se ei ole vielä rasitus eikä mikään!

on korkeat sykkeet. Keskisyke n.160 lenkeillä. Noilla sykkeillä pystyn juoksemaan puolimaratonin noin kahteen tuntiin. En tiedä,onko sitten huono kunto vai mikä on..

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat