Valmistuin työttömäksi vuonna 2000 opintolainaa jäljellä 7154€ kela perii.
Kommentit (19)
Maksan lainaa takaisin 20€ kuukaudessa, milloin olen vapaa opintolainarästeistäni? Ehdinkö kuolla ennen sitä?
miksi helvetissä maksat sitä niin vähän kerrallaan? mun lapsenlapsenlapsetkin ehtis kuolla, ennen kuin meijän asuntolaina (tai edes autolaina) olisi maksettu, jos maksettaisiin sitä parikymppiä kuussa..
niin lainarästit kuoleutuvat. Voiko työttömäksi valmistunut saada työkyvyttömyyseläkkeen?
niin kaikki tuet olisi olleet vastikkeettomia eikä ois muuta tarttenut kuin maata kotona laiskana.
ei tarttis sinä aikana maksaa edes tuota 20€ mutta olen liian laiska hakemaan vapautusta. Olen työkyvytön enkä voi tienata itse elantoani.
että en olisi saanut mitään tukia jos en olis mennyt kouluun.
Minkä ikäinen Psykis oot? Mitä opiskelit, valmistuitko?
oon sit tuon jälkeen opiskellu vielä ammattitutkinnon ja ainakin 6 työkkärin kurssia, kun se oli sitä aikaa että työkkärinkurssilla oleminen pidensi ansiosidonnaista.
Sain venytettyä ansiopäivärahan 500 päivää opiskelujen avulla melkein 6 vuoteen.
Mutta töissä en oo silti ollu ku alle 3 vuotta yhteensä, kaikkia paskahommia.
Oon nyt työkyvyttömyyseläkeläinen. Kannatti opiskella ja käydä työkkärin kursseilla.
Pitääkö munkin nyt ottaa itteäni niskasta kii ja vääntää se helvetin gradu kun sullakin on ammatti :/
toinen 4v. ja toinen 10kk että periaatteessa niinku 5v. opiskeltu ja sit ne teatteri, internet ja muut askartelu-paskartelu-työkkärinkurssit siihen päälle ni ainaki 6,5 vuotta ooon opiskellu.
Onko sulla aina ollut jotain sit?
Mutta tosiaan varoituksen sana opiskelijoille! Välttäkää sitä lainaa! Mitä hyötyä niistä ulkomaanmatkoista yms. on, kun loppuelämä menee sekaisin...
ja se 20€ menee kuukaudessa jo suklaaseen jos en sitä kelalle takaisin maksaisi.
Ei mulla ainakaan ole menny elämä sekaisin vaikka jätin lainat maksamatta.
Ja mä pääsen pysyvälle eläkkeelle tässä 5 vuoden sisällä ja lainarästit nollaantuu.
Mulla on kaksi luottokorttiakin( valitettavasti) myönnetty vaikka on opintolainarästejä.
kato kun opiskelija tienaa 300€ vähemmän mitä sossun asiakas, niin se puuttuva 300e pitää rahoittaa lainalla että elää edes köyhyysrajalla.
ja opintolainaa vaan 20€. Että kyllä kannatti opiskella velaksi ja valmistua työttömäksi.
eikä oo edes karhulaskua tullut mistään laskusta sen jälkeen kun opintolainarästit meni kelan maksettaviksi.
Mä maksan mun laskut ajallaan vaikka eläkeläinen olenkin.
olen vapaa opintolainarästeistäni? Ehdinkö kuolla ennen sitä?