digitaalinen verenpainemittari vs. se perinteinen?
Onkohan noiden antamissa tuloksissa jotain eroja noin yleisesti ottaen? Oletteko te kokeneemmat mittailijat huomanneet? Tuntuu että tuo digitaalinen näyttää ihan valtavia lukemia verrattuna neuvolan tavallisen mittarin lukemiin....
Kommentit (3)
On kyllä ainakin minun kohdalla ollut melko isojakin heittoja riippuen siitä että mitataanko digitaalisella vai elohopeamittarilla. Minä ostin kesällä itselleni oman digitaalisen mittarin (omron), jossa on kova mansetti. Ostin sen vuoksi, koska normaalisti verenpaineeni on melko korkea ja ajattelin, että tottahan se nyt raskausaikana on vähintäänkin yhtä korkea ja seurattava.
Neuvolassa mitataan myös saman merkkisellä mittarilla, jossa on pehmeä mansetti. Terveydenhoitaja pyysi sitten ottamaan sen oman mittarin mukaan, jotta nähdään että mittarit näyttävät suunnilleen samaa. Eivät näyttäneet. Omalla mittarilla sain parempia tuloksia kuin neuvolan mittarilla. Vertailun vuoksi mitattiin vielä neuvolan elohopeamittarilla, joka antoi saman suuntaisia tuloksia kuin oma digitaalinen. Tulokseen vaikuttaa ilmeisesti juuri se mansetti, koska elohopeamittarissa se on jämäkämpi kuin neuvolan digitaalisessa.
Kävin viimeksi toissa päivänä neuvolassa ja terkkari sanoi että myös muilla kuin minulla on ollut eroja mittaustuloksissa riippuen mittarista.
-Zoopie rv 28+2
ps. Mun verenpaine on laskenut raskausaikana tosi hyviin lukemiin :)
Olin vuodeosastolla töissä, ja suosittelivat aina sillä ottamaan paineet!
Digitaalinen mittari herkempi mm. sille jos liikut mittauksen aikana. Muutenkin se puristusvoima, vaikka sitä saakin säätää, on todella kova. En todellakaan sanoisi, että on luotettava.
Itse tykkään että ns. perinteinen mittari luottavampi. Tietysti mittaajan osattava mitata, että luotettavaa tulosta syntyy!!!