Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä paikkakunnilla on vielä perinteinen pikkunoitaperinne voimissaan (siis lankalauantaina)?

Vierailija
01.04.2012 |

Asun Porvoossa ja päästäisin lapseni mieluummin toivottamaan hyvää pääsiäistä lankalauantaina, kuten lapsuudessanikin (30v. sitten) oli tapana.

Erilaiset tavat alkoivat sekoittua täällä ehkä n. 10-15 v. sitten ja nyt tosiaan en enää tiedä, mikä olisi oikea päivä lapsen lähteä "noitimaan".

Mieluiten ottaisin itse noidat vastaan ja päästäisin omanikin liikkeelle vasta pääsiäislauantaina. Miten te muut aiotte toimia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessani Etelä-Uusimaalla oli tapana kiertää noitana pääsiäislauantaina, noin 5-10-vuotiaat lapset. Tämä oli siis 70-luvulla.

Vierailija
2/15 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silloin 80-luvun alussa oli tosiaan tapana toivottaa iloisesti Hyvää Pääsiäistä - ei virvottu...minusta joskus 80-luvun puolivälissä oli Aku Ankassa noita virpomisjuttuja ja siitä lapset sitten innostuivat myös virpomaan. Sitäkin tehtiin silti pitkään juuri pääsiäislauantaina.

Olin siis jokseenkin hämmästynyt, kun kymmenisen vuotta sitten perinne aikaistui palmusunnuntaille ja nytkin on pakko tunnustaa, että namit on unohtuneet kauppaan.

Kai jotain on pakko lähteä hakemaan, kun en nyt tiedä, minä päivänä täällä noidat tänä vuonna liikkuvat.

Vierailija
4/15 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessani Etelä-Uusimaalla oli tapana kiertää noitana pääsiäislauantaina, noin 5-10-vuotiaat lapset. Tämä oli siis 70-luvulla.

Nykyään virvotaan palmusunnuntaina, mutta aika vähän on lapsia liikkeellä.

Vierailija
5/15 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silloin 80-luvun alussa oli tosiaan tapana toivottaa iloisesti Hyvää Pääsiäistä - ei virvottu...minusta joskus 80-luvun puolivälissä oli Aku Ankassa noita virpomisjuttuja ja siitä lapset sitten innostuivat myös virpomaan. Sitäkin tehtiin silti pitkään juuri pääsiäislauantaina.

Olin siis jokseenkin hämmästynyt, kun kymmenisen vuotta sitten perinne aikaistui palmusunnuntaille ja nytkin on pakko tunnustaa, että namit on unohtuneet kauppaan.

Kai jotain on pakko lähteä hakemaan, kun en nyt tiedä, minä päivänä täällä noidat tänä vuonna liikkuvat.

Hämmentävää, mutta minkäs teet:)

Vierailija
6/15 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvun loppupuoliskolla kun asuimme Varsinais-Suomessa. Palmusunnuntaina kulkivat.

Esim. Helsingistä aika moni lähtee pääsiäisenä sukulaisiin, joten virpominen pitäisi sitten tehdä vieraalla paikkakunnalla tai jos kuuluu kaupunkiin jäävään osaan, niin ei olisi monikaan kotona antamassa munia.

Ja jos olet seurannut uutisia, niin niissä tulee aina palmusunnuntaina pikkuuutinen "tänään on pienet noidat kiertäneet virpomassa".

Pääsiäislauantaina näytetään joskus Pohjanmaan kokkoja ja noitia.

Eli valtaosassa Suomea virvotaan TÄNÄÄN.

Vierailija
7/15 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin on eri päivänä kuin nykyään Etelä-Suomessa.

Vierailija
8/15 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lankalauantaina, ja niin vieläkin. Nyt asumme treella, ja täällä virvotaan palmusunnuntaina. Ja me emme muuten lapsuudessani virponeet, vaan pukeuduimme noidiksi, ja toivotimme hyvää pääsiäistä. Tapoja on monia, me mennään niinkuin asuinpaikkakunnalla on tapana.

Vierailija
9/15 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siinä onkin tuo isoin pulma, kun en enää tiedä, mikä paikkakunnalla on tapana.

Nyt on jo kolme ryhmää trulleja tullut meille...oma tyttökin kärttää nyt lupaa mennä.

Ehkä kuitenkin odotellaan ensi lauantaihin, joka on ehkä kuitenkin se "oikea" päivä.

Vierailija
10/15 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli tapana ettei virvottu vaan toivotettiin hyvää pääsiäistä ja ojennettiin kahvipannu:) Kierrettiin pitkä lenkki, 2-3 kilometriä ja aikaa meni useampi tunti.

Nykyään samalla seudulla kierretään virpomassa palmusunnuntaina.

Vierailija
11/15 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin jo 70-luvulla pukeuduin trulliksi ja virvoin. Ja siis ihan sillä samalla lorulla kuin nykyään. Ehkä muualle maahan tuo tapa on tullut myöhemmin, mutta pohjanmaalla on virvottu jo vuosikymmeniä pikkunoidiksi pukeutuneina lankalauantaina.

Vierailija
12/15 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siinä onkin tuo isoin pulma, kun en enää tiedä, mikä paikkakunnalla on tapana.

Nyt on jo kolme ryhmää trulleja tullut meille...oma tyttökin kärttää nyt lupaa mennä.

Ehkä kuitenkin odotellaan ensi lauantaihin, joka on ehkä kuitenkin se "oikea" päivä.

kaupoilla tai lähteneet jo pääsiäisenviettoon, eivätkä edes odota enää virpojia. Mutta voithan sä toki itse päättää milloin lapsesi virpoo. Aika selvä merkki on että jos teillä on käynyt virpojia niin sillä paikkakunnalla virpomispäivä on tämä päivä eikä lauantai.

Vierailija
13/15 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelän rannikkoseudulla on perinne muuttunut niin, että nykyään kierretään tänään palmusunnuntaina.

Vierailija
14/15 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teidän avusta :o)

Vierailija
15/15 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lapsena (-80 ja -90-luvun vaihteessa) virponut palmusunnuntaina. Asun Hyvinkäällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan